Zondag 26/01/2020

Rock Werchter: Radiohead, dwarsliggers

(foto Alex Vanhee) Beeld UNKNOWN

Je hebt eigenzinnig. Je hebt koppig. En dan -in de overtreffende trap van beiden- Radiohead (***). Het is een karaktertrek die dit Oxfordse vijftal tot één van de boeiendste bands van haar generatie heeft gemaakt, maar in Werchter merkte je toch dat die tendens om keer op keer tegen de stroom in te roeien soms ook een spelletje dreigt te worden.

Om te beginnen was er de manier waarop de groep ervoor koos zichzelf in beeld te brengen -met veel tegenlicht waardoor je vaak niet meer dan wat silhouetten op het podium zag staan. Toegegeven: het zag er, niet in het minst door het gebruik van harde primaire kleuren op een groot, ecologisch verantwoord videoscherm, allemaal prachtig uit. Alleen zorgde het sterke ruglicht en de vreemde hoeken waaruit de groepsleden werden gefilmd ervoor dat niemand op de weide een idee kreeg van hoe ze er vandaag uitzien.

Bovendien was ook de setlist die de groep bij elkaar had gepuzzeld er eentje waar alleen de rabiate fans echt mee gediend waren. Het was alsof de groep besloten had om alle hits die haar vroegere platenfirma zopas op een 'Best Of' heeft verzameld moedwillig te negeren.

Bijgevolg: geen 'Karma Police', 'Fake Plastic Trees' of 'No Surprises', maar wel veel materiaal uit het nieuwe 'In Rainbows'. Dat leverde -laat ons welwezen- een aantal huiveringwekkende momenten op. De grillige manier waarop gitarist Johnny Greenwood via allerlei kastjes en effectpedalen het geluid van de groep domineerde was van die aard dat je er niet zelden met open mond naar stond te kijken, en ook Yorke - de enige man die van tristesse iets moois kan maken - zong voortreffelijk.

'Videotape', door Yorke op piano gespeeld terwijl hij met zijn lui ook nadrukkelijk in de camera blikte, was zelfs een magisch moment, en het samen met Greenwood op akoestische gitaar gespeelde 'Faust Arp' was er ook één om niet licht te vergeten. Maar toen de groep - die overigens langer speelde dan was afgesproken - als bis een verpletterende versie van 'Paranoid Android' inzette, merkte je pas hoe briljant dit optreden met wat extra aanknopingspunten voor een groot publiek had kunnen zijn.

Van alle concerten die Radiohead ooit in België gegeven heeft, was dit met voorsprong het meest tegendraadse. In een zaal voor uitsluitend eigen publiek had hen dat - ook van ons - niets dan lof opgeleverd. Want zonder dwarsliggers geen spoor. Alleen: op een festival van deze omvang liep het spoor zover het onbekende in, dat alleen de volhouders heelhuids de eindbestemming bereikten. (Bart Steenhaut)

DE SET
1. Arpeggi
2. The National Anthem
3. Lucky
4. All I Need
5. There There
6. Nude
7. Climbing Up The Walls
8. The Gloaming
9. 15 Step
10. Faust Arp
11. How To Disappear Completely
12. Jigsaw Falling Into Place
13. Optimistic
14 .Just
15. Reckoner
16. Idioteque
17. Bodysnatchers
18. Videotape
19. You and Whose Army?
20. 2+2=5
21. Paranoid Android
22. Everything In Its Right Place

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234