Woensdag 13/11/2019

Expo

Ruwe kunst vindt een plekje in Molenbeek

Galerie Hufkens XH2 - Opbouw van expo van kunstenaar Nicolas Party. Beeld Eric de Mildt

De hotspot voor Brusselse galerieën is niet langer de Zavel of Elsene. Sommigen zetten al hun eerste stappen richting de kanaalzone. "Molenbeek klinkt goed bij internationale kunstliefhebbers."

Aan de drukke Antwerpselaan, die de brug van Sint-Jans-Molenbeek verbindt met de dure hotels aan het Rogierplein, bevindt zich de galerie van Tim Wouters. "De buurt heeft veel gezichten hier. Je ziet hier alle contrasten van de stad", aldus Wouters.

De wereld is hier ruw en contrastrijk. En dat valt terug te zien in de galerie van Waldburger Wouters. Als de grote zwarte buitendeuren opengaan, lijkt er een labyrint te wachten op haar bezoekers. Een smalle witte deur zoeft open. Er opent zich een waar doolhof van witte papieren muren en plafonds. Door smalle gangen en met kleine doorkijkjes is deze kunstgalerie allesbehalve standaard te noemen. 

What you see is what you get

"What you see is what you get is iets wat je tegenkomt in de galeries rond Elsene. Je weet als bezoeker precies wat je kunt verwachten, en dat willen wij juist niet", legt Wouters uit. Dat de installatie niet alledaags is, mag duidelijk zijn. Dat die mogelijk claustrofobie oproept ook. Na een tweede witte schuifdeur en een paar bochtjes naar links en rechts gaat de weg omlaag, naar de kelder. Onder een laag plafond en tussen het onbewerkte beton, hangen getekende prenten aan de muur. Nee, what you see is what you get geldt zeker niet voor deze galerie.

Tim Wouters van de galerie Waldburger Wouters. Beeld Eric de Mildt

Maar of er een trend aan de gang is? Wel op internationaal vlak, volgens Wouters. "Je ziet hetzelfde gebeuren in metropolen als Londen en Parijs, waar kunstenaars naar de buitenwijken vertrekken. Vanwege de lagere prijzen, maar ook omdat het boeiender is om in de drukte van de dag te werken."

"Belgen die al hun hele leven het slechte imago van Sint-Jans-Molenbeek kennen, hebben er vaker moeite mee om naar deze galerie te komen dan internationale kunstliefhebbers", aldus Wouters. Hoewel de galerie eigenlijk slechts uitzicht heeft op de gemeente, klinkt 'dicht bij Sint-Jans-Molenbeek' toch al spannend genoeg voor de internationale kunstliefhebber. "Voor hen is Sint-Jans-Molenbeek bijna zo bekend geworden als wafels en frieten. Het trekt ze aan", klinkt het nog.

Muren met marmerprint

In de hoger gelegen galeries in Elsene lijkt de drang om 'naar beneden' te verhuizen iets minder groot. Xavier Hufkens, een gevestigde naam in de kunstwereld, opent vandaag een nieuwe expositie in het Rivoli-gebouw. "We zitten hier goed. Er zijn hier veel galeries bij gekomen in de afgelopen jaren en ons publiek komt graag naar hier", zegt Anne Zoe Zijlstra van galerie Xavier Hufkens. De benedenstad is nog altijd weinig aantrekkelijk voor de galeriebezoeker die door het Terkamerenbos wil rijden en zijn auto voor de deur wil parkeren. Terwijl in het Rivoli-gebouw drukte heerst van mensen die de schilderijen van de Zwitser Nicolas Party ophangen en muren afwerken met een marmerprint, lijkt het 'ruwe' Molenbeekse kunstleven ver weg. 

Wegwijs in de benedenstad

De kunstliefhebbers die enkel de uptown galeries bezoeken,  hoopt kunstverzamelaar Joost Vanhaerents binnenkort meer naar de andere kant van Brussel te lokken. "We creëren een platform voor kunstenaars die niet in de bovenstad hun galerie hebben. We willen een collectief vormen zodat mensen weten wat het kunstaanbod is aan de andere kant van van Brussel", aldus Vanhaerents. Vanaf de zomer worden er kaartjes, een website en applicatie verwacht die kunstliefhebbers wegwijs moeten maken in de benedenstad.

Galerie Hufkens XH2 - Opbouw van expo van kunstenaar nicolas party / © Eric de Mildt Beeld Eric de Mildt

Ver weggestopt in Sint-Jans-Molenbeek bevindt zich nog de galerie van Paul en Suzy Kusseneers. Ze verhuisden al drie jaar eerder richting de wijk. "We zijn een promotorgalerie voor jonge kunstenaars. Dat is veel beter in een gemeente als Sint-Jans-Molenbeek dan in Elsene, waar alles veel gepolijster is", stelt Kusseneers. Startende kunstenaars krijgen een podium in de voormalige mosterdfabriek. "Bij elkaar gehokt in een groot centrum voor kunstenaars, dat is niets voor ons", besluit Kusseneers. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234