Zondag 22/09/2019

‘Scary Stories’: ijzingwekkende verhalen, met het keurmerk Del Toro ★★★☆☆

Beeld RV

Wanneer verhalen uit een behekst boek bloederige werkelijkheid worden, worden vier tieners meegesleurd in een met geesten gevulde nachtmerrie.

“Stories heal, stories hurt. If we repeat them often enough, they become real, they make us who we are. They have such power.” De eerste woorden in Scary Stories, offscreen uitgesproken door de jonge Stella, bezitten een onheilspellende toon. Wanneer ze later aan het einde van de film in een iets andere volgorde herhaald worden, weet je dat het omineuze voorgevoel volledig terecht was, ook al spoort het citaat niet volledig met de sinistere week - van Halloween 1968 tot de verkiezing van Richard Nixon zes dagen later - die de vier jeugdige personages achter de rug hebben.

Griezelmomenten

De bloederige kern van Scary Stories - een inkorting van de originele Amerikaanse titel Scary Stories to Tell in the Dark - is namelijk niét dat verhalen werkelijkheid worden als ze vaak genoeg herhaald worden, wel dat sommige angstaanjagende vertelsels zichzelf schrijven. Het kwartet - drie jongens en een meisje - stoten op een geheimzinnig oud boek, toegeschreven aan een eind 19de eeuw als heks weggezette jonge vrouw. De lege pagina’s van de foliant vullen zich langzaam op met nieuwe, met bloed geschreven kronieken waarin dorpsgenoten van het viertal aan macabere situaties onderworpen worden. Wat blijkt? Dat is ook precies wat er in werkelijkheid met die mensen gebeurt.

In de VS is beroering ontstaan omdat de film te ver afwijkt van de gelijknamige, razend populaire kinderboekenreeks uit de jaren 80 en 90 van Alvin Schwartz, maar wie zonder die (in wezen onnodige) bagage naar Scary Stories kijkt ontdekt een bijzonder efficiënte horrorfilm, steunend op een uitgekiende sfeerschepping en met een kloeke portie griezelmomenten. Een reeks elementen, zoals de wijze waarop de vier als outsiders geportretteerd worden en de vormgeving van de monsters en geesten, rechtvaardigt dat de naam van producer Guillermo del Toro en niet die van de Noorse regisseur André Øvredal (Trollhunter) bovenaan de affiche staat.

Op 21/8 in de bioscoop.