Vrijdag 09/12/2022

Filmrecensie

'Rio, I Love You': Geen hoogvlieger

Vincent Cassel in 'Rio, I Love You'. Beeld rv
Vincent Cassel in 'Rio, I Love You'.Beeld rv

Het is een genre apart: films die opgebouwd worden uit een aantal korte films, min of meer verenigd rond hetzelfde thema. Zoiets wordt een 'omnibus film' of een 'anthology film' genoemd. Of ook nog een 'film à sketches'. Soms wordt het een echte franchise, zoals hier bij Rio, eu te amo (Rio, I Love You) dat deel uitmaakt van de Cities of Love-serie, die eerder Paris, je t'aime uit 2009 en New York, I Love You uit 2011 opleverde.

Jan Temmerman

Al die films hebben een aantal typische eigenschappen gemeen. De korte films worden geschreven en geregisseerd door een groep van locale en internationale filmmakers en ze worden vertolkt door een ensemble van locale en internationale acteurs en actrices. Het zijn doorgaans liefdesverklaringen aan de wereldstad in kwestie en in de meeste verhaaltjes speelt de liefde zelf ook vaak een belangrijke rol.

Wat die films tenslotte ook nog gemeen hebben, is het erg wisselende niveau en de bijhorende stijlbreuken van de diverse bijdragen. Hier valt bij voorbeeld Quando Nao Ha Mais Amor van John Turturro zwaar tegen, want dat lijkt eerder een ongeïnspireerde videoclip van Vanessa Paradis. En ook het vampierenverhaaltje O Vampiro do Rio van de Zuid-Koreaanse regisseur Im Sang-Soo is niet bepaald een hoogvlieger.

Leuk is wel Acho Que Estou Apaixonado van de Australische cineast Stephan Elliott, waarin de beroemde Suikerbroodberg wordt bekommen en ook Inutil Paisagem van José Padilha is best grappig. Daarin zweeft een skyglider langs het overbekende Christusbeeld, waarbij hij van de gelegenheid gebruik maakt om Jezus eens goed de levieten te lezen.

Ook Paolo Sorrentino was met La Fortuna, over een oude man in een rolstoel en zijn sexy trofeevrouw, in goede cynische doen. Van zijn kant tekende Guillermo Arriaga voor de rauwste bijdrage met Texas over een eenarmige bokser die opnieuw de handschoen opneemt om de operatie van zijn gehandicapte vrouw te kunnen betalen.

Doorheen de verschillende verhaaltjes zorgen de muziek (van o.a. Gilberto Gil), de Braziliaanse schoonheden, de vele luchtopnames en een mini-carnavalsoptocht voor voldoende couleur locale, zodat de kijker zich nooit moet afvragen in welke van de Cities of Love hij/zij zich dit keer bevindt.

Regie: Fernando Meirelles, Paolo Sorrentino, José Padilha, Nadine Labaki, Stephan Elliott, e.a.
Met: Harvey Keitel, Fernanda Montenegro, John Turturro, Vanessa Paradis, Emily Mortimer, Rodrigo Santoro, e.a.
Duur: 110 minuten

null Beeld rv
Beeld rv

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234