Dinsdag 29/11/2022

FilmrecensieShe Said

‘She Said’: ode aan de vrouwen die openlijk tegen Harvey Weinstein getuigden ★★★☆☆

Megan Twohey (Carey Mulligan) en Jodi Kantor (Zoe Kazan) in 'She Said'. Beeld rv
Megan Twohey (Carey Mulligan) en Jodi Kantor (Zoe Kazan) in 'She Said'.Beeld rv

Vijf jaar nadat twee The New York Times-journalisten, met de hulp van een resem dappere getuigen, Harvey Weinstein van zijn voetstuk duwden, toont She Said hoe ze precies te werk gingen. Een klassieke journalistenthriller met enkele onverwachte toetsen, die inzoomt op de moed die nodig is om de stilte te doorbreken.

Lieven Trio

Weinig gebeurtenissen die de filmsector de laatste jaren zo op zijn grondvesten lieten daveren als de val van Harvey Weinstein. In een goed gestoffeerd artikel bracht The New York Times in 2017 aan het licht dat Weinstein, een van de machtigste filmproducenten van Hollywood, al decennialang zijn positie misbruikte om jonge vrouwen aan te randen en te verkrachten, en vervolgens hun stilzwijgen afkocht met dwingende geheimhoudingsovereenkomsten. De publicatie van het artikel betekende niet alleen het einde van Weinsteins carrière, maar ook het einde van een tijdperk waarin machtige mannen ongestraft hun zin konden doen. De #MeToo-beweging begon op volle toeren te draaien.

Het gevecht voor meer veiligheid en gelijkheid - in de filmwereld en ver daarbuiten - is nog lang niet ten einde, en de dialoog over #MeToo is nog volop gaande. Maar gezien de explosieve impact die de beweging al gehad heeft, blikt She Said vijf jaar na dato toch al eens terug op hoe het allemaal begon. De film, geschreven door Rebecca Lenkiewicz (Ida), focust op de twee NYT-journalisten die - gewapend met een dictafoon en een karrenvracht doorzettingsvermogen - achter Weinstein aangingen: Jodi Kantor (gespeeld door Zoe Kazan) en Megan Twohey (Carey Mulligan).

De Duitse regisseur Maria Schrader (bekend van Netflix-serie Unorthodox) kiest voor een passend ingetogen benadering. Dat zorgt ervoor dat She Said op het eerste gezicht erg klassiek aanvoelt en weinig in het oog springt. Ernstig kijkende mensen aan de telefoon, in vergaderruimtes of aan de voordeur van een potentiële bron: veel spannender dan dat wordt het visueel niet.

Breder dan #MeToo

Maar met enkele subtiele verrassingen onderscheidt Schrader haar film toch van andere journalistieke thrillers als All The President’s Men en Spotlight. Zo houdt ze het eigenlijke seksuele geweld resoluut buiten beeld - de boodschap komt duidelijk genoeg over door enkel de gevolgen te tonen -, en is er in de film nauwelijks plaats voor Weinstein zelf. Ook besteedt Schrader aandacht aan de privélevens van Kantor en Twohey: hoe ze tussen de telefoontjes door proberen om hun gezin draaiende te houden, en zichtbaar even slikken wanneer ze de vraag krijgen om naar het Verenigd Koninkrijk af te reizen voor een gesprek. Daarmee kijkt She Said breder dan #MeToo alleen: dit is ook een film over wat het betekent om vrouw te zijn in onze maatschappij.

She Said is een ode aan gedegen journalistiek, maar vooral een viering van de moed van de vrouwen die on the record tegen Weinstein durfden te getuigen. Schrader slaagt erin om hun angst om te spreken voelbaar te maken: een angst waar #MeToo misschien een hap uit heeft genomen, maar die ook vandaag nog een obstakel blijft.

‘She Said’ speelt vanaf 23/11 in de bioscoop.