Donderdag 09/07/2020

Filmfestival Venetië

Romantische monsterfilm doet Hollywood herleven in Venetië

Regisseur Gulliermo del Toro kust de Gouden LeeuwBeeld Photo News

De romantische monsterfilm The Shape of Water heeft gisterenavond de Gouden Leeuw gewonnen. Het Filmfestival van Venetië bewijst daarmee dat Hollywood lang niet dood is – al komt de redding meer dan ooit van niet-Amerikaanse regisseurs, zo blijkt uit het zeer mooie palmares.

"Ik ben 52 jaar oud, ik weeg 136 kilo en ik heb 10 films gemaakt", zei de Mexicaanse regisseur Guillermo Del Toro met de nodige zelfrelativering toen hij zijn prijs kwam ophalen. "Maar er komt een moment in het leven van elke filmmaker, waarop hij een gok moet durven wagen." Die gok heet The Shape of Water, een onbeschaamd romantisch retrosprookje over een schoonmaakster die in een geheim laboratorium verliefd wordt op een zeemonster. Del Toro moest meer dan tien jaar zwoegen om dit passieproject gemaakt te krijgen.

Maar dat hard labeur wierp zijn vruchten af: velen zijn het erover eens dat dit Del Toro’s beste film is sinds Pan’s Labyrinth uit 2006. Sally Hawkins spreekt geen woord in de film – haar personage Eliza is stom –, maar in Venetië kon men niet zwijgen over haar ontroerende vertolking en de Oscarnominatie die quasi onvermijdelijk zal volgen. The Shape of Water zou daarmee wel eens kunnen uitgroeien tot het nieuwe La La Land – als de leden van de Academy niet struikelen over het beeld van een vrouw die seks heeft met een vis, natuurlijk.

Nog een Amerikaanse film die bijna unaniem geprezen werd, was Three Billboards Outside Ebbing, Missouri. Met de Britse regisseur Martin McDonagh (In Bruges) stond ook hier een niet-Amerikaan achter de camera – het zijn de buitenlanders die dit jaar bewijzen dat Hollywood nog lang niet dood is. Frances McDormand speelt in Three Billboards een strijdvaardige moeder die de moord op haar dochter zo snel mogelijk opgehelderd wil zien. Een grimmig onderwerp dat met veel nuance wordt verkend, maar tegelijk ook de meest hilarische film die wij dit jaar al zagen. Die prijs voor het Beste Scenario in Venetië is dus meer dan terecht.

Midden-Oosten boven

De Grote Prijs van de Jury – de zilveren medaille – ging naar het Israëlische Foxtrot. Regisseur Samuel Maoz won acht jaar geleden al de Gouden Leeuw met zijn debuutfilm Lebanon, die zich volledig afspeelde in een tank, tijdens de Israëlisch-Libanese Oorlog van 1982. Foxtrot situeert zich in het heden, maar focust nog altijd op de desastreuze gevolgen van het Israëlische militaire beleid: een echtpaar krijgt te horen dat hun zoon is gesneuveld tijdens zijn dienstplicht. Foxtrot is gestileerd en cerebraal, maar ook gedurfd, gelaagd en intelligent.

Samuel Maoz pronkt met zijn zilveren leeuw voor Foxtrot.Beeld Photo News

Er waren nog meer successen uit het Midden-Oosten: de Prijs voor de Beste Acteur ging naar Kamel El Basha voor zijn hoofdrol in The Insult. Daarin raken een Palestijnse vluchteling (El Basha) en een Libanese christen in een spectaculaire rechtszaak verwikkeld, nadat de een de ander op straat beledigde. Wat begint als een verhaal over botsende ego’s, explodeert al snel tot een alomvattend portret van een diep verscheurde samenleving: regisseur Ziad Doueiri (The Attack) maakt letterlijk het proces van de turbulente geschiedenis van Libanon.

De renaissance van Rampling

Bij de vrouwen werd Charlotte Rampling tot Beste Actrice gekroond voor haar rol in Hannah, een Italiaans-Belgisch-Franse coproductie over een vrouw wier echtgenoot om mysterieuze redenen naar de gevangenis moet. Rampling is inmiddels 71, maar beleeft dezer dagen een onvervalste renaissance: haar bekroning in Venetië komt er een jaar na haar eerste Oscarnominatie ooit, voor 45 Years.

Charlotte Rampling mag zich de beste actrice in Venetië noemen.Beeld Photo News

De Britse regisseur van die film, Andrew Haigh, bracht dan weer zijn nieuwste prent Lean on Pete naar Venetië: zonder meer een van de mooiste films in de competitie – en het zoveelste voorbeeld van een door en door Amerikaanse film met een buitenlander aan het roer. De 18-jarige hoofdrolspeler Charlie Plummer was een van de revelaties van deze uitstekende festivaleditie: hij is het kloppende hart van deze pure maar bikkelharde film over een eenzame jongen die genegenheid zoekt bij een renpaard. Plummer won oververdiend de Marcello Mastroianni-prijs, de trofee voor de beste jonge acteur of actrice.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234