Zondag 25/10/2020

Muziek

Sault, Thurston Moore en Róisín Murphy: dit zijn de platen van de week

'Untitled (Rise)' van Sault.Beeld RV

Deze week kleef je beurtelings aan het puntje van je stoel, ben je verstekeling op een spooktrein in de mist en strek je de benen op een dansvloer in de seventies. 

Sault - Untitled (Rise) *****

Amper drie maanden na zijn derde, excellente album Untitled (Black Is) brengt Sault de opvolger uit. Ook Untitled (Rise) ent zich op thema’s zoals institutioneel racisme, rassenrellen en #blacklivesmatter, maar de tristesse en de ontreddering van zijn voorganger moeten wijken voor strijdlust en zwarte trots. Het is een logische evolutie die we bij veel andere afrocentrische artiesten zagen, alleen herbergt dit project rond de Britse producer Inflo en de soulzangeres Cleo Sol een elegantie die haast onaards aandoet. Zijn uitmuntend geproduceerde melange van seventiesfunk, disco, salsoul, postpunk, afrobeat en invloeden uit Braziliaanse muziek doet op het eerste gehoor retro aan maar is goed beschouwd een briljant, ongehoord spel van muzikale onder- en nevenschikkingen dat alleen in 2020 had kunnen worden bedacht. Voeg daarbij de bitterzoete humor van ‘You Know It Ain’t’ of de kippenvelverwekkende drumsalvo’s zoals die in ‘Strong’ en je kleeft aan het puntje van je stoel. Een parel!

Thurston Moore - By the Fire ****

Thurston Moore - 'By the Fire'.Beeld RV

Kan Thurston Moore nog verrassen? Wis en waarachtig! Met By the Fire rijmt hij makkelijk behapbare popsongs als ‘Hashish’ met referenties aan Sonic Youth-classics (‘Cantaloupe’ en ‘Breath’ flirten allebei met ‘Sugar Kane’) en excentrieke soundscapes. Vooral in de uitgesponnen songs schittert hij: het toepasselijk getitelde ‘Locomotives’ dendert zestien minuten lang als een spooktrein door de mist. In die song komt Jon Leidecker, de elektronaut in de rangen, nog het best uit de verf. Elders moet By the Fire het toch vooral van schurende, roekeloze en ontstemde gitaren hebben. Maar zelfs met die karakteristieke sound klinkt dit album opvallend gedurfd, dynamisch en energiek. Thurston Moore toont zich op gevorderde leeftijd een onverbeterlijke noisenik, maar tegelijk ook een ambitieuze avonturier. 

Róisín Murphy - Róisín Machine ****

“I’ve been afraid to go out / But I won’t be a prisoner / Locked up in this house” zingt Róisín in ‘Murphy’s Law’. De tekst schreef ze in tempore non suspecto, maar in tijden van lockdown en quarantaine klinken die strijdlustige woorden ons als muziek in de oren. Deze ravissante songs ook, gelukkig. De titel van de plaat verwijst naar Munich Machine, een combo van Giorgio Moroder, en diens invloed ligt er vingerdik op in de producties van Sheffield-legende DJ Parrot. De funky disco van ‘Incapable’, de euforische gospelzang in ‘We Got Together’, de glitterbalhymnes ‘Narcissus’ en vette groove van ‘Jealousy’ doen je naar het New York van de seventies en vroege eighties verlangen. Mist iemand Moloko eigenlijk nog? Wij alleszins niet. 

Róisín Murphy - 'Róisín Machine'.Beeld RV
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234