Maandag 14/10/2019

RBEA17

Roméo Elvis & Le Motel en Amelie Lens prijsbeesten op Red Bull Elektropedia Awards

Roméo Elvis ging gisterenavond met vijf Red Bull Elektropedia Awards naar huis: Artist of the Year, Best Song, Best Album, Best Live Act & Chase Award Beeld rv / Daniil Lavrovski

Oh Roméo, Roméo! Wherefore art thou, Roméo? Hengelen naar een bestaansreden voor Roméo Elvis is totaal overbodig. De hiphopster die vandaag het hevigst schittert aan het Belgische firmament werd vanavond bedolven onder de prijzen tijdens de zevende Red Bull Elektropedia Awards. Sowieso was het bijna al Brussel en urban wat de klok sloeg.

Met zeven bekroningen stonden Roméo Elvis en zijn producer Le Motel op eenzame hoogte tijdens de awardceremonie. In het Brusselse Flagey-gebouw domineerden beiden de Oscars van het Belgische nachtleven. De drie awards voor Elvis tijdens de vorige editie (Beste Album, Beste Live Act en de Chase Award voor beste Belgische urban act) gaven dan de voorzet aan een taalgrensverleggende doorbraak voor de francofone rapper. Onvergetelijk trouwens, het onbesuisde enthousiasme waarmee deze hiphopprins vorig jaar zijn awards in ontvangst nam: een kleine moshpit ontspon zich meteen in het publieksvak waar hij toen zat.

Dat succes werd verzilverd met zeven awards. Elvis werd bedacht met de prijs voor Artiest van het Jaar, Beste Song, Beste Plaat, Beste Live Act en de Chase Award. Le Motel kreeg ook erkenning voor zijn rol als Beste Producer, en de R.O. Remix van ‘Morale’, een song van Roméo Elvis x Le Motel, ging net zo goed aan de haal met een beeldje.

Yves Deruyter ontving een Lifetime Achievement Award uit handen van Bonzai Records-bazen Fly en Marnik. Beeld rv / Thomas Sweertvaegher

Brussel scheert hoge toppen

Die prijzenregen komt niet uit de lucht vallen. Sowieso waren 2016 en 2017 gouden jaren voor de Brusselse hiphop, nadat de Californische rapper Kendrick Lamar de bakens van het genres verzette met To Pimp a Butterfly (2015). In de nasleep van dat succes lieten Belgische vazallen zich plots niet langer onbetuigd. Hiphop raakte zo onwrikbaar vergrendeld in de hedendaagse popcultuur, en Brussel toonde zich daarbij het Belgische epicentrum van de urban-scene. 

Zo scheerden vooral Brusselse artiesten en concepten hoge toppen. Naast de zeven awards voor de afgetekende winnaar van de avond, overhandigde Pukkelpop-baas Chokri Mahassine ook de Breakthrough Party/Festival/Club Award aan het driedaagse Brussels Electronic Marathon. Opmerkelijk, aangezien er dit jaar in Antwerpen net zo goed drie gloednieuwe en veelbesproken clubs de deuren openden: Contrair, Kelly Palmer en Helder, een partyconcept in Klub Goud.

De Brusselse rapper Zwangere Guy scoorde dan weer de award voor Beste Breakthrough Artist, terwijl de Fuse – in het hart van de Marollen – opnieuw als het kloppende hart van de clubscene werd geëerd. Vorig jaar stal het Antwerpse Ampère nog het kroontje van Fuse, maar dit jaar eist de Brusselse boîte die eerste plaats opnieuw op. De Gentse club Kompass nam daarbij ook een voorsprong op Ampère, dat het dit jaar met brons moest stellen.

DEEWEE, het label van Stephen & David Dewaele, werd verkozen tot Best Label. Beeld rv / Jan Opdekamp

Damso, bekend van de single ‘Bruxelles Vie’, haalde op zijn beurt de top drie in categorieën als Best Remix en Chase Award. De Brusselse singer-songwriter Témé Tan en de twee hoofdstedelijke vrienden van Vitesse kregen ook een knik van erkenning in de categorie van Most Promising Artist.

Verder werden er dit jaar liefst vijf video’s van Brusselse hiphoppers genomineerd, al ging de award voor Beste Clip naar (de eveneens in Brussel wonende) Max Colombie, die met Oscar and the Wolf won met de video voor ‘Breathing’. En het Brusselse invloedrijke platenlabel PIAS ontving een Lifetime Achievement Award, net als de legendarische dj Yves Deruyter.

Primi inter pares 

Maar ook buiten Brussel bruist het wel degelijk. Amelie Lens mocht zich de beste dj van het land noemen, waarmee ze gedoodverfde winnaars als 2ManyDJs, Faisal, Lefto en Charlotte De Witte achter zich liet. Een opmerkelijke demarche, aangezien ze zich vorig jaar nog tevreden moest stellen met een twaalfde plaats in de lijst. Na leading lady Charlotte De Witte kwam ook de nachtduistere techno van Lens definitief evenwel boven water drijven, vooral tijdens de voorbije festivalzomer.

Amélie Lens werd tot de beste Belgische dj gekroond, voor 2ManyDJs en Faisal. Beeld rv / Jan Opdekamp

Dour kreeg voor de derde keer op rij de Best Festival Award. Aan DEEWEE, het platenlabel van Stephen en David Dewaele, werd dan weer Best Label Award overhandigd. Een meer dan terechte keuze. Zeker dankzij de recente, sterke releases van Charlotte Adigéry, Asa Moto en Soulwax zelf. De twee broers konden tijdens deze editie overigens zes awards bij elkaar graaien, maar behaalden enkel met DEEWEE een plaats als primus inter pares.

Best DJ

Amélie Lens

Best Club

Fuse (Brussel)

Best Festival

Dour

Artist of the Year

Roméo Elvis & Le Motel

Best Song

Roméo Elvis & Le Motel - Diable

Best Album

Roméo Elvis & Le Motel - Morale 2

Best Producer

Le Motel

Best Remix

Roméo Elvis & Le Motel - Morale (R.O. Remix)

Best Live Act

Roméo Elvis & Le Motel

Best MC

Gus

Best Label

DEEWEE

Best Radio

Faisal (Studio Brussel)

Best Video

Oscar and the Wolf - Breathing (regie: Wanderkeit)

Breakthrough Artist/DJ/Producer/MC

Zwangere Guy

Breakthrough Party/Festival/Club

Brussels Electronic Marathon

Best Party

Lefto Presents

Best (Really Big) Party

All Eyes On Hip Hop

Chase Award (urban)

Roméo Elvis & Le Motel

Best Media

Fuzz Magazine

Best Nightlife Photographer

Nachtschaduw

Marc Meulemans Award (Artwork)

Coely - Different Waters (Jesse Willems & Wind Waait)

Beeld RV
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234