Dinsdag 25/02/2020

Strip

’s Werelds eerste ‘Europese’ Batman

Batman Enrico Marini.Beeld TM & DC Comics

Nooit eerder in zijn bijna tachtigjarige geschiedenis kreeg een Europeaan volledig carte blanche om Batman naar zijn hand te zetten. 'Dit kon ik onmogelijk laten liggen', zegt de Italiaan Enrico Marini. 'Maar The Joker móést er voor mij bij.'

The Joker die grinnikend met een scheermes op een jong meisje afstapt. Batman die op een zwoele nacht een kind verwekt bij een dienster. En een opportunistische Catwoman die de hele situatie naar haar hand zet voor kostbare juwelen. Dat is, in een notendop, de rode draad door The Dark Prince Charming, een tweeluik van Enrico Marini (48). De voorbije jaren leverde die Italiaanse regisseur met reeksen als De aasgieren, De adelaars van Rome en De Schorpioen bestsellers af.

En nu is er dus Batman. Jawel, een primeur, grijnst Marini vanuit zijn comfortabele zetel in een Brussels hotel. Rondom hem staan opvallende bilboards met daarop een door de lucht klievende Batman of een sexy Catwoman. Uitgeverij Dargaud verwacht veel van Marini’s Batman.

Voor alle duidelijkheid: het is niet de eerste keer dat een Europeaan zich over Batman mocht buigen. “Er zijn veel Italianen, Fransen, Spanjaarden en Duitsers die voor Marvel of DC werken of gewerkt hebben, maar meestal is dat in teamverband. Ik ben de eerste die volledig carte blanche kreeg en zijn eigen scenario mocht schrijven. DC Comics (de Amerikaanse uitgever van Batman, red.) ging ook een coproductie aan met een grote Europese uitgeverij. Een dubbele primeur, dus.”

Jeugddroom

Gevraagd naar hoe alles begon, verwijst Marini naar die avond waarop hij tegenover François Pernot zat, de CEO van uitgeverij Lombard. “Toen ik hoorde dat hij ook voor Urban Comics werkte, de uitgeverij die DC Comics in Europa uitgeeft, zei ik al lachend: 'Nu jij er toch de baas bent, kun je me Batman weleens laten tekenen.' Het was niet ernstig bedoeld: met mijn andere projecten was ik nog vijf of zes jaar zoet. Maar goed, hij is toch met DC gaan praten.”

Een jaar later al ontmoette Marini Jim Lee, de befaamde co-uitgever van DC Comics. “Hij kende mijn werk omdat hij een tijdje in Italië en Parijs had gewoond,” glundert Marini, die zich het gesprek herinnert als een openbaring. “Het gebeurde echt: hij gaf me volledige artistieke vrijheid. Werkelijk alles mocht: het scenario schrijven, het verhaal tekenen en inkleuren… Ik wist niet wat ik hoorde.”

Hoewel hij eigenlijk geen tijd had, zette Marini zijn overige reeksen tijdelijk stop om zijn jeugddroom te verwezenlijken. “Want voor ik de Franco-Belgische strip ontdekte, ergens tussen mijn vijfde en dertiende, las ik Mickey Mouse en Amerikaanse superheldencomics. Batman en Spider-Man waren mijn idolen.”

Intiem verhaal

Marini had slechts één voorwaarde. “Ik wilde eerst het scenario voltooien. Dat is misschien ongebruikelijk, maar ik wilde én weten hoe ver DC me zou laten gaan, én de bevestiging krijgen of mijn idee voor een psychologisch gevecht tussen Batman en The Joker wel uitvoerbaar was. Want als ik dan toch alle speelgoed uit hun speelgoedkist mocht gebruiken, dan moest die psychopaat er wel bij.”

Lee hield zich aan zijn woord. The Joker die de helft van zijn bendeleden uitmoordt? Check. Batman die een kind verwekt bij een dienster? Check. Huiverachtige en bloederige taferelen? Check. 

“Ik dacht: 'Enrico, je bent te ver gegaan', maar dat was allerminst het geval. Sterker: Lee gaf me te kennen dat ik evenzeer een nieuwe superschurk of -held had mogen creëren. Jammer, maar het verhaal liet dat niet toe, omdat het gebaseerd is op de geschiedenis van Batman en The Joker. Een nieuwe schurk of held zou dat evenwicht verstoren. Ik had het enkel gedaan om mijn ego te bevredigen. Maar bij een intiem verhaal als dit mag je je ego niet laten primeren."

Marini beschouwt The Joker als de ideale antagonist. “Zo tegenstrijdig ze zijn, zo mooi is het om hen tegenover elkaar te zetten. Batman is bevroren in zijn duisternis, The Joker is een ongeleid projectiel, een psychopaat met meervoudige persoonlijkheden waarvan je nooit weet welke zal opduiken. Die twee samen, dat werkt. En uiteraard was er nog Catwoman. Ook zij is er niet enkel voor de show.”

Revolutie

Hij grijnst. De Italiaan zegt tevreden te zijn over zijn verhaal. “Toch heeft het me lange tijd kopzorgen bezorgd. Ken je The Dark Knight Returns uit 1986 van Frank MiIller? Prachtverhaal, maar die man heeft het elke latere scenarist van Batman onmogelijk gemaakt om nog met iets nieuws te komen. Hij revolutioneerde Batman en brak het ene taboe na het andere."

"Wat moest ik daar nog aan toevoegen? Ik gaf dus snel het idee van een nieuwe Batman-revolutie op en besloot mezelf te plezieren met een verhaal dat volledig los van die tijdlijn staat. The Dark Prince Charming is mijn versie van The Joker en Batman: een psychologisch spel tussen gezworen aartsvijanden. Tot ze elkaar ontmoeten. Dan breekt de hel los en krijg je een ongezien agressieve Batman.”

Hij aarzelt even, glimlacht dan: “Misschien later, en op voorwaarde dat DC nog met me wil werken, creëer ik een nieuwe superschurk. Maar voorlopig beken ik eerlijk dat ik The Joker nu al mis. Wat een karakter. Wat een persoonlijkheid. Nu ja, in de ogen van een stripauteur.”

The Dark Prince Charming is uit bij Dargaud/DC, 72 pagina’s.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234