Zondag 17/10/2021

Roger Waters bouwt 'The Wall' weer op in het Sportpaleis ****

De 67-jarige Roger Waters bracht een over the top schouwspel. Foto's Alex Vanhee. Beeld UNKNOWN
De 67-jarige Roger Waters bracht een over the top schouwspel. Foto's Alex Vanhee.Beeld UNKNOWN

Roger Waters, een van de drijvende krachten achter Pink Floyd, voerde de klassieker The Wall zowel vrijdag als zaterdag integraal op in het Antwerpse Sportpaleis, en beide concerten waren in een wip uitverkocht. Het werd een verbluffend spektakel.

Roger Waters - 67, maar opvallend vitaal - is niet vies van een beetje theater. Vrijdagavond had je na vier minuten in de set al meer vuurwerk, donder, bliksem en oorverdovende geluidseffecten gezien dan tijdens een heel optreden van Metallica. The Wall is weliswaar een gitzwart opus waar zware onderwerpen als oorlog, machtsmisbruik, vervreemding en verlatingsangst de sleutelbegrippen zijn, maar de cd - de best verkochte dubbelaar in de geschiedenis, overigens - staat toch vooral in het collectieve geheugen gegrift wegens de grootse, met veel extravaganza omgeven live-uitvoeringen.

En inderdaad: ook nu hoorde je oorverdovende helikopters overvliegen, zag het podium - waar tijdens het optreden over de hele breedte van de zaal aan een gigantische muur werd gebouwd - er fantastisch uit, kwam er een telegeleid varken overvliegen, waren er enorme opblaaspoppen te zien en stapte er zelfs even een heel kinderkoor het podium op.

Wie wilde kon in het hele schouwspel een ideologisch manifest zien. In de visie van Rogers stond The Wall symbool voor de kloof tussen arm en rijk, tussen Noord en Zuid. Tussen verschillende religies, ook. Rogers kroop erg overtuigend in de huid van een fascistische demagoog, fulmineerde tegen totalitaire regimes, hekelde het kapitalisme en haalde zijn neus op voor de consumptiemaatschappij. Tijdens 'Goodbye Blue Sky' kwamen op video niet alleen dollartekens neergedwarreld, maar ook Jodensterren, hamers, sikkels, en de logo's van Shell en Mercedes. En terwijl de muur steen na steen verder werd opgebouwd en het zicht op de muzikanten verdween, zag je foto's van oorlogsslachtoffers en hoorde je quotes van president Eisenhower. Maar ondanks die zware materie was de set toch op maat van een massapubliek gesneden. De meesten hadden sowieso weinig boodschap aan de politieke deelbeelden van Rogers. Die waren voor de show gekomen, en keken hun ogen uit. Vooral 'Mother' - waarbij Rogers live in duet gaat met een video-opname van zijn 30 jaar jongere zelf - was naast een knappe vondst ook muzikaal sterk.

En er waren nog een paar briljante momenten. 'Another Brick in the Wall' zelf natuurlijk, het nummer dat in verschillende gedaantes als een rode draad door de voorstelling liep. Maar ook 'Comfortably Numb', met een bloedstollende gitaarsolo van David Kilminster, was er pal op. Net als een fors uit de kluiten gewassen 'Run Like Hell', waarbij de inmiddels klassieke beelden van het leger marcherende hamers weer even hard je netvlies prikkelden als 30 jaar geleden.

Dat waren, het moet gezegd, passages waar er magie in het Sportpaleis hing. Alleen kwamen er ook een paar nummers langs ('In The Flesh', 'Bring the Boys Back Home', 'Nobody Home') waar de bombast zo over the top was, dat zelfs Queen plots een subtiel bandje leek.

Al waren er zelfs dan genoeg visuele afleidingsmanoeuvres om je niet te vervelen. Want eigenlijk was The Wall vooral dat: een aanval op je zintuigen. Onmogelijk om niet onder de indruk te zijn van het volume, de omvang en de grootsheid van het spektakel waarmee Rogers Waters afgelopen weekend in Antwerpen stond. Het moment dat die enorme muur instortte en het hele podium bedolf was alleszins een apotheose waar weinig andere rockshows tegenop konden. De muziek van The Wall zal altijd overklast worden door Wish You Were Here en Dark Side of the Moon, maar als visueel spektakel was dit 30 jaar na datum nog steeds de absolute top.

null Beeld UNKNOWN
Beeld UNKNOWN
null Beeld UNKNOWN
Beeld UNKNOWN
null Beeld UNKNOWN
Beeld UNKNOWN
null Beeld UNKNOWN
Beeld UNKNOWN
null Beeld UNKNOWN
Beeld UNKNOWN
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234