Donderdag 28/10/2021

Review

Rodriguez in een uitverkochte AB: "De film is beter" **

null Beeld Alex Vanhee
Beeld Alex Vanhee

Zijn enige twee platen dateren van meer dan veertig jaar geleden, en bleven destijds onverkocht in de rekken liggen. Niettemin stond de Amerikaanse singer/songwriter Rodriguez gisteren in een uitverkochte Ancienne Belgique, en waren ook de kaartjes voor het extra concert morgenavond in een zucht uitverkocht.

In 1970 brengt de Amerikaanse singer-songwriter Rodriguez met Cold Fact een eerste elpee uit die nauwelijks wordt opgemerkt. Na Coming From Reality -nog een flop- trekt hij zich een jaar terug uit de muziekindustrie. De decennia nadien zijn geen vetpot. Rodriguez komt in Detroit aan de kost als bouwvakker, werkt bij een afbraakbedrijfje, en schuurt voortdurend tegen de armoedegrens. Maar zonder zijn medeweten wordt Cold Fact een undergroundclassic in Zuid-Afrika, waar zijn Dylaneske anti-establishmentsongs heel wat weerklank vinden bij tegenstanders van het Apartheidsregime. De plaat wordt zodanig gebootlegd en gecopiëerd dat de populariteit van Rodriguez er op een bepaald punt zelfs die van Elvis Presley naar de kroon steekt, ook al wist niemand waar de zanger zich bevond, en of hij nog leefde. Meer nog: lang werd gedacht dat hij in mysterieuze omstandigheden zelfmoord had gepleegd.

Oude man
Het duurt uiteindelijk bijna dertig jaar voor enkele Zuid-Afrikaanse fans erin slagen hem te lokaliseren, en op die manier zijn muzikale carrière terug tot leven wekken. Hun ongelofelijke verhaal wordt verteld in 'Searching For Sugar Man', een prachtige, hartverwarmende documentaire die intussen tot een heus fenomeen is uitgegroeid, en vorig jaar uiteindelijk met een Oscar werd bekroond. Ook de soundtrack, een compilatie van zijn twee platen, is intussen een verkoopsucces geworden.

Sindsdien tourt Rodriguez de wereld rond, en de hype rond de film zorgt steevast voor uitverkochte zalen. Alleen: die nieuwe platen dateren, hoe goed ook, van meer dan veertig jaar geleden. En Rodriguez is inmiddels een oude man van éénenzeventig, die slecht ziet en in Brussel door zijn kinderen naar de microfoon moest worden begeleid. Het werd dan ook snel duidelijk dat de mythe te mooi was om lang stand te houden.

null Beeld Alex Vanhee
Beeld Alex Vanhee

Verzwakte stem

Rodriguez verdient elke cent die momenteel op zijn rekening wordt gestort, want jarenlang zijn anderen met het geld gaan lopen dat hem toekwam. Maar dat maakte er donderdagavond helaas nog geen onvergetelijk concert van. Het eerste wat opviel was zijn stem, die intussen aanzienlijk verzwakt bleek. Ook als akoestisch gitarist kon hij maar matig overtuigen, dus het eerste nummer -'Love Me Or Leave Me', bekend van Nina Simone en Doris Day- ging meteen de mist in.

Nadien kwam de band erbij. Gitarist uit Amerika, Britse drummer, bassiste uit Nieuw-Zeeland. In tegenstelling tot echo's die vanuit het buitenland kwamen aangewaaid waren de drie inmiddels wél behoorlijk ingespeeld, en als je al eens het gevoel kreeg dat er écht iets gebeurde op het podium -zoals halverwege het concert, tijdens 'Sugar Man'- bleek dat vooral hun verdienste. Maar die momenten waren helaas zeer, zeer zeldzaam. 'Crucify Your Mind', 'This Is Not A Song, It's An Outburst: Or The Establishement Blues': stuk voor stuk werden ze vooraf op meer applaus onthaald dan erna. Begrijpelijk, want de versies verhielden zich tot de oude plaatversies zoals een slechte zwart-wit fotocopy tot de echte Mona Lisa.

Op de koop toe had Rodriguez het bizarre idee opgevat om zijn set voor de helft met covers te vullen, terwijl je toch vooral zijn songs wilde horen. Zat er echt iemand op zijn versie van de Little Richard-classic 'Lucille' te wachten? Niet wanneer die meer gekermd dan gezongen werd. 'Blue Suede Shoes' dan maar? Ook een dieptepunt. Het eigen 'Can't Get Away' krikte het niveau even op, voor het in de bisronde weer de diepte in storte. 'I'm Gonna Live 'till I Die' -inclusief de zoveelste valse start- rondde de avond af, en maar goed ook.

Conclusie: fijn om Rodriguez in levende lijve te hebben gezien, maar een volgende keer hoeft het niet meer zo nodig. De film is beter.

null Beeld Alex Vanhee
Beeld Alex Vanhee
null Beeld Alex Vanhee
Beeld Alex Vanhee
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234