Zaterdag 21/09/2019

Brussels Summer Festival

Rudimental: ‘Na een festivaloptreden kunnen wij gewoon het publiek in. We worden toch niet herkend’

Toffe gasten, die van Rudimental. Met dansbommetjes ‘Waiting All Night’, ‘Feel the Love’, ‘Let Me Live’ en ‘These Days’ scoorden de vier Londense jeugdvrienden wereldhits, maar van sterallures geen spoor. De vier begaafde multi-instrumentalisten hebben de Hoge Kunst van het Feestjes Bouwen al jaren onder de knie. Go mental with Rudimental, op zondag 18 augustus op het Brussels Summer Festival.

‘Ik kreeg net een bericht van Boris: hij komt vanavond!’ meldt Kesi Dryden enthousiast. Ik schrijf 24 januari 2019. Binnen enkele uren stelt Rudimental de fonkelnieuwe plaat Toast to Our Differences voor in de AB. Maar eerst: nog wat chillen. Ik hang in de zetel met Kesi Dryden en zijn makker Piers Aggett, die samen de helft van Rudimental uitmaken. De Boris in kwestie is Boris Daenen: Netsky en Rudimental blijken goede vrienden.

Kesi Dryden: “We zaten enkele weken geleden nog in de studio met Boris. We werken samen aan een nieuw nummer. Netsky is een klinkende naam in het Verenigd Koninkrijk. Wij zijn grote fans.”

Piers Aggett: “Boris is naar ons optreden in Vorst gekomen in november 2015. Zijn steun betekende veel voor mij. De schietpartij in de Bataclan had een week eerder plaatsgevonden, op 13 november. We waren genoodzaakt om ons optreden in de Bataclan, dat op 19 november had moeten plaatsvinden, af te zeggen. Een dag later stond Vorst op onze planning. Het krioelde van de soldaten in Brussel. Een kwartier voor ons optreden kwam de security ons melden dat Brussel in lockdown ging: ‘Als jullie willen afzeggen, kan dat natuurlijk.’ We waren bang, maar we weigerden om ons aan de angst over te geven. We hebben toen één van onze beste optredens ooit gespeeld. Niet iedereen met een ticket is komen opdagen, maar het publiek dat wél aanwezig was, was fenomenaal: ze hebben ons álles gegeven. Ik heb geweend tijdens dat optreden, en erna ook. Ik heb zelden de kracht van muziek zó gevoeld als toen. Ik ben blij dat ik terug in Brussel ben.”

Beschrijf eens een dag op tournee met Rudimental.

Dryden: “We staan vroeg op, gaan naar de fitness en maken daarna een sandwich met humus en een smoothie.”

Aggett: “Amir Amor (samen met Leon ‘Locksmith’ Rolle de andere helft van Rudimental, red.) heeft ons yoga geleerd. Ik probeer mijn yogamatje vaak uit te rollen. Niet dat ik er veel van bak: ik stretch wat en probeer ondertussen diep in te ademen. Mag ik dat dan yoga noemen?

“Het is belangrijk om voor onszelf te zorgen op tournee, want we vragen veel van ons lichaam. Tijdens onze optredens springen we anderhalf uur op en neer. Ik heb al veel blessures opgelopen op de planken, gescheurde ligamenten en zo. Vroeger gingen we na elk optreden uit. Nu nog nauwelijks.”

Dryden: “We hebben ook een mobiele studio mee op tournee. Op vrije momenten kun je ons gewoonlijk daar vinden. Zo’n half uur voor de show zetten we muziek op om in de juiste mindset te geraken. ‘Inspector Norse’ van Todd Terje krijgt ons altijd aan het dansen.”

Jullie hebben een eigen platenlabel via Warner Music, genaamd Major Toms, en geven opkomend talent ook een platform in jullie songs. Wat zoeken jullie in een nieuwe artiest?

Aggett: “Twee zaken: talent en karakter. Je hebt beide nodig, want met een getalenteerde klootzak kun je evenmin samenwerken als met een lieverd die niets van muziek kent. Anne-Marie is een schoolvoorbeeld: zij was jong en uiterst begaafd toen we haar meenamen als een van onze zangeressen op tour. In het begin durfde ze ‘Waiting All Night’, oorspronkelijk gezongen door Ella Eyre, niet live te zingen. Maar ze bleef niet bij de pakken zitten: ze heeft uren geoefend in haar kleedkamer tot ze het wél kon. Anne-Marie doet het er misschien eenvoudig uitzien, maar ze heeft hard gewerkt om te staan waar ze nu staat. Onze nieuwste aanwinst is Ella Henderson: je zult nog veel van haar horen.”

De videoclip van jullie nieuwe single ‘These Days’ werd al 370 miljoen keer bekeken. Kunnen jullie goed voorspellen welke song zal scoren?

