Woensdag 21/04/2021

InterviewRonin de Goede

Ronin de Goede fotografeerde de tatoeages van de Japanse maffia

Ronin de Goede mocht eindeloos veel tatoeagesessies bijwonen. Beeld Ronin de Goede - courtesy by IBASHO
Ronin de Goede mocht eindeloos veel tatoeagesessies bijwonen.Beeld Ronin de Goede - courtesy by IBASHO

De Nederlandse fotograaf Ronin de Goede volgde tien jaar lang een Japanse tatoeagemeester in Tokio met full body tattoos als specialiteit. Die zijn vooral geliefd bij de yakuza, de Japanse maffia. De foto’s, nu te zien in Antwerpen, bieden een unieke inkijk in deze besloten wereld.

Ronin de Goede: “Mijn liefde voor Japan is ontstaan door mijn eerste liefje. Zij speelde kendo, was helemaal gek van manga’s en op een bepaald moment besloot zij een Japanse tatoeage te nemen en wilde ik er ook wel een. (lacht) Later heb ik als vriendendienst voor een kennis een tijdje een Japanse tatoeëerder op doortocht in Europa in huis genomen en die nodigde mij op zijn beurt uit in Tokio. Ik viel er meteen met mijn neus in de boter. Ik mocht eindeloze tatoeagesessies bijwonen, waarbij ik niet van mijn plek week. Ik bleef urenlang kijken, zelfs zonder foto’s te maken, uit een soort loyaliteit of respect. Soms zeiden ze me: ‘Je bent een soort vlieg aan de muur, een schaduw. Je bent een Nederlander van twee meter, maar we zien je niet meer.’ Dat getuigde van een Japanse geest, zeiden ze. Daarna ging het dan naar het badhuis, waar je met elkaar, maar ook met de klanten, in bad gaat en daar zie je dan voor het eerst de full body tattoos in volle glorie. Daarna wordt er gegeten en gedronken, het gaat er allemaal heel erg sociaal aan toe.”

Wie zijn de mensen op uw foto’s?

“De tatoeagemeester met wie ik werk, staat bekend voor het tatoeëren van de elite van de georganiseerde misdaad in Japan. Soms zijn het kleine boefjes die getatoeëerd moeten worden omdat ze hun intrede doen in een groep. Anderen behoren echt tot het establishment. Maar niet iedereen met een lichaamstatoeage is lid van de yakuza. Wel zijn het altijd mensen uit de periferie van de maatschappij.”

Wat voor mensen zijn de yakuza?

“Mensen zoals u en ik. Wellicht zijn er heel nare mensen, maar over het algemeen heb ik me geconcentreerd op de leuke. Ik ben altijd heel gastvrij behandeld, als een koning, zelfs. Die gastvrijheid heb ik op mijn manier proberen te beantwoorden. Ik nam bijvoorbeeld altijd fysieke afdrukken van de foto’s voor hen mee. Dat werd enorm gewaardeerd. Als ik dan ergens op bezoek kwam, bleken mijn foto’s in hun huizen te hangen.”

Bij de yakuza is de structuur erg hiërarchisch. Beeld Ronin de Goede - courtesy by IBASHO
Bij de yakuza is de structuur erg hiërarchisch.Beeld Ronin de Goede - courtesy by IBASHO

Kennelijk is het een heel hiërarchische wereld, met een grote vorm van etiquette?

“Je kan het nog het best vergelijken met de Japanse bedrijfscultuur. Die is ook enorm hiërarchisch. Als je de vergaderzaal binnengaat van een groot Japans bedrijf, hangen de regels buiten op de deur. Dat zijn eigenlijk dezelfde regels als bij de yakuza. De represailles zijn misschien anders, maar over het algemeen is het een op een.”

Klopt het dat ze zichzelf als een soort Robin Hoods aan de rand van de maatschappij zien?

“Tegenwoordig, met de huidige wetgeving, is er een soort van kruistocht tegen hen bezig, maar vroeger stonden ze van de yakuza gewoon in het telefoonboek. Ze hebben altijd een heel erg sociale functie gehad in hun buurt. Als er vroeger iets gebeurde, dan ging de politiecommissaris eerst naar het hoofd van de yakuzafamilie. Dan werd er onderhandeld. Of stel dat er kinderen moeilijk opvoedbaar waren, dan kon de moeder hen bijvoorbeeld naar de organisatie sturen, opdat het wat meer structuur zou meekrijgen.”

Wat vertellen de tattoos op hun lichamen?

“Vaak zegt de tatoeage iets over de persoon zelf, vaak staat er de naam van een bepaalde familie op. Zo’n tatoeage getuigt ook van het feit dat je goed tegen de pijn kan, want het zijn echt eindeloze sessies. Daarnaast kost het veel geld, dus geeft het je een zekere status als je er een hebt. Met het geld dat je uitgeeft om heel je lichaam te laten tatoeëren, kan je een mooie auto kopen. Tot slot heeft het ook een spirituele waarde.”

Het coverbeeld van het boek 'Asakusa' van Ronin de Goede.  Beeld Ronin de Goede - courtesy by IBASHO
Het coverbeeld van het boek 'Asakusa' van Ronin de Goede.Beeld Ronin de Goede - courtesy by IBASHO

Had u soms morele bezwaren om deze mensen, toch vaak criminelen, te fotograferen?

“Van in het begin was mijn invalshoek de tatoeagekunst. Door de specifieke klantenkring ben ik in contact gekomen met andere aspecten van de cultuur, maar ik ben nooit getuige geweest van grote misstanden of dergelijke. Het is altijd in een goede sfeer gebeurd. Maar goed, ik ben ook geen propagandamachine. Er zit een andere kant aan vast, het is geen Jip en Janneke.”

Bent u soms gecensureerd geweest?

“Weinig. Iedereen vindt het leuk om goed op de foto te staan.”

Wat boeit u zo aan de rand van de maatschappij?

“Ik vind het altijd interessanter waar de dingen een beetje wrijven. Als ik in een grote stad rondloop, ga ik van nature naar waar de steegjes duisterder worden, waar de rode lampen branden en het streetfood lekker geurt. Dan worden mijn zintuigen gestimuleerd en wordt het spannend.”

Wat voor tatoeage heeft u eigenlijk?

“Ik heb een redelijk uitgebreide tatoeage van de meester. Ik zat vaak in de sento, het gemeenschappelijke baden, tussen de mannen met volledige lichaamstatoeages. Die zeiden dan: ‘Je ziet er toch wel erg naakt uit.’ Op een gegeven moment, tussen wat klanten door, zei de meester me: ‘Ga maar liggen, we gaan aan jou beginnen.’ Als een soort van geschenk begonnen ze met een kleine tatoeage, meteen op de pijnlijkste plek. (lacht) Die gingen ze langzamerhand uitbreiden en dat is nog steeds een work in progress. Het is een bewijs van vriendschap, omdat je moet blijven terugkomen, het is nooit af, conform de shinto-filosofie.”

De tentoonstelling Asakusa, Ronin de Goede, in Ibasho, Antwerpen, van 25 maart tot 2 mei.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234