Maandag 14/10/2019

Concertverslag

Sampha overrompelt de AB

Sampha. Beeld Sampha

Nee, Sampha hoort niet thuis in het rijtje van Anderson .Paak of Pharrell, zoals soms wordt beweerd. De Britse soulzanger opereert nét buiten het popspectrum, ook al kwam hij in de AB soms catchy uit de hoek. Hij toonde er zich bovenal hors catégorie.

Sampha en zijn muzikanten schreden het podium op terwijl de spotlichten paarsig blauw uitbraakten. De hondstrouwe volgelingen in de zaal – en dat waren er verdomd veel – gilden en vielen haast in katzwijm, nog voor de Londense zanger één noot had gezongen. Die eerste noot, van het in ambientelektronica ondergedompelde ‘Plastic 100°C’, was dan ook het equivalent van druppelend caramel op een naar snoep smachtende tong. Verbazingwekkend hoe krachtig en helder Sampha’s stem door de zaal galmde. Op zijn grandioze debuutplaat Process wikkelt diezelfde zang de luisteraar in een donzige deken. In Brussel bewees Sampha dat hij ook over de power van een gospelzanger beschikt.

De man met het koddige kapsel - hoe slaagde hij erin om dat plukje dreads langs één kant van zijn hoofd een concert lang recht te houden?! - surfte zwierig over ruisende synthlagen en zong “It’s so hot I’ve been melting out here / I’m made out of plastic out here”, zijn fluwelen falset een balsem op de etterende wonde die men voor ons geweten aanziet. Rondom ons desintegreerden jongens en meisjes tot vale plasjes ijswater, als sneeuwpoppen in de Sahara.

‘Timmy’s Prayer’ was nog zo’n gloeiend haardvuur: een stug voortploegende drumbeat, een klef oriëntaals motiefje, hypnotiserende keyboards en Sampha die de tristesse ternauwernood beteugelde. Hij zong niet zelden alsof hij deemoedig het hoofd boog voor zijn noodlot, croonend met een egale, haast vibratoloze stem. Een tikkeltje Tracy Chapman hier, een toefje Tanita Tikaram daar, hoewel Sampha gerust kan fraseren als een Afro-Amerikaanse predikant, in tegenstelling tot voornoemde dames.

In ‘Under’ zat die moordstem gevangen in een ruw geluidseffect. Hier bleek hoe vaardig Sampha gedijt in een elektronisch kader. We hoorden een assertieve future bass-bastaard die halverwege zijn schubbige huid afwierp en simpelweg een gloedvolle popsong bleek te zijn, zij het één met een gonzend, dubby fundament. ‘Happens’ spoelde dan weer aan met ritmisch geklepper en een scheve elektronische fluittoon. “I found my love and I don’t wanna lose it again”, smeekte Sampha en we dachten dat we lava hoorden smelten.

Dat hij ooit zong bij beat-tovenaars als SBTRKT bleek uit de moedige arrangementen die in Brussel alsmaar riskanter en intrigerender werden. Neem nu ‘Incomplete Kisses’: forse laptopsoul met buigzame digitale bassen. Sampha loeide er alsof zijn hart implodeerde. Een impressionante clash tussen het klinische en het organische.

Of ‘Kora Sings’, dat tot onze verrassing soms futuristische Caraïbische feestmuziek leek, met nerveuze live-percussie (Sampha nam zelf de koebel voor zijn rekening). Voor ‘Without’ verzamelden de vier muzikanten zich rond toms en snaredrums en roffelden ze de ziel uit hun lijf, tot de song muteerde en gracieuze elektropop overbleef.

Maar u en ik haalden pas écht ons hart op toen de timide ogende zanger solo achter de piano stond. Voor ‘Too Much’, bijvoorbeeld, een romantisch culthitje waarvan Drake ooit het refrein sampelde. De huidige radiohit ‘(No-One Knows Me) Like the Piano’ dreef op jazzy akkoorden en kreeg iedereen stil. Sampha zong er over de piano in zijn ouderlijk huis waarnaar hij ooit terugkeerde om er voor zijn door kanker gevelde moeder te zorgen. “An angel by her side, all of the times I know we couldn’t cope / They said that it’s her time, no tears in sight, I kept the feelings close”, zong hij, sereen maar onversaagd.

Krop in de keel.

Gezien op 12 maart in de AB, Brussel.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234