Zondag 16/05/2021

AchtergrondCultuur

Rik De Bruycker en Lisa Smolders maken podcasts op bestelling: ‘Veel organisaties willen hun verhaal vertellen’

Samen vormen radiomakers Rik De Bruycker en Lisa Smolders productiehuis Van Leeuwen & De Bock. Beeld Wouter Van Vooren
Samen vormen radiomakers Rik De Bruycker en Lisa Smolders productiehuis Van Leeuwen & De Bock.Beeld Wouter Van Vooren

Podcasts zijn voor bedrijven alsmaar vaker een efficiënt vehikel om naamsbekendheid mee te winnen. We namen poolshoogte bij Van Leeuwen & De Bock, een van de opvallendste spelers onder de podcastproductiehuizen.

Wanneer heb je als bedrijf of organisatie überhaupt een podcast nodig? “Het antwoord verschilt van bedrijf tot bedrijf”, aldus Rik De Bruycker, één helft van Van Leeuwen & De Bock, een Brussels productiehuis voor podcasts. “Het hangt ervan af wat je precies wil vertellen. Als men daarop niet kan antwoorden, moet je soms eerlijk zijn en zeggen dat een podcast misschien niet zo’n goed idee is. Wellicht werkt een video van drie minuten in dat geval beter.”

De vergelijking is zo gek nog niet. Waar in de jaren 90 bedrijven soms freelanceregisseurs of productiehuizen inhuurden om een bedrijfsfilm te laten maken om zichzelf mee te profileren, lijken de voorbije jaren podcasts het langzaam van video over te nemen.

“Podcasts zijn dankbaar omdat je vrij snel kunt werken”, zegt Lisa Smolders, de andere helft van Van Leeuwen & De Bock. “De productie is een pak kleiner dan die van een televisieprogramma, bijvoorbeeld. Ook al kruipt er vaak evenveel research in om tot een kwalitatief resultaat te komen.”

Zowel De Bruycker als Smolders zijn geen groentjes in het podcastwereldje en hebben ook ervaring in de traditionele media. Eerstgenoemde verdiende zijn sporen als dj en presentator op Studio Brussel, stond even geleden in de spotlights met de bejubelde muziekpodcast Kratkruipers en maakte voor Studio Brussel de Family Affair-podcast en voor de Ancienne Belgique eentje over muziekfestival BRDCST. Smolders werkte voor Studio Brussel en Radio 1 en voor de televisiezenders Canvas en Acht. Biedt die achtergrond een voorsprong als podcastmaker? “Het medium is totaal anders”, zegt Smolders. “Kijk, een krantenartikel schrijf je heel anders dan, pakweg, een tekstje voor Twitter of Facebook. Je past je aan het medium aan. Met podcasts is het net zo. Je moet een boeiende, leuke vertelling kunnen creëren die authentiek aanvoelt.”

“Dan zwijgen we nog over de vormelijke regels”, aldus De Bruycker. “Het is niet omdat je al twintig jaar voor de radio werkt dat je een goeie podcast kunt maken. Er zijn altijd gevoeligheden waarmee je rekening moet houden. Je manier van praten, bijvoorbeeld. Of de wijze waarop je jouw onderwerp belicht. Hetzelfde geldt voor voice-overs. Hoe schrijf je die en hoe gebruik je ze? Zoals in een televisiedocumentaire? Nee, want dat is veel te afstandelijk. Wij spenderen erg veel tijd aan het analyseren van podcasts: het technische aspect, de storytelling, noem maar op.”

Lisa Smolders: 'Wij werken vooral voor culturele organisaties en bij hen merken we dat zij erg graag hun verhaal en hun geschiedenis willen delen.' Beeld Wouter Van Vooren
Lisa Smolders: 'Wij werken vooral voor culturele organisaties en bij hen merken we dat zij erg graag hun verhaal en hun geschiedenis willen delen.'Beeld Wouter Van Vooren

Smolders en De Bruycker kennen hun pappenheimers. Het leverde hen al opdrachten op voor Studio Brussel en Radio 1, evenals voor de AB die hun prestigieuze podcastreeks Guestlist bij hen liet maken. Voor platenfirma Sony maakte het duo Popspraak waarin actrice Ella Leyers en rapper Willie Wartaal van De Jeugd Van Tegenwoordig elke dag een popklassieker bespreken.

“Wij werken vooral voor culturele organisaties en bij hen merken we dat zij erg graag hun verhaal en hun geschiedenis willen delen”, zegt Smolders. “Op dit moment werken we aan een podcast voor de Gentse muziekclub Democrazy, die veertig jaar wordt. Ik merk dat de behoefte van organisaties om iets van zichzelf te delen met hun publiek groter is geworden in deze coronatijden.”

Kleine afzetmarkt

Is de Vlaamse podcastmarkt niet te klein om een bevredigende return te garanderen? Vlaanderen heeft nog lang niet de bruisende podcastcultuur die in Amerika heerst, laat staan die van Nederland waar een podcastnetwerk zoals Dag En Nacht Media op veel bijval kan rekenen, met dank aan sterren zoals Paul De Leeuw of het hippe Dipsaus. Bij ons moet je al Alex Agnew heten om op te vallen met een podcast. Of je moet een vertrouwd format slim aanpakken zoals het felgeprezen De volksjury dat doet, een true crime-podcast waarvan sommige afleveringen tot 28.000 keer worden aangeklikt. Is dat de uitzondering die de regel bevestigt?

“De afzetmarkt is klein”, zegt De Bruycker. “De mond-aan-mondreclame loopt bij podcasts ook veel trager dan bij pakweg televisieprogramma’s. Maar de luisteraars zijn wél trouw. Sommige bekende Amerikaanse podcastgastheren à la Joe Rogan of Rick Rubin hebben erg veel invloed op hun volgers. Wanneer zij reclame maken voor een bepaald product surft 25 procent van hun volgers naar de website van dat product, zo las ik. Adverteerders zullen daar uiteraard van willen profiteren.”

In Vlaanderen zit de markt van de podcastdiensten vooralsnog in een experimenteerfase. Er zijn veel cowboys, de kwaliteit laat vaak erg te wensen over en bij de klanten is er nog te weinig know-how om te kunnen uitmaken of een podcast al dan niet professioneel is gemaakt.

“Dat heeft ook positieve kanten”, vindt De Bruycker. “Elke dag worden er zo’n 2.500 podcasts aan Spotify toegevoegd. Dat is immens. Het betekent dat heel veel mensen aan het experimenteren zijn, ook niet-professionelen die gewoon thuis beginnen te knutselen. Spotify heeft nu een zogeheten anchor-app: een beginnersplatform waarmee je snel je eigen podcast kunt publiceren. Daardoor beweert men in het wereldje natuurlijk dat er een verzadiging zit aan te komen. Misschien wel, maar we hebben zo’n hoogtepunt nodig om het kaf van het koren te kunnen scheiden. Ik vermoed dat men straks niet meer om bepaalde kwaliteitseisen heen kan.”

Intussen blijven ze bij Van Leeuwen & De Bock gezond ambitieus. En durven ze dromen. “Van een podcast voor de NMBS bijvoorbeeld”, zegt Smolders. “Eentje die het personeel en de treinreizigers met elkaar verbindt. Want ik ben ervan overtuigd dat daar heel wat mooie verhalen circuleren.”

'De afzetmarkt is klein', zegt De Bruycker. 'De mond-aan-mondreclame loopt bij podcasts ook veel trager dan bij pakweg televisieprogramma’s. Maar de luisteraars zijn wél trouw.' Beeld Wouter Van Vooren
'De afzetmarkt is klein', zegt De Bruycker. 'De mond-aan-mondreclame loopt bij podcasts ook veel trager dan bij pakweg televisieprogramma’s. Maar de luisteraars zijn wél trouw.'Beeld Wouter Van Vooren
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234