Woensdag 08/04/2020

Update

Sanoma voegt Belgische en Nederlandse activiteiten samen: komt er Vlaamse tegenhanger van nu.nl?

Beeld BELGA

Sanoma gaat de Belgische en Nederlandse activiteiten samenvoegen in een nieuwe bedrijfseenheid. Het Finse mediabedrijf rondt zo de "strategische heroriëntatie" af die een jaar geleden aangekondigd werd, en waarbij ook met kandidaat-overnemers gepraat werd. Het bedrijf haast zich te zeggen dat het geen titels over de landsgrenzen heen zal laten samengaan. Nederlandse succesnummers zoals nu.nl of prijsbrekers.nl naar België brengen blijkt wél een piste.

Over de mogelijke gevolgen voor de organisatie of het personeelsbestand wil Sanoma nog niets kwijt. "Er liggen een aantal hypotheses op tafel die nu gevalideerd zullen worden." Sanoma geeft onder meer de bladen Humo, Flair, Libelle en Story uit.

Op 1 januari wordt het gecombineerde mediabedrijf opgericht. Dat zal geen Belgen tellen op het allerhoogste echelon. De topman van de Nederlandse activiteiten, Peter de Mönnink, wordt de nieuwe CEO. Henk Scheenstra, momenteel operationeel directeur (COO Content Media) in Nederland, is aangesteld als voorzitter van Sanoma Media Belgium en zal er de dagelijkse leiding hebben.

Groeien

De huidige CEO in België, Hans Cools, zal het bedrijf in februari, na een overgangsperiode, naar eigen zeggen op eigen initiatief verlaten. Hij geeft zijn verantwoordelijkheden door aan Scheenstra en huidig financieel topman Yves Berlize, die COO wordt. Berlize wordt verantwoordelijk voor het "groeiprogramma" van de Belgische tak.

"We geloven dat het samenbrengen heel wat groeiopportuniteiten met zich meebrengt, die zullen we exploreren", zegt Hans Cools. Ook de synergieën tussen beide bedrijven op operationeel vlak worden onderzocht. Hypotheses worden onderzocht, en vervolgens gevalideerd, luidt het. "Pas dan kunnen we zeggen wat de impact is op de organisatie, de afdelingen en de mensen", dixit Cools. "De Belgische activiteiten blijven sowieso in Mechelen."

Sanoma wil de integratie binnen de twaalf maanden afronden. "Het doel is om te groeien", luidt het in het persbericht.

Medewerkers opgelucht?

"We hebben met een heel aantal kandidaten gesprekken gevoerd, nog tot in een heel recente fase", zegt de afscheidnemende topman in België. Verkopen of bij Sanoma blijven, bleven altijd opties, verzekert Cools. "We zijn parallel blijven kijken hoe we bij Sanoma konden blijven. We hebben alles opties vergeleken. Vanuit strategisch, financieel en groeiperspectief was dit het beste." Eerder waren er berichten dat Sanoma gesprekken zou gehad hebben met Roularta en De Persgroep.

Cools verwacht dat het 450-tal medewerkers in België in de eerste plaats "opgelucht" zal reageren op het nieuws, nu de strategische review en dito onzekerheid beëindigd wordt. "In de komende weken" zullen de nieuwe vragen vanuit het personeel beantwoord worden.

In Nederland telt Sanoma zowat 1.700 mensen, inclusief de televisieactiviteiten van SBS (500). Het nieuwe bedrijf zal dus 2.150 mensen tellen. In België heeft Sanoma meer dan 35 bladen, in Nederland meer dan 20.

Geen samengaan, wel successen over de grenzen

Een samengaan van gelijknamige bladen in Nederland en België - zowel Vlaanderen als Nederland kent bijvoorbeeld zijn Libelle - is overigens niet aan de orde, zo beweert het bedrijf.

Geen eengemaakte Libelle of Flair dus. "Op dit vlak hebben we geen enkele intentie om iets te doen", aldus Cools. "De positionering is anders, media is een erg lokaal ding", voegt Henk Scheenstra toe.

Sanoma zal wel kijken in welke mate er producten of apps zijn die het goed doen in België of Nederland, en hoe die over de grens gebracht kunnen worden. "Onze productontwikkeling en successen over de landsgrenzen heen brengen", aldus Scheenstra. Hij haalt een vijftal succesvolle digitale activiteiten uit Nederland aan. "We gaan kijken hoe we dat concept of die technologie in België kunnen lanceren." Daarbij heeft Scheenstra het over onder meer de nieuwssite nu.nl of de prijsvergelijkingssite kieskeurig.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234