Zondag 20/10/2019

Dans

Rosas herwerkt 'A Love Supreme' (en maakt het beter)

Dansgezelschap Rosas speelt 'A Love Supreme'. Beeld rv Anne Van Aerschot

Soms komt een goed idee gewoon te vroeg. In 2005 werkten Anne Teresa De Keersmaeker en Salva Sanchis al een choreografie uit op John Coltranes revolutionaire A Love Supreme. Pas nu, na een ingrijpende herwerking, zie je voluit de kracht ervan.

In 2005 was A Love Supreme nog een double bill met Raga for the Rainy Season – een luxeproductie met schitterende, witte kostuums van Dries Van Noten en een dito decor van Jan Versweyveld. Maar diep binnenin ging het De Keersmaeker en Sanchis om iets anders: een zoektocht naar een spirituele improvisatie in dans.

Dat klinkt zweverig. Tot je Coltranes modale jazz hoort. Zijn kwartet tast in A Love Supreme enkele basistonen zo intens af dat het bijna bidden wordt. Op het eerste gehoor overstemmen overrompelende improvisaties die grondtoon, maar hoe vaker je luistert, hoe meer je een hechte eenheid hoort. Want als de ene – Coltrane voorop – de verste uithoeken van de muzikale kamer verkent, draagt de andere het basismotief. De muziek cirkelt rond dat fundament als rond een diepe emotie, een onbereikbare graal.

Casual zwart

Op zoiets waren ook De Keersmaeker en Sanchis uit, maar pas in de nieuwe versie komen ze (heel) dicht in de buurt . Ze ruilden mooie kleren in voor casual zwart en het decor voor een kaal, spaarzaam belicht podium. Ook de cast wijzigde. Weg is de oppositie tussen twee mannen en twee vrouwen. Nu zijn alle dansers mannen, net als Coltranes kwartet. Elk van hen staat expliciet voor één muzikant.

Dat merk je echter niet meteen. Na een intieme aanraking tussen Thomas Vantuycom (Coltrane) en Jason Respilieux (bassist Jimmy Garrison) tilt de groep Vantuycom hoog boven de grond. Later  gebeurt dat ook met Bilal El had (pianist McCoy Tyner). De groep draagt letterlijk de solisten, net als op de plaat, om dan een keten te vormen rond José Paulo Dos Santos (drummer Elvin Jones).

Doelloos ijsberen

Die eenheid houdt echter niet stand. De groep valt uit elkaar tot individuen die één na één het podium verlaten. Vantuycom blijft alleen achter. Zijn doelloze ijsberen lijkt een verwijzing naar Coltranes vereenzaming na A Love Supreme. Of is het de voorafschaduwing van zijn dood drie jaar later? 

Dat hoef je echter niet te weten. Als de muziek losbarst geeft de dans je alle sleutels in handen om de spannende, contrapuntische relatie tussen muziek en beweging te lezen. Elke danser doet hier in subtiele improvisaties zijn ding met de basisbewegingen, net zoals de muziek dat doet, maar toch vloeit het allemaal samen in een hogere orde. Puur genot voor oog en hart.

Dansgezelschap Rosas speelt 'A Love Supreme'. Beeld rv Herman Sorgeloos
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234