Donderdag 29/10/2020

AchtergrondUitgezongen

‘Sabotage’ van de Beastie Boys: geniale rap met een serieuze hoek af

De Beastie Boys van links naar rechts: Ad-Rock, Mike D, and MCA.Beeld RV

‘Sabotage’ van de Beastie Boys zag het levenslicht dankzij het ‘grappig getier’ van een boze geluidsman.

Sir Stewart Wallace, de louche zakenman met de verdachte koffer. Cochese, de flik met de absurde zonnebril, het helmboswuivende kapsel en de druipsnor. De gewelddadige Bobby the Rookie, met opgestroopte mouwen en een zeiksnorretje. En Alasondro Alegré, oftewel The Chief, met de dikke haardos, de grijze rups-snor en de flashy zonnebril. Yep, toen de Beastie Boys in 1994 de personages bedachten voor een parodie op jarenzeventig-politieseries à la Starsky & Hutch, zaten ze niet om onnozele vondsten verlegen.

Het idee voor de iconische clip die onlosmakelijk met ‘Sabotage’ zou verbonden blijven, borrelde op tijdens een brainstorm in de Hamburger Hamlet, een fastfoodrestaurant in L.A. waar skaters, basketballers, hippies en weirdo’s elkaar ontmoetten. “Laten we foto’s van onszelf maken als undercoverflikken die donuts eten”, zo stak rapper Mike D. het vuur aan de lont. Spike Jonze, een vriend van de Beasties die zou uitgroeien tot een geroemde cultregisseur, wilde “de openingscredits voor een politiereeks die Sabotage heet” en besefte: “We hebben een heleboel pruiken, ­snorren en een politie-auto nodig”.

Dat uitgerekend ‘Sabotage’ zo’n DIY-aanpak kreeg, viel een beetje te voorspellen. De Beastie Boys beschouwden het liedje al in zijn meest embryonale vorm als het Trojaanse paard van het album Ill Communication: een als punk vermomd rapnummer waarmee de indierockgemeenschap het hof zou kunnen worden gemaakt. In het ­sukkelen en stuntelen tijdens het schrijfproces vond het hiphoptrio zijn magie.

Wie er de documentaire Beastie Boys Movie op naslaat, ziet Mike D. het keurig vertellen: “Op een dag wandel ik de studio binnen en ik hoor Adam Yauch een fantastische baslijn spelen. Het klonk zo vertrouwd dat ik dacht dat het een bestaande song was. Hij zei: ’t is van ons, ik heb het net geschreven.” Met de hulp van keyboardspeler Money Mark, technicus Mario Caldato Jr. en met rappers Adam Horowitz (Ad Rock) op gitaar en Mike D. op drums vond ‘Sabotage’ vaste vorm. “We hadden nog nooit zo snel een instrumental geschreven”, aldus Horowitz. “Mijn volgende idee was om zomaar wat beledigingen aan het adres van Mario C. in een microfoon te schreeuwen terwijl die naast me stond op te nemen. Dat vond ik toen grappig.”

I can’t stand it / I know you planned it / I’mma set it straight, this Watergate’, zo raast Ad Rock uiteindelijk in de song, ‘But I can’t stand rockin’ when I’m in this place / Because I feel disgrace because you’re all in my face.’ Maar waarom in godsnaam Mario C.? Wat had die arme technicus uitgevreten om de huid te worden ­volgescholden in een liedje?

“Ach, we zaten maandenlang met elkaar opgesloten in de ­studio”, zo leggen Ad Rock en Mike D. het uit in het vuistdikke Beastie Boys Book dat verscheen na de dood van Yauch, die in 2012 aan kanker overleed. “We konden geen knopen doorhakken en werkten geen liedjes deftig af, tot wanhoop van Mario die knettergek werd van ons en regelmatig stoom moest afblazen. Hij liep voortdurend naar ons te tieren dat we van onze luie krent moesten komen. Soms schotelde hij ons zelfs rotslechte versies voor van jams die we hadden opgenomen, om ons uit ons kot te lokken. Wij vonden het geinig om dat als sabotage te interpreteren: Mario die ons prachtige kunstwerk wilde verknallen.”

Hey, wie zegt dat een hit niet ongecompliceerd en lekker dom mag zijn?

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234