Donderdag 28/05/2020

Vernielingen

Selfies, losse veters en nieuwsgierigheid: de natuurlijke vijanden van museumkunst

Dit weekend raakte een bezoeker het kunstwerk Gazing Ball aan in Amsterdam. De bal spatte uiteen. Beeld AFP

Het is de ergste nachtmerrie van museumdirecteurs én bezoekers: een ongelukkige val of een onhandige beweging en opeens is dat peperduur of uniek kunstwerk kapot. Afgelopen weekend liet een bezoeker zo een 'blauwe bal' van Jeff Koons stuk vallen, maar het is lang niet de eerste keer dat zoiets gebeurt. 

De pigmentbak

Yves Klein is bekend voor zijn ultramarijnpigment IKB, en toen hij vorig jaar een expo had in de Bozar vulde men een grote bak vol pigment. Droog blauw pigment, zo heet dat werk en was opgesteld als het centrale stuk van de zaal dat alle aandacht moest trekken. Helaas had niet iedereen die bak gezien. Eén bezoeker was zo geïntrigeerd door een video die aan de andere kant van de zaal werd afgespeeld, dat hij los in de bak stapte. 

Dramatisch was de schade hier gelukkig niet, één en ander viel op te lossen met een stofzuiger. "Elke keer dat het werk getoond wordt, wordt het opnieuw gecreëerd", suste het museum. "Je kan stellen dat de presentatie beschadigd is, maar niet het werk op zich." Het toppunt: ook bij een expo in Nice stapte een bezoeker los in de bak van Yves Klein.

De selfiedomino

Laat volgend stukje een waarschuwing zijn: let in godsnaam op met selfies bij tentoonstellingen. Toen een jongedame in The 14th Factory, een exporuimte in Los Angeles, per se wilde hurken om een foto van zichzelf te nemen, verloor ze haar evenwicht. Het gevolg: een tiental sokkels met daarop kroonachtige sculpturen vielen dominogewijs om. De schade liep op tot ruim 200.000 euro en drie werken waren definitief beschadigd. 

Drie oude Chinese vazen

Was het een dom idee om die drie oeroude Chinese vazen op die vensterbank aan de trap te zetten? Over die vraag zullen, zo vermoeden we, nog lang gediscussieerd hebben in het Fitzwilliam Museum in Cambridge. Daar struikelde een onfortuinlijke bezoeker over zijn schoenveter, in zijn val nam hij drie Chinese vazen van de zeventiende eeuw mee. 

Een getuige aan The Guardian: "We zagen de man vallen alsof het in slow motion gebeurde. Hij belandde tussen de vazen en ze spatten in een miljoen stukjes uiteen. Toen het museumpersoneel er aan kwam, zat hij daar nog steeds als versuft. Iedereen stond in stilte naar hem te kijken, alsof ze in shock waren. En de man bleef maar wijzen naar zijn losse veter: 'Dit is hem. Dit is de schuldige', zei hij." Hoeveel de vazen waard waren, is niet duidelijk. 

Pinken vergelijken

Om een of andere reden vond een Amerikaanse man het nodig om de lengte van zijn pink te vergelijken met die van een 600 jaar oude maagd Maria in het Museo dell'Opera del Duomo in Firenze. Dat liep niet helemaal zoals verwacht. Er was fysiek contact en Maria kwam uit de vergelijking met een vinger minder. 

Niet aankomen aub!

Het Amerikaanse National Watch and Clock Museum is niet het bekendste museum ter wereld, maar ze ging wel viraal toen ze een video online zetten om museumbezoekers voor de duizendste keer te vragen om niet maar dan ook nooit aan de werken te komen. Deze klok van kunstenaar James Borden is naar verluidt nog steeds niet hersteld. 

Loodzware stilte

Nogmaals: pas op met selfies! Wat u hieronder ziet, zijn de resten van aartsengel Michael. Twee jaar geleden nog een publiekstrekker in het Nationaal Museum voor Oude Kunst in Lissabon, tot een onverlaat er tegenaan liep toen hij een selfie wilde nemen. "Er stonden bewakers in de zaal toen het gebeurde", vertelde een ooggetuige aan de krant Público. "Iedereen was verbijsterd en er hing een loodzware stilte." 

Slapstick nachtmerrie

The Guardian noemde het de 'slapstick nachtmerrie'. Drie jaar geleden struikelde een twaalfjarige jongen uit Taiwan en probeerde hij zijn val te breken door naar een schilderij te grijpen. Het slachtoffer: Bloemen, een 350 jaar oud schilderij van Paolo Porpora ter waarde van 1,2 miljoen euro.

Het schilderij had plots een flinke scheur in de rechter onderhoek. Volgens Tsai Shun-Jen was het doek erg fragiel door zijn ouderdom, dus kwam het er op aan om eerst de structuur van het canvas te herstellen, en dan pas de verf. De familie van de arme jongen had wel het geluk dat het museum goed verzekerd was en ze niet moest opdraaien voor de kosten. 

Slecht perifeer zicht

Akkoord, volgend verhaal speelde zich niet af in een museum, maar het moet niettemin pijn gedaan hebben. De Amerikaanse casino-eigenaar en kunstverzamelaar Steve Wynn had net Picasso's Le Rêve verkocht voor 113 miljoen euro, toen hij het schilderij toch nog eens aan zijn vrienden wilde tonen. Wynn heeft blijkbaar problemen met zijn perifeer zicht en stootte zijn elleboog tegen het doek. Het koste hem 73.000 euro om de scheur te laten herstellen. 

'Le Rêve' van Pablo Picasso.Beeld rv
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234