Zondag 22/09/2019

Filmrecensie Richard Says Goodbye

‘Richard Says Goodbye’: Johnny Depp is in de verkeerde film beland ★★✩✩✩

Richard Says Goodbye Beeld RV

Wat doet een mens die nooit gerookt heeft en hoort dat hij longkanker heeft? In Richard Says Goodbye beginnen te roken en alle schone schijn overboord kieperen.

Het begint nochtans heel aardig. Een grappige openingsscène, zowel visueel als qua dialoog, waarin de Amerikaanse literatuurprofessor Richard Brown te horen krijgt dat hij een uitgezaaide, niet meer te behandelen longkanker heeft. Het verbale gevecht tussen Richard en diens gade Veronica dat herinnert aan de daverende woordenstrijd tussen de echtelieden in The War of the Roses. Of Veronica die met een schaterlach de outing van hun dochter Olivia afdoet als een schreeuw om aandacht. Is dit het begin van een pittige zwarte komedie?

PRETSIGARET

Eilaas! Een tiental minuten houdt Johnny Depp het precieze, ingehouden acteren vol dat Richard Says Goodbye aanvankelijk zo aantrekkelijk maakt. Dan besluit zijn personage om alle maskers af te gooien en zich niet langer te voegen naar de schijnheilige moraal van de WASP’s waartoe hij behoort. Hij zet het gros van zijn leerlingen aan de deur, geeft les in de kroeg of het park, en zuipt zicht te pletter, als hij al niet aan een pretsigaret ligt te lurken. Depp speelt het personage van dan af als een excentriekeling die uit een film van Tim Burton is weggelopen, terwijl hij er een sport van maakt om zo vaak als mogelijk zijn tanden op elkaar te houden wanneer hij spreekt.

Je moet het zien om het te geloven, maar het ligt natuurlijk niet alleen naar Depp. Ook aan regisseur Wayne Roberts die er niet in geslaagd is om zijn hoofdacteur in te tomen, voorts een scenario geschreven heeft dat te veel op goedkope succesjes mikt en vlagen van visuele bravoure afwisselt met saaie beelden. Richard Says Goodbye is in de Engelstalige wereld ondertussen omgedoopt tot The Professor, om verwarring te vermijden met Roberts debuut Katie Says Goodbye dat niets met deze tweede film gemeen heeft, behalve twee derden van de titel. Hopelijk dat de regisseur niet zélf afscheid moet nemen, want