Aggett: “Nee, ik zit er gewoonlijk naast.” (lacht)

Dryden: “Singer-songwriter Dan Caplen had ons zijn song ‘These Days’ laten horen en ik was meteen verkocht. We hebben er vervolgens ons eigen ding mee gedaan. De features van Macklemore en Jess Glynne maakten, in onze ogen, de song af. Maar dat ‘These Days’ beter zou scoren dan de rest, had ik niet verwacht.”

Aggett: “‘Feel the Love’ was één van de eerste nummers die we ooit hebben opgenomen met Rudimental. Onze toenmalige manager vond het maar niets: ‘Maak maar iets anders, dit slaat nooit aan.’ We zijn toen veranderd van manager en die song bracht uiteindelijk onze doorbraak. We maken de muziek waar wíj in geloven. Dat levert iets op.”

Jullie hebben al met een waslijst aan artiesten samengewerkt, van Bobby Womack over Lianne La Havas tot Ladysmith Black Mambazo. Wie staat er nog op het verlanglijstje?

Dryden: “Lauryn Hill. We zijn nog maar net met de voltallige band naar haar optreden geweest. We hebben er enorm van genoten. Maar een ontmoeting bleef uit.”

Aggett: “En zelfs al zouden we haar kunnen ontmoeten, dan nog lijkt ze me moeilijk te overtuigen voor een samenwerking. Lauryn Hill heeft maar één plaat in twintig jaar uitgebracht. Ik denk niet dat ze staat te springen om aan iets nieuws te werken.” (lacht)

Dryden: “We breien momenteel aan een meesterplan om haar te overhalen. We hebben al een instrumental voor haar gemaakt. Als we haar zouden ontmoeten, zouden we die beat terloops opzetten, misschien gewoon als ringtone. (Haalt zijn smartphone boven en zet de muziek op) Zij zal ons dan vragen: ‘Wat is dat? Zo goed!’ En dan antwoorden wij: ‘Als je wilt, mag je erop zingen, hoor.’”

Aggett: “Briljant, hè?”

Lijkt me een waterdicht plan. Waarom werken jullie zo graag samen met anderen?

Aggett: “Wel, wij kunnen niet zingen, dus we zijn een beetje genoodzaakt om op anderen te rekenen.” (lacht)

Dryden: “Muziek maken is als koken: elke betrokkene voegt zijn eigen, persoonlijke ingrediënten aan de stoofpot toe. Nieuwe mensen brengen nieuwe ideeën. Zo maak je songs die je in je eentje nooit zou geschreven hebben.

“Een plezant gevolg van onze werkwijze: de meesten kennen onze muziek, maar niet onze gezichten, omdat wij zelf niet zingen. Wij kunnen daarom na een show op een festival gewoon het publiek in zonder al te zeer lastiggevallen te worden. Ed Sheeran kan dat niet. We zijn eens met Ed gaan voetballen in een park. Na nog geen tien minuten had zich al een massa nieuwsgierigen verzameld. Ze kwamen het veld op en vroegen om selfies. Het liep al snel uit de hand en Ed kon niet anders dan vertrekken. Ik snap het: die mensen zijn grote fans van Ed Sheeran en willen die ene kans om hem te ontmoeten niet missen. Maar ze mogen niet vergeten dat hij ook maar een mens is. Laat hem op z’n minst eens ongestoord een potje voetballen.”

Leeft jouw kat nog, Piers?

Aggett:(kijkt even verward en begint dan te lachen) “Hoe weet jij van dat verhaal af? We spoelen enkele jaren terug naar onze tournee met Ed Sheeran. We hielden halt in New York. Locksmith en ik zijn toen vóór onze show in de drank gevlogen. We feesten normaal pas na een optreden, maar Locksmith en ik zijn een gevaarlijk duo: als de één begint te drinken, dan volgt de ander, en dat loopt weleens slecht af. Ed zag hoezeer ik in de wind was, stapte naar me toe en zei doodserieus: ‘Piers, sorry dat ik degene ben die je het nieuws moet vertellen, maar je kat is dood.’ Dat was als een emmer ijskoud water: ik was in één klap weer nuchter – ik hou van mijn kat! Waarna Ed zei: ‘Grapje! Ik wilde je gewoon uit je dronken roes halen.’ Cruel…”

Is het daarom dat de nummers die je met Ed Sheeran hebt opgenomen de nieuwe plaat niet gehaald hebben?

Aggett: (lacht) «”Volgens de roddelblaadjes wel, maar geloof daar geen woord van. We hebben een paar jaar geleden een geïnspireerde schrijfsessie met Ed gehad in Los Angeles. Ellie Goulding was er, net als Johnny Depp. We willen die songs delen met de wereld, maar eerst moeten we nog eens samenkomen om ze definitief af te werken. Wordt vervolgd!”

Rudimental staat op zondag 18 augustus op het Brussels Summer Festival.

©Humo

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234