Vrijdag 24/05/2019

'Sicario: Day of the Soldado': fake news op de grens tussen Mexico en VS

Josh Brolin. Beeld rv

Een vervolg op de uitstekende drugsthriller Sicario, zonder de bovenmaats getalenteerde Denis Villeneuve aan het roer: dat kon haast niet goed aflopen. Day of the Soldado kopieert de potige actie van het origineel, maar legt weinig nieuws op tafel. De film komt met zijn vergezochte complottheorieën precies op het foute moment.

In de race om de box office is de sequel de favoriete doping van Hollywood. Meestal zijn het leeghoofdige prullen die nog eens mogen terugkomen voor een bisrondje, maar niet altijd: Sicario van Denis Villeneuve (Blade Runner 2049) was niet alleen een van de meest virtuoos geregisseerde misdaadthrillers van de afgelopen jaren, het was ook een film die – zoals steeds bij Villeneuve – actie aan intelligentie koppelde.

Gapend gat

Helaas kan het vervolg die hoge standaard niet aanhouden. Naast de regisseur (de Italiaan Stefano Sollima, bekend van de tv-serie Gomorra) werd ook het hoofdpersonage gewisseld: deze keer staat de korzelige huurmoordenaar Alejandro (Benicio Del Toro) centraal, in plaats van FBI-agente Kate (Emily Blunt). Haar afwezigheid laat een gapend gat achter.

In Sicario zagen we Kate met grote ogen toekijken hoe haar macho collega's als tot de tanden bewapende cowboys tekeergingen in het grensgebied tussen de VS en Mexico. Haar outsiderstandpunt gaf de brute actie een vreselijk bittere smaak. Die ontbreekt enigszins in Day of the Soldado: natuurlijk schildert terugkerend scenarist Taylor Sheridan (ook bekend van Hell or High Water en Wind River) de personages van Del Toro en Josh Brolin niet af als lieverdjes. Deze keer kidnappen ze de minderjarige dochter (Isabela Moner) van een Mexicaanse drugsbaron, om zo een oorlog tussen twee kartels te doen losbarsten. Maar naar het einde toe mag Del Toro toch nog de held met het hart van goud uithangen, en dat doet de film geen goed.

Benicio Del Toro. Beeld rv

Wansmakelijke uitschuiver

Day of the Soldado gaat bovendien van start met een wansmakelijke uitschuiver: een verhaallijntje dat zo van een of ander alt-rightforum vol waanzinnige complottheorieën geplukt lijkt. We zien hoe moslimterroristen – gebedsmatjes in de woestijn! – zich mengen onder een groep Mexicaanse illegalen die de VS worden binnengesmokkeld. Niet veel later plegen ze op Amerikaanse bodem een reeks bloedige bomaanslagen.

'Sicario: Day of the Soldado'. Beeld rv

Dat deze film vlak na het kinderen-in-kooienschandaal zou uitkomen, kon Sheridan natuurlijk niet weten toen hij het script neerpende. Maar Mexicanen zijn in de VS al langer dan vandaag het zwarte schaap. Waarom hen dan nog extra verdacht maken met zo'n gratuite fake news-plot?

Los van zijn twijfelachtige ethiek is Day of the Soldado best een spannende actiethriller, maar dit vervolg legt werkelijk niets nieuws op tafel ten opzichte van het veel rijkere origineel. Sollima doet een aardige poging om de overweldigende stijl van Denis Villeneuve te kopiëren, maar nooit maakt hij evenveel indruk. Als Sicario moet uitgroeien tot een nieuwe franchise – en daar heeft het alle schijn van – dan willen wij Villeneuve én Emily Blunt terug.

Sicario: Day of the Soldado speelt vanaf morgen 4/7 in de bioscoop.