Zaterdag 16/11/2019

TV

Series jagen in Cannes: dit worden de vijf trends in tv-land

Een beeld uit de fictiereeks 'De dag'. Beeld FBO/Woestijnvis

De tv-wereld verzamelde de voorbije dagen in Cannes op zoek naar de nieuwste formats en tv-reeksen die we de volgende maanden op ons scherm of onze telefoon zullen zien. Tussen de grote jongens proberen Vlaamse tv-makers in het buitenland een voet tussen de deur te krijgen. Een overzicht in vijf trends.

Fictie first 

Content is king was het voorbije decennium het adagium voor alle mediabedrijven. Ondertussen kan je dat voor televisie stilaan veranderen naar ‘series are king.’ Het aanbod aan nieuwe reeksen is enorm en ook in Cannes was het niet anders. Op de tv-beurs MIPTV, en op het gelijktijdig lopende Canneseries.

De eerste editie van het seriefestival was vaak een vreemd beestje, met de Fransen die nog niet goed wisten hoe ze het moesten aanpakken en met een selectie van tien series die wisselend van kwaliteit was. Even opvallend was het ontbreken van echt grote Britse of Amerikaanse reeksen – geen Amazon bijvoorbeeld, en Netflix alleen als coproducent.

Mede daardoor was het aanbod des te diverser. Er zijn de bijna obligate Scandinavische reeksen, maar ook Duitse, Spaanse of Israëlische reeksen scheren hoge toppen. Dat laatste land had twee reeksen in competitie en schoot ook de hoofdvogel af met When Heroes Fly, over vier ex-militairen die naar Colombia trekken om de zus van één van de vier, tevens het ex-lief van een van de andere mannen, terug te vinden.

Dat Israël hot is, weten ook de Belgen. De Mensen, het productiehuis van onder meer Undercover en Beau Séjour, ontwikkelt samen met de collega's van Keshet een reeks over een ultraorthodoxe joodse familie die in de diamantindustrie werkt.

En de Vlaamse fictie? Undercover won geen prijs, maar de reeks maakte wel een goede beurt op Canneseries. Op MIPTV werd vaak verwezen naar Tabula Rasa en Beau Séjour als voorbeelden van reeksen die bij jongere kijkers goede cijfers haalden. Al was het wellicht toch De dag die het meest over de tongen ging. De vernieuwende aanpak met de wisselende perspectieven trekt duidelijk de aandacht.

Veerle Baetens in 'Tabula Rasa'. Beeld VRT

Goede punten dus, al blijft Vlaanderen – of België – een kleine speler, als je ziet wat de Scandinavische landen of Israël realiseren. “We moeten ons bescheiden opstellen”, zei Undercover-producer Pieter Van Huyck gisteren aan De Morgen. Bovendien moet je sommige hoeraberichten met enige voorzichtigheid bekijken. Het is goed voor Gevoel voor tumor dat de internationale distributeur Red Arrow de reeks internationaal zal verkopen, alleen heeft zo’n grote speler immens veel reeksen en formats in de aanbieding. Als Gevoel voor tumor dan niet snel verkocht raakt aan een paar landen, komt het helemaal onderaan de stapel te liggen. Safety First, dat ook door Red Arrow vertegenwoordigd werd, kan ervan meespreken.

Vlaams scoort

De grote aandacht voor series doet je bijna vergeten dat er hier nog andere televisie wordt gemaakt. En er mag dan al soms geklaagd worden over wat er op tv komt, als je de rommel ziet die elders gemaakt wordt, kunnen we alleen maar blij zijn. Blijkbaar valt dat in het buitenland op. Op MIPFormats, een bijeenkomst voor creatievelingen, was er extra aandacht voor Vlaamse formats. En ook bij de de traditionele voorstelling van de 'Fresh TV Formats' door The Wit, een consultancybedrijf dat wereldwijd de tv-markt monitort, tekende de Vlaamse tv present. Helden van de kinderkliniek, Taboe en Het zal je maar overkomen kregen er aandacht.

“Een collega van de RTBF kwam me hier net feliciteren omdat Vlaanderen het zo goed doet”, zegt Steven Allcock van The New Flemish Primitives, het distributiebedrijf dat flink wat Vlaamse programma’s probeert te verkopen. “We staan echt wel op de kaart omdat onze programma’s altijd wat creatiever zijn en niet de platgetreden paden volgen.”

