Donderdag 22/10/2020

RecensieRocks

‘Rocks’: een film vol miserie die toch barst van de vreugde

De tieners kijken van op het dak van hun woontoren naar het rijke zakencentrum van Londen.Beeld RV

In Rocks kunnen schrijnende sociale taferelen de sfeer niet verpesten. Een diverse, niet-professionele cast blaast leven in dit bruisende verhaal over vriendschap in de arme buitenwijken van Londen.

Op het dak van een woontoren in Hackney, Oost-Londen, laat een bont gezelschap de beats knallen: hier komen de vijftienjarige Rocks (Bukky Bakray) en haar vriendinnen om te dollen, te dansen en te dromen. In de verte doemt de skyline van het Londense zakencentrum op. Maar regisseuse Sarah Gavron (Suffragette) brengt de blitse gebouwen bewust flou in beeld – voor deze jongeren zijn ze buiten bereik.

Het sowieso al bescheiden leventje van Rocks wordt nog een stuk lastiger wanneer haar alleenstaande moeder met de noorderzon verdwijnt. Terwijl ze zo goed en zo kwaad als het kan voor haar kleine broertje Emmanuel probeert te zorgen, raakt de enveloppe met ponden die haar moeder achterliet griezelig snel leeg en komt de sociale dienst aan de deur kloppen. Rocks slaat op de vlucht en werkt zich steeds dieper in nesten.

Rots in de branding

Voordat u schouderophalend zucht, ‘alweer een sociaal drama uit Groot-Brittanië?’: Sarah Gavron slaagt er wonderwel in haar derde film te injecteren met vreugde en energie. Niet dat de miserie geminimaliseerd wordt, maar Rocks is in de eerste plaats een positief verhaal over vriendschap. Want in een wereld waar ouders en overheid falen, is een goede vriendin een rots in de branding. Of zoals het in grote letters op een poster in Rocks’ kamer staat: ‘Real queens fix each other’s crowns.’

Om de juiste actrices te vinden, schuimde Gavron Londense scholen af. De meisjes die ze eruit pikte – met roots in Nigeria, Somalië, Polen, Ghana... – mochten de personages invullen met hun eigen ervaringen. Dat is aan de film te voelen. Sterren als Meryl Streep en Carey Mulligan, die de hoofdrollen speelden in Gavrons ietwat stijvere film Suffragette, mis je geen moment. Het is de geïmproviseerde, spontane vibe die Rocks doet rocken.

De kleine D’angelou Osei Kissiedu, die Emmanuel speelt, verdient een speciale vermelding: zijn kinderlijke eerlijkheid geeft de film niet alleen een hoge aaibaarheidsfactor, ze vormt ook een veelzeggend contrast met Rocks’ stoere façade. Zij heeft noodgedwongen geleerd haar gevoelens te begraven, om niet nog meer gekwetst te worden. De mooie relatie tussen de twee vormt het hart van de film en zorgt voor een subtiele maar ontroerende climax.

Rocks speelt vanaf 23 september in de bioscoop.