Woensdag 24/04/2019

Portret

Rinus Van de Velde: de leugens en de looks

de huidige tentoonstelling is een soort roadmovie waarin Van de Velde en zijn vriendin de hoofdrol spelen. Beeld Senne Van der Ven

Rinus Van de Velde (32) opent vanavond in Antwerpen een tentoonstelling met nieuwe, monumentale tekeningen en daar hebben al zo'n 1.300 mensen zich via Facebook voor aangemeld. Wat is zijn geheim? "Hij is een meesterlijke tekenaar en verhalenverteller. En hij heeft de looks", zegt galeriehouder Tim Van Laere.

Galeriehouder Tim Van Laere is een gelukkig man. Voor het derde jaar op rij opent tekenaar Rinus Van de Velde het galerieseizoen. "En ook nu weer is het een totaalsucces", zegt Tim Van Laere. "Alle werken zijn verkocht voordat de tentoonstelling opent."

Het gaat om monumentale houtskooltekeningen op doek, die vaak twee bij drie meter groot zijn. Rinus Van de Velde ligt goed in de markt bij Belgische, Amerikaanse, Spaanse en Duitse kunstverzamelaars. "De Amerikanen zijn beginnen toehappen na onze presentatie op de Dallas Art Fair", zegt Tim Van Laere.

Werk van Rinus is intussen aangekocht door hedendaagse-kunstmusea als M HKA in Antwerpen, S.M.A.K. in Gent en CAC Malaga, waar de kunstenaar in 2013 een solotentoonstelling had. "Ook Belfius heeft een werk gekocht en er lopen onderhandelingen met Nederlandse musea", aldus Van Laere. "Het komt erop aan het werk goed te plaatsen en te vermijden dat het gekocht wordt door verzamelaars die met kunst willen speculeren." Rinus Van de Velde heeft ook zopas een opdracht gekregen voor de Henry van de Velde-bibliotheek in Leuven. "Daar is hij erg blij mee. Leuven is zijn geboortestad."

Maar wat is nu de sleutel tot zijn succes? "Eerst en vooral is Rinus een meesterlijk tekenaar. Dat helpt natuurlijk", lacht Van Laere. "Maar hij slaagt er ook in om mensen aan te trekken die anders niet naar kunst zouden gaan kijken. Iemand als Panamarenko had ook die aantrekkingskracht. Rinus schept een toegankelijke, herkenbare wereld en hij wil ook een avonturier zijn. Deze tentoonstelling is een soort roadmovie, waarin hij en zijn vriendin de hoofdrol spelen. Veel mensen willen zich daar graag mee identificeren."

Rinus heeft ook de looks, natuurlijk: nonchalant, wild haar, T-shirt en een sigaretje in de mondhoek. Niet toevallig noemen nogal wat mensen hem de James Dean van de tekenkunst. "Hij vindt dat leuk maar staat daar verder niet bij stil", reageert Tim Van Laere. "Rinus heeft inderdaad de looks. In het verleden heeft hij zelfs een paar keer model gestaan voor het modemerk Paul Smith. Maar eigenlijk wil hij vooral in zijn atelier zitten en werken. In zijn leven is er niet zoveel plaats voor rock-'n-roll, hoor. Hij is een obsessief kunstenaar. De Britse schilder Howard Hodgkin zegt 'Of ik nu de krant lees of Chinees eet, ik ben altijd aan het werk.' Dat gaat helemaal op voor Rinus."

Rinus Van de Velde. Beeld Senne Van der Ven

Geen pose

Rinus Van de Velde lacht als we hem confronteren met de James Dean-vergelijking. "Ik zie echt wel mezelf als ik 's morgens in de spiegel kijk. En dat roken: ik ben acht maanden gestopt, maar weer begonnen. Ik kan het niet laten. Ik ben wie ik ben, dat is geen pose. Dat beeld van mezelf houdt me niet zo bezig."

De tekenaar is wel bezig met verhalen vertellen. "Ik teken het leven dat ik niet heb en dat ik ook nooit zal hebben. Ik teken de leugen. Het heeft geen zin om de waarheid te tekenen want die is redelijk saai. Daarom verzin ik mijn eigen biografie en zo vloeien leven en kunst in elkaar. Ik was als kind al gefascineerd door de leugen. Maar toen ik aan Sint-Lucas in Antwerpen studeerde, kreeg ik het verwijt dat mijn werk te illustratief was. Dat soort aanpak was lange tijd taboe: een kunstwerk moest autonoom zijn. Maar ik heb doorgezet met mijn verhalen."

"Het is ook mijn manier om naar kunst te kijken: ik hou van kunstenaars met een verhaal zoals Cindy Sherman (een Amerikaanse fotografe die zich verschillende identiteiten aanmeet, red.), maar ik wil ook altijd de biografie van een kunstenaar lezen om zo het werk vollediger te kunnen begrijpen. Door mijn fascinatie voor verhalen ben ik ook een grote filmfan. Mijn laatste reeks werken is dan ook een soort roadmovie: ik probeer telkens een filmisch verhaal te vertellen in één beeld."

"Toen ik pas begon te tekenen, inspireerde ik me op foto's uit magazines van de jaren 1950 en 1960. Daarna begon ik zelf foto's te maken. De volgende stap was dat ik een decor bouwde waarin ik met vrienden scènes speelde die ik dan tekende. Sinds kort werk ik samen met een cameraman, waardoor mijn aanpak filmischer is geworden, en heb ik een fulltime-assistent, waardoor we voor deze tentoonstelling maar liefst tien decors hebben kunnen bouwen. Dat geeft mij meer mogelijkheden voor verschillende settings. Zo heb ik nu een filmisch On the road-verhaal gemaakt over mij en mijn vriendin. Maar ik zie mezelf niet als acteur en zeker niet als performer. Live optreden is niets voor mij. Ik ben een atelierkunstenaar, ik monteer, teken en wil absoluut de eindcontrole behouden."

'Rinus Van de Velde. Where Clouds Become Sculptures and a Dog Talks Philosophy', tot 10 oktober in Tim Van Laere Gallery, Verlatstraat 23-25, Antwerpen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.