In 'Hotel Römantiek gaan vrijgezelle 65-plussers samen op reis. Het format slaat aan in Cannes. Beeld RV Beeldfabriek

Op MIPTV mogen dan nog zelden programma’s verkocht worden – iedereen kent al alle formats – er wordt wel veel afgetast en geïnformeerd. Het Vlaamse programma dat nu wellicht best in de markt ligt, is Hotel Römantiek, het realityprogramma waarin een groep vrijgezelle 65-plussers op reis gaat. “Negen landen hebben een optie genomen, drie landen zullen het al zeker maken”, zegt Allcock. “In Duitsland start het op 22 april en dat wordt heel belangrijk. Als het in zo’n groot land succes heeft, zullen de andere landen ook vallen.” Ook programma’s als Jani’s nieuwe datingprogramma Matchmakers, Taboe (opties in negen landen) en Groeten Uit (enkele remakes) wekken interesse op.

Daarnaast is er volgens Allcock ook interesse voor kleinere titels als Mij overkomt het niet en Thomas speelt het hard, terwijl ‘oudjes’ als Eeuwige roem en De mol het goed blijven doen. “Voor De mol hebben we nu ook in Scandinavië een licentie verkocht, terwijl we ook dicht bij deals in Roemenië, Noorwegen en Italië zitten. Dat programma blijft een evergreen.”

Goed nieuws dus, al geldt net als bij fictie dat enige voorzichtigheid geboden is. Een optie betekent niet dat het programma ook effectief verkocht zal worden. En de remakerechten aan de Verenigde Staten verkopen, zoals Matchmakers deed, betekent nog lang niet dat de Amerikanen dat programma er ooit zullen zien.

“Zeker in Amerika weet je nooit waar je uitkomt”, zegt Allcock. “We hebben dat gehad met De idioten (het programma met Pedro Elias en Sarah Vandeursen, JDB): MTV had tien afleveringen besteld. Alles was geregeld en afgehandeld. Tot er een nieuw management kwam en het was allemaal gedaan. Je klopt de verwachtingen dus best niet op, anders keert dat vroeg of laat als een boemerang terug in je gezicht."

Uitmaakshows

Met Blind Getrouwd en Hotel Römantiek hebben we er in Vlaanderen al twee succesvolle en/of goede voorbeelden van, maar het zou wel eens het begin van veel meer kunnen zijn. Daten en senioren blijven het goed doen op de tv-markt, zo blijkt in Cannes.

Wie dacht dat we op het amoureuze vlak al alles gezien hebben, is er snel aan voor de moeite. Mogelijkheden zat nog, zo blijkt, al verraden de titels misschien al wat creatieve armoede. In Love at first song zoek je een geliefde op basis van een gedeelde muzikale voorkeur. In Love at First Flight ga je met je potentiële wederhelft eerst op reis vooraleer je beslist elkaar het ja-woord te geven. ‘Hybrid dating shows’ heet het genre, omdat die programma's liefde combineren met andere genres als reizen en muziek.

Als de liefde uitgewerkt is, volgt onherroepelijk de scheiding. Ook daar zijn al tig formats voorhanden. In Make Up or Break Up beslist het koppel zelf, terwijl ze in The Break-Up even kunnen oefenen over hoe het leven zonder elkaar is vooraleer ze er echt voor gaan. Friendly Divorce roept dan weer de hulp in van vrienden en familie voor het doorhakken van de moeilijke knopen die bij veel scheidingen komen kijken.

De senioren dan, al of niet getrouwd. Adverteerders mogen hen dan niet lusten, vaak blijkt dat jonge kijkers wel graag naar de avonturen van de ietwat oudere medemens kijken. Wij moeten het nog met The Voice en The Voice Kids doen, maar in Nederland krijgen ze dit najaar een seniorenversie met alleen maar deelnemers ouder dan 60. In De wereld volgens 80-jarigen, ook al een Nederlands format, hokken acht senioren samen met vier jongeren en gaan ze een maand lang gamen en ander modern vertier testen. 

Het is alleen nog wachten op een scheidingsprogramma voor senioren die net hun gouden huwelijk gevierd hebben.

Of die spin-offs van spin-offs ook naar Vlaanderen komen, is af te wachten en valt gelukkig ook te betwijfelen. In tegenstelling tot vele andere landen zwaaien grote productiehuizen à la Fremantle of Talpa hier minder de plak. Kleinere productiehuizen kunnen nog zelf programma’s bedenken en zenders geven hen daar ook de ruimte voor. 

Enter sociale media

Televisie alom dus, en dat vertaalt zich ook in de kijkduur. In Europa kijken we volgens Eurodata met zijn allen gemiddeld 3 uur en 49 minuten per dag – wereldwijd is het gemiddelde net geen drie uur. Al zijn de cijfers minder rooskleurig als je naar de jongeren kijkt, waar de kijkduur meer dan een uur lager ligt. TV-makers aller landen zijn dus op zoek naar manieren om die jongeren meer te bereiken. En waar vind je die? Op sociale media.

Op het programma in Cannes daarom onder meer sessies over hoe je programma’s maakt voor Facebook, Instagram of Snapchat. Al is programma’s misschien een groot woord voor clipjes die vaak maar enkele minuten duren.

Maar het is wel een toekomst voor televisie, zegt Matthew Henick. De man was jarenlang baas van de tv-afdeling van de website Buzzfeed en maakte onlangs de overstap naar Facebook om daar de tv-plannen verder vorm te geven. “De volgende grote sprong wordt ‘social entertainment'”, zegt Henick overtuigd. “Maar dat betekent niet dat je tv-programma’s zomaar naar Facebook of Instagram kunt brengen. Televisie is een scherm, geen sociaal medium zoals een smartphone. Daarom moet je voor elk platform specifieke programma’s maken.”

Goede voorbeelden daarvan zijn volgens Henick Tasty, het populaire kookkanaal van Buzzfeed dat receptenvideo’s deelt waar veel mensen met elkaar over praten en foto’s delen op Facebook. De Noorse tienerserie Skam krijgt ook een remake voor Facebook, met wekelijks nieuwe afleveringen. “Als een personage op zaterdagnacht naar een feestje gaat, wordt dat live gestreamd op Facebook.” En de belaagde netwerksite kocht onlangs de uitzendrechten van de Major League Baseball. “Want sport is ook iets waar mensen graag over praten met vrienden of zelfs vreemden.”

Belangrijk voor tv-makers is om los te komen van de starre formats, zegt Henick. “De kijkers maken nu de helft van het verhaal, en als producent moet je daarin meegaan. Je kunt niet denken dat je product af is en dan achterover leunen.” De VRT lijkt op dat vlak ook te gaan experimenteren met de nieuwe jongerenreeks Secrets, die vanaf volgende week onder meer op Facebook en YouTube te zien zal zijn.

VR-bril verplicht

Lekker lui in de zetel liggen, afstandsbediening in de ene hand en versnapering in de andere: de aloude manier om tv te kijken zou weleens voorbij kunnen zijn. Althans als je de technologen in Cannes mag geloven. Virtual reality en augmented reality is volgens hen de toekomst van televisie. “De markt voor VR en AR is nu goed voor 17,8 miljard dollar (14,5 miljard euro). Tegen 2021 zal dat oplopen tot 215 miljard dollar (175 miljard euro). We zitten op een keerpunt”, zegt Jeremy Dalton van consultancybureau PwC.

Dus kon je op de tv-beurs flink wat standjes vinden waar je een VR-bril op het hoofd kon zetten om je te laten onderdompelen in een andere wereld. Een sneeuwvliegtuig op Atlanta, een kunstwerk van Velazquez, mee glijden met een snowboarder... Zelfs live voetbal kijken is mogelijk, waardoor je de sfeer in het stadion kan voelen.

Leuk, dat wel. Toch voor een tijdje. Want wil je zo echt een half uur of langer afgesloten van de wereld en je huisgenoten zitten? Bovendien lukt het moeilijk vanuit je luie zetel. Je moet immers kunnen bewegen en rond je kijken.

“Als het brede publiek de technologie moet omarmen, is er op verschillende vlakken nog een evolutie nodig”, beseft Dalton. “De prijs moet naar beneden en de gebruikservaring beter. Je moet nu maar eens zelf zo’n VR-set thuis proberen te installeren. Verder moet de kwaliteit van het aanbod omhoog.” Onder meer Robert Rodriguez, de regisseur van onder meer From Dusk Till Dawn en Sin City, moet daar voor zorgen. Hij stelde met The Limit zijn eerste VR-project voor in Cannes.

Toch zijn de disbelievers ondertussen in de meerderheid en wordt er meer gekeken naar augmented reality. Daar heb je geen brilletje voor nodig, maar het kan de kijkervaring wel verhogen als je virtuele objecten aan de echte wereld toevoegt. Denk aan het succes van Pokemon, maar dan op televisie. Zeker bij documentaires kan het helpen.

“Maar uiteindelijk is het de kijker die beslist. Hij kiest voor een dienst, en niet zozeer technologie”, zegt Bernard Fontaine, directeur innovatie bij France Télévisions. “3D en Google Glass hebben ook geen succes gekend.” Je moet dus de juiste toepassing vinden voor de technologische mogelijkheden. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234