Zondag 18/04/2021

NieuwsDa Vinci-schilderij

Saudische prins zet Frankrijk onder druk om authenticiteit duurste schilderij ter wereld te bevestigen

Het omstreden 'Salvator Mundi'-schilderij. Beeld AFP
Het omstreden 'Salvator Mundi'-schilderij.Beeld AFP

Het Louvre heeft geweigerd om Salvator Mundi, het duurste schilderij ooit, tentoon te stellen omdat het niet volledig van de hand van Leonardo Da Vinci is. Dat blijkt uit een nieuwe Franse documentaire. De Saudische koper zette druk op de Franse regering om het als een echte Da Vinci naast de Mona Lisa te hangen.

Al sinds de veiling van Salvator Mundi bestaan twijfels of het schilderij werkelijk van de hand van Da Vinci is. In de Franse documentaire The Saviour for Sale onthullen anonieme regeringsbronnen nu dat het werk na de verkoop in New York in het geheim naar het Louvre werd gebracht, in aanloop naar de grote Da Vinci-expo in 2019. Het werk werd er drie maanden onderzocht door een team van internationale kunstwetenschappers. Hun conclusie luidde dat Salvator Mundi weliswaar uit het atelier van Da Vinci afkomstig was, maar dat de meester zelf er slechts een kleine bijdrage aan leverde.

Het Franse onderzoeksteam gaf zijn bevindingen door aan de koper van het schilderij, de Saudische prins Mohammed bin Salman. In de documentaire getuigen verschillende mensen dat de prins vervolgens invloed uitoefende op verschillende leden van de Franse regering om de authenticiteit van het werk te bevestigen. Bin Salman wilde niet enkel dat de conclusie van de kunstwetenschappers geheim bleef, maar ook dat het werk tijdens een grote Da Vinci-expo in het Louvre te zien zou zijn, naast de Mona Lisa. Franse experts weigerden dat, omdat dit zou neerkomen op het ‘witwassen’ van een schilderij.

The Saviour for Sale toont aan dat meerdere leden van de Franse regering, onder wie minister van Cultuur Jean-Yves Le Drian, op verzoek van Bin Salman bij het museum lobbyden om het werk alsnog tentoon te stellen. Zo wilden ze de economische en politieke relatie met Saudi-Arabië veiligstellen. Dat de politieke druk op het bestuur van het museum groot was, blijkt ook uit de twee verschillende catalogi die voor de expo gemaakt werden: een met en een zonder vermelding van Salvator Mundi.

Aan de onderhandelingen met de prins kwam pas een einde toen president Emmanuel Macron geen oplossing voor het probleem meer zag en besloot om de Saudi’s zelf met het Louvre te laten onderhandelen. In de documentaire is te zien hoe ook die gesprekken stukliepen, waardoor Salvator Mundi uiteindelijk niet op de expo te zien was. Waar het schilderij sindsdien is, is niet bekend.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234