Dinsdag 18/06/2019

Concertverslag

Roy Orbison in Stadsschouwburg: eerder fata morgana dan virtuele verrijzenis

Roy Orbison als hologram in Londen, een kleine week geleden. Beeld Getty Images for BASE Holograms

Na rapper Tupac Shakur en metalheld Ronnie James Dio staat nu ook Roy Orbison als hologram op een podium. Een uur lang vergaapte de volgelopen Stadsschouwburg in Antwerpen zich gisteren aan de virtuele zanger. Een bevreemdende gebeurtenis, die veeleer klinisch en afstandelijk aanvoelde.

Het was dertig jaar geleden dat Roy Orbison in Antwerpen optrad. Eind 1988 stond The Big O nog op de Diamond Awards in het Sportpaleis, vlak voor zijn veel te vroege dood. Gisteravond herrees de zanger (eeuwig 52) er enkele kilometers verderop, als hologram in een volgelopen Stadsschouwburg. Het concert begon met oude foto's van Orbison op een groot podiumscherm, begeleid door het Sinfonia-orkest uit Rotterdam. Dan kwam vanuit de vloer het hologram van Orbison tevoorschijn, om 'Only The Lonely' in te zetten.

Bewegen over het grote podium deed de digitale versie van de zanger niet. Maar goed, dat deed hij bij leven ook nooit echt. Het hologram Orbison stond pal vooraan in het midden, met achter hem een 27-koppig orkest en twee achtergrondzangeressen. Een uur lang hoorde je de zachte, hoge stem van de Amerikaanse zanger en zag je hem in een virtuele micro zingen. Met pathos en flegma, af en toe zijn zonnebril recht zettend. Fotograferen of filmen was ten strengste verboden. Twee zaken vielen op: het was een geanimeerd hologram, dat de mimiek van de zanger goed capteerde. En Orbison hield de hele tijd zijn eeuwige donkere bril op, oogcontact was er dus niet.

Songs als 'Love Hurts', 'Dream Baby' en 'It's Over' blijven onsterfelijk. Maar naarmate het concert vorderde, voelde je steeds meer afstandelijkheid. Alsof je in de bioscoop zat en naar een film aan het kijken was. Het viel op dat de handen van Orbison wel over zijn rode gitaarhals bewogen, maar je die noten niet hoorde. Fake uiteraard, de illusie doorprikt. Toegegeven: tijdens de solo van 'I Got A Woman' waren orkest en hologram wél goed op elkaar ingespeeld.

The Traveling Wilburys

Om de dreigende eenvormigheid te breken, verdween het hologram twee keer van het podium. Als intermezzo kreeg de zaal korte filmpjes van de jonge Orbison en van The Traveling Wilburys, die vertelden over de opnames van 'You Got It'. Een iconische song die nadien ook gebracht werd, met een goede orchestrale begeleiding.

Het publiek liet zich toch vangen door het bevreemdende fenomeen van het hologram. Het applaudisseerde niet wanneer het orkest 'Crying' inzette, maar wel toen ze de eerste zangnoten door de geluidsboxen hoorden. Als appreciatie voor de virtuele zanger en zijn fluwelen stem, zo leek het wel. Na 'In Dreams' draaide de digitale Orbison zich om, om naar het orkest te buigen en te knikken richting zaal. Alles was heel strak getimed. Niet de dirigent bleek orkestleider in de Stadsschouwburg. Wel de virtuele zanger vooraan, die iedereen foutloos moest proberen volgen. Een moeilijke klus. Struikelen deed het orkest uitgerekend bij slotsong 'Oh, Pretty woman'. De gitaar zette te laat in, maar virtuele Orbison wachtte niet. 'Mercy…!'

Hoe bereidt een orkest zich voor om met Roy Orbison als hologram samen te spelen? Lees de reportage hier

De digitale 'Pavarotti van de rock' dankte zijn orkest, en zette een massaal meegezongen 'Oh, Pretty Woman' in. Waarbij je je toch betrapte dat je onbewust met het voetje aan het meestampen was. Toen vloog het podiumdoek snel dicht. "Is het al gedaan?", vroeg de oudere dame naast ons. "Zonde. Hij heeft nog zoveel niet gespeeld…"

In de foyer flitsten er veel gedachten door het hoofd: was dit nu een concert? Daarvoor voelde het nooit écht genoeg aan. En is dit nu de toekomst? Gaan we zo ook Johnny Cash, Elvis Presley en Kurt Cobain zien optreden? Toch maar snel genieten van een stomend live-optreden, zolang dat nog kan.

Beeld Getty Images for BASE Holograms

Roy Orbison In Dreams: Hologram Tour 2018, gezien op 25/4 in Stadsschouwburg Antwerpen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden