Donderdag 26/05/2022

Servische tv geeft Nobelprijs Literatuur aan de verkeerde

Nobelprizeliterature.org heeft niets te maken met de officiële Nobelprijswebsite. Beeld UNKNOWN
Nobelprizeliterature.org heeft niets te maken met de officiële Nobelprijswebsite.Beeld UNKNOWN

De Servische staatstelevisie RTS heeft zich vandaag verontschuldigd door ten onrechte om te roepen dat de Servische auteur Dobrica Cosic de Nobelprijs voor Literatuur 2011 zou krijgen.

RTS zei een bericht van een persbureau te hebben overgenomen dat foutief bleek. Om welk persagentschap het ging, voegde RTS er niet aan toe. Ook het private tv-station B92 had zich vergist door zich te baseren op een foutieve website.

Het ging om de vandaag geregistreerde website www.nobelprizeliterature.org, terwijl de officiële site www.nobelprize.org is. Beide hebben niets met elkaar te maken.

Een reeks twitteraars had ruim voor de officiële bekendmaking om 13.00 uur al de vreemde gang van zaken gemeld. (belga/mvdb)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234