Maandag 24/01/2022

Popmuziek

Shawn Mendes: het platonische liefdeskind van Bieber en Sheeran

Shawn Mendes lijkt de ultieme popster van vandaag te zijn. In overgevoelige tijden overtuigt hij als ideale schoonzoon. Steeds beleefd. Grappig maar nooit grof. Dromerig maar niet dom. Beeld AFP
Shawn Mendes lijkt de ultieme popster van vandaag te zijn. In overgevoelige tijden overtuigt hij als ideale schoonzoon. Steeds beleefd. Grappig maar nooit grof. Dromerig maar niet dom.Beeld AFP

Shawn Mendes is amper 22, maar hij lijkt in de wieg gelegd voor een lange heerschappij in de hitparade. Vandaag brengt hij zijn nieuwste plaat uit, vlak na een documentaire over zijn succes. Wie is deze popmessias waar tienermeisjes massaal voor in katzwijm vallen? En wat maakt hem zo’n fenomeen?

Gunter Van Assche

“Wíé is Shawn Mendes?” Met een oprechte blik vol twijfel stelt Justin Bieber zich die vraag, terwijl hij een pepermuntje achteroverslaat en zijn entourage om raad vraagt. Vijf jaar geleden valt de naam van Mendes tijdens een interview, en de superster blijkt even uit zijn lood geslagen wanneer hij hoort dat nog een ándere Canadese popster – Mendes dus – mee de plak zwaait. Op dat ogenblik hebben beiden af te rekenen met hysterische hordes jonge meisjes en flitsende camera’s van paparazzi.

De reactie van Bieber verraadt enige navelstaarderige wereldvreemdheid. Maar toegegeven: op dat ogenblik was de carrière van Shawn Mendes ook maar net in een stroomversnelling geraakt. Vandaag is er evenwel geen ontkomen meer aan deze popster. Zelfs niet voor Bieber. Vorige week bracht hij dan ook een duet uit met zijn haast even wereldberoemde landgenoot. Als je tot de doelgroep van teenyboppers en twintigers behoort, is Shawn Mendes zonder twijfel je nieuwste heiland van de hitparade, naast Harry Styles. In ons land valt de Mendes-als-Messias-manie vooralsnog mee: dit jaar eindigt hij volgens Spotify als rode lantaarn in de top 50 van meeste beluisterde artiesten in België. Justin Bieber (#8), Ed Sheeran (#10) of zelfs Queen (#37) doen het voorlopig beter dan deze hartendief.

Maar de release van Wonder, dat sinds vandaag in de rekken ligt, zou daar verandering in kunnen brengen. De vooruitgestuurde single ‘Monster’ met Bieber is bijvoorbeeld amper twee weken uit, maar prijkt nu al op de 41ste plaats in de lijst van meest gestreamde songs van dit jaar. In die song vat Mendes zowel zijn succes als de existentialistische angsten van Generatie Z samen: “Je plaatst me op een voetstuk en zegt me dat ik de beste ben”, zingt hij in het Engels. “Hef me op tot ik naar adem snak”. Om dan te twijfelen: “Maar wat als ik struikel? Wat als ik val?”

Wie de documentaire bekijkt, merkt dat die paniekgedachte ook zo’n beetje de rode draad achter zijn succesverhaal is. Je ziet Mendes op bezoek gaan bij familie en vrienden, en pronken met zijn fabuleus ogende liefje, de popster Camila Cabello. Je hoort het gegil van zijn jubelende fans. Maar je bent er net zo goed bij wanneer hij een show in São Paolo moet afzeggen door een keelontsteking. Zijn hysterische fans worden onverbiddelijk huiswaarts gestuurd. Mendes blijft als een verweesd wrak achter.

null Beeld RV Universal
Beeld RV Universal

Maar wat maakt van Mendes nu zo’n fenomeen? Volgens zijn zusje walgde hij vroeger van het idee om beroemd te worden. Op dat vlak heeft hij het geweer duidelijk van schouder veranderd. Zes jaar geleden leek zijn succes nochtans van voorbijgaande aard, toen hij vanuit zijn slaapkamer songs coverde en die losliet op Vine, een mobiele app van Twitter waarmee een webvideo van zes seconden gemaakt kon worden. Maar het is een wereld van verschil met de posterboy die vandaag op een piëdestal gezet wordt door 50.000 schreeuwende fans in een stadion in Canada.

De Netflix-documentaire In Wonder laat hem evenwel spaarzaam aan contemplatie doen. Eerder doet hij pastelkleurige uitspraken over optreden (“Surrealistisch, pure magie”) faam en fortuin (“Ik ben ook maar een doodgewone jongen die worstelt met de koffiezet”), de steun van gezin en vrienden (“Zonder hen zou ik knettergek worden”) en duffe tegeltjeswijsheden (“Durf dromen. Doe wat je blij maakt.”)

Kim Jong-un

Maar net daarmee lijkt hij de ultieme popster van vandaag te zijn. In overgevoelige tijden overtuigt hij als ideale schoonzoon. Steeds beleefd. Grappig maar nooit grof. Dromerig maar niet dom. En je zou hem er ook nooit van durven verdenken pentagrammen in je huisdieren te willen branden of zelfs maar het afval ongescheiden buiten te zetten. Tegelijk kan Mendes zich beroepen op de charme van de universele posterboy. Bewijs à charge: een weinig subtiele camera, die in het begin van de documentaire glijdt over zijn schijnbaar uit marmer gehouwen lichaam en weelderige haardos. Kortom: Shawn Mendes wordt zo’n beetje in de markt gezet als het platonische liefdeskind van Bieber en Sheeran. Zelfs muzikaal valt daar wat voor te zeggen. Hij klinkt zoetsappiger dan Justin Bieber, en tokkelt als Ed Sheeran op gitaar.

Dat levert dan ook ietwat beige behang op als muzikale output. Het zal de fans evenwel worst wezen. In 2018 zette het tijdschrift Time hem op de lijst met 100 meest invloedrijke mensen naast astrofysici, tech-mogols en (jawél) Kim Jong-un. Mendes is amper 22 jaar oud, maar nu al lijkt hij aan te kijken tegen een lange heerschappij in de hitparade. Aan succesvolle singles ook geen gebrek: ‘Señorita’, ‘Treat You Better’, ’There’s Nothing Holdin’ Me Back’ en ‘Stitches’ hebben inmiddels de kaap van een miljard streams overschreden, en dat op Spotify alleen. En dan zwijgen we nog van een uitverkochte wereldtournee of drie nummer één-albums in de Verenigde Staten. Meer dan 20 miljoen verkochte albums, 175 miljoen verkochte singles, 50 miljard streams, en 8 miljard muziekvideo-weergaves op YouTube later, kun je alleen maar bedenken dat Shawn Mendes geleerd heeft van zijn illustere voorbeelden Justin Timberlake en Bieber. Growing up in public? Het lukt beter in zedige stilte dan in zoete zonde.

‘Wonder’ verschijnt vandaag bij Universal.

‘In Wonder’ is te bekijken op Netflix.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234