Zondag 20/10/2019

Games

Rijk worden met gratis game? Dit is het geheim achter 'Fortnite Battle Royale', dat aan seizoen 5 begint

Beeld rv

Een gratis game die zich ontwikkelt tot cashkoe. Het razend populaire Fortnite Battle Royale zet het businessmodel van de game-industrie op zijn kop. Het vijfde seizoen, dat donderdagochtend wordt gelanceerd, moet de hype verder aanzwengelen. 

Wereldwijd meer dan 125 miljoen spelers en amper tien maanden na de release goed voor maandelijks zo'n 270 miljoen euro aan inkomsten. Fortnite Battle Royale is niet alleen de populairste maar ook een van de lucratiefste games van het moment. Een absoluut huzarenstukje voor een spel dat gratis te downloaden is.

Misschien eerst een woordje uitleg voor wie het nu in Keulen hoort donderen.
Fortnite Battle Royale is een videogame waarbij je samen met 99 andere spelers op een eiland word gedropt. Daar moet je zoveel mogelijk van je tegenstanders uitschakelen en zo lang mogelijk zien te overleven op een speelveld dat, naarmate de game vordert, steeds kleiner wordt. Wie uiteindelijk als allerlaatste overblijft, is de winnaar. 

Lees hier vijf tips om een succesvolle 'Fortnite'-speler te worden

Mosterd

Echt origineel is dat opzet niet. Epic Games, de studio die de game ontwikkelde, ging de mosterd voor Fortnite bij PlayerUnknown's Battleground halen, een spel dat exact hetzelfde uitgangspunt heeft. Maar waarom is Fortnite dan nu een fenomeen terwijl de oorspronkelijke inspiratiebron het met veel minder fans moet stellen? Simpel, omdat ze zich bij Epic Games aan een ongelooflijke gok durfden wagen. Ondanks de hoog oplopende ontwikkelingskosten gooiden ze hun nieuwste game in september vorig jaar helemaal gratis te grabbel. Ongezien voor een game van die omvang. Tot dan toe waren die gratis spelletjes het exclusieve terrein van ontwikkelaars van kleinere mobiele games zoals bijvoorbeeld Angry Birds of Candy Crush.

Wat niet betekent dat er voor de lancering van Fortnite niet over een businessmodel was nagedacht. Geld verdienen, doen ze bij Epic Games met de zogenaamde in game purchases, voorwerpen die spelers in het spel zelf aan kunnen kopen. Maar ook daar breekt Fortnite met de oude gewoontes van de game-industrie. Spelletjes die dat soort in game purchases aanbieden, verplichten spelers meestal hun portefeuille boven te halen. Wie geen extra aankopen doet, komt op een gegeven moment niet meer verder of wordt genadeloos afgeslacht door zijn rijkere en daardoor ook betere tegenspelers. 

Fortnite Beeld rv

Niets van dat alles bij Fortnite. De extra's die je kan aankopen, dienen louter esthetische redenen. Een paar hippe slippers, een roze konijnenpak of een dansje dat je personage op eenvoudig verzoek ten berde brengt. Het kan allemaal. Maar een hip personage maakt je niet noodzakelijk tot een betere speler. Dat zorgt ervoor dat Fortnite voor gamers van alle rang en stand aantrekkelijk blijft. Voor vermogende spelers wordt het nooit een walk in the park en ook hun minder gefortuneerde collega's blijven aanspraak op de overwinning maken. 

Sleutelen

En dan zijn er nog de seizoenen die telkens weer voor opwinding zorgen bij de miljoenen Fortnite-fans. Donderdagochtend, om tien uur Belgische tijd, gaat seizoen 5 online. "Eigenlijk is dat een soort update", vertelt Ben Allosery, hoofdredacteur van het gamemagazine Invader. "De wereld waarin je speelt, wordt aangepast. Er duiken nieuwe spelelementen op en je kan nieuwe objecten kopen." Niets nieuws onder de zon horen we u denken. Maar door die updates 'seizoenen' te noemen en er telkens heel mysterieus over te doen, slaagt Epic Games erin om van elke update een evenement te maken dat alweer meer spelers naar Fortnite lokt.

Is het dan een kwestie van tijd voor ook andere populaire shooters zoals Call of Duty of Battlefield de gratis aanpak van Fortnite kopiëren? Allosery denkt niet dat het zo'n vaart zal lopen. "Een game als Call of Duty komt jaarlijks met een nieuwe versie, die telkens opnieuw door een heleboel fans wordt gekocht. Waarom zou je aan dat businessmodel sleutelen? Ik zie het eerder gebeuren dat Activision, het bedrijf achter Call of Duty, met zijn eigen versie van Fortnite komt."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234