Dinsdag 12/11/2019

Review

Schoonheid, chaos en een soultrain op drift

Beeld Alex Vanhee

Het zal hard gaan. En je oren zullen fluiten. Dat beloofde Luc Janssen vlak voor de Radio 1 Sessie van Selah Sue. De ster uit Leefdaal hield woord. In goede én slechte zin.

Zes jaar geleden nam Gabriel Rios haar nog onder zijn vleugels tijdens zijn eigen Radio 1 Sessies. Achteraf moest de piepjonge Sanne Putseys een lift terug naar huis versieren. Dat beeld kun je je vandaag nog onmogelijk voorstellen bij de hitlijster van 'Raggamuffin', 'Alone' of 'This World'. Op vijf jaar tijd is blijkbaar héél wat veranderd. De zangeres die woensdag haar opwachting maakte in het Antwerpse Zuiderpershuis tourt doorheen Europa, stond er als een Europese sterzangeres.

Niet dat die status haar naar het hoofd leek gestegen. Na een solo gebracht, fluwelen 'Always Home' glunderde ze bijvoorbeeld bescheiden over haar gastenlijst: "Dit voelt net als mijn verjaardag! Ik kan het nauwelijks geloven dat iedereen hier vanavond bij kon zijn."

Had ze de memo dan niet gekregen? Gastzangeres Melanie De Biasio liet op de laatste knip verstek gaan omdat ze in New York een plaat opneemt, die ze niet op tijd blijkt af te krijgen. En Horace Andy rateerde zowaar twéé Atlantische vluchten vanuit Jamaica. "Weten we ook meteen waar hij zijn bijnaam Sleepy aan dankt," klonk het droog bij monde van Luc Janssen, master of ceremony.

Het dient wel gezegd dat de gastenlijst zelfs zonder hen nog erg ambitieus oogde. Eclectisch ook, met Tricky, Hydrogen Sea, Kwabs, Pomrad en De Jeugd Van Tegenwoordig. De stem van José James schurkte zich dan weer sensueel aan tegen die van Sue in het prachtige 'Heaven on the Ground' uit diens plaat No Beginning No End. Evenveel jazz als soul sijpelde door in hun versie, waarbij Sanne de rol van Emily King op zich nam.

Beeld Alex Vanhee
Beeld Alex Vanhee

Even later stortte Putseys zich met haar full band dan weer op een Calvin Harris-cover: de kinderlijke, wat generische EDM van 'Blame' kreeg een dramatische opbouw, met statige synths en een 80s-gitaar. In de strofes liet de zangeres haar lichtjes hese en diepe stem dwalen over een sfeerrijk, omineus arrangement. Net zo overtuigend klonk de atmosferische elektronica van Hydrogen Sea. Dit duo blijkt trouwens een stevige hand te hebben in het succesverhaal van Selah Sue: PJ Seaux verdiende zijn sporen als bassist van de zangeres, en stond mee aan de wieg van haar hit 'This World'. Zangeres Birsen Uçar schaaft dan weer al jaren mee aan de teksten van Sanne. Straks verzorgt het duo ook haar voorprogramma in Vorst Nationaal, en tijdens de Radio 1 Sessie droegen de twee meteen wat argumenten aan om die set niet te missen: 'The Fall' was van een bedwelmende schoonheid, waarbij Selah Sue haar stem voor het eerst op de avond onderdanig maakte aan die van haar sparring partner. Wondermooi ook, om een strijkkwartet van vlees en bloed te betrekken bij die parel van een song. De Ghanese Brit Kwabs maakte op zijn beurt het mooie weer met 'Cheating on Me': een ballad met zacht orgeltje, jazzy bariton en bloedend hart.

Beeld Alex Vanhee

Het laatste half uur verliep merkelijk een stuk harder. Chaotischer ook. Eerst was er Tricky ("de liefste, liefste ket die ik ken," dixit Sanne) die een akelig intense cameo kreeg in 'Fear Nothing'. Hij maakte zijn intrede met gebogen rug naar het publiek gericht, maar na een paar minuten leek ook hij er wel lol in te hebben. De Sessie kreeg vanaf dat ogenblik steeds meer het karakter van een spontane jam. "You're my favourite fuck you-artist," bekende Janssen aan het eind van zijn set. Waarop Tricky zichtbaar verguld maar schouderophalend antwoordde dat die houding hem als artiest wel diende maar "it's bad for business". God - of wie dan ook - zegene Tricky.

Beeld Alex Vanhee


Het idee dat de Sessies ontaardden in een spontane jam werd nadien nog versterkt door Pomrad. Die omgordde een keytar, zette een beat in en begeleidde Putseys solo bij... Ja, bij wàt eigenlijk? Meestal stond Selah Sue als een bewonderende fangirl te dansen en te lachen naar haar maatje. Deze Antwerpse funkateer - Adriaan van de Velde is zijn beduidend minder funky naam voor de Staat - maakte een verdienstelijke beurt, en dwong zelfs tot behoedzame danspasjes in het publiek. Maar zijn passage bleef op de keper beschouwd veel minder lang aan je ribben kleven dan de songs met pakweg José James of Hydrogen Sea.

Helemààl vrijblijvend was de remix-set van FKJ. Die afkorting staat kennelijk voor French Kiwi Juice. Géén grap. Deze Parijse elektronica-muzikant schoof songs van Selah Sue als 'Alone' onder de naald, en improviseerde daarboven met funkgitaartjes en synths. Het klonk af en toe wel aardig, maar ook aardig overbodig. Zeker op een avond die tot dan een razende vaart had gekend. Zijn improvisatie aan het eind dreef zelfs stuurloos weg van de rest van de set.

Beeld Alex Vanhee

Maar toen moest de pure chaos nog losbarsten. Enter: De Jeugd Van Tegenwoordig. Wanneer heeft u nog eens de slappe gelach gekregen bij het luisteren naar Radio 1? Hilarisch was het trio, dat zelfs op de meest verneukeratieve wijze hulde bracht aan de gastvrouw. "Ik ken haar omdat mijn vriendin naar haar muziek luistert," grinnikte Willie Wartaal, en dat bleek nog het meest fraaie eerbetoon van dit drietal. 'Manon', waarin Putseys nauwelijks aan bod kwam, werd gevolgd door 'Together' dat een valse start kende door een computercrash. Op dat ogenblik raakte de soultrain finaal op drift: Putseys panikeerde, maar Willie Wartaal pakte het publiek moeiteloos in. We hadden waarschijnlijk zelfs niets gemérkt, maakte hij zich sterk.

Een valse start als eind van de set? Het had mooier kunnen aflopen. Maar met een handvol heerlijke hoogtepunten op zak ('Reason' op vleugelpiano, het gloednieuwe 'Speaking Silence'), zou je al van slechte wil moeten zijn om daarover te blijven kankeren.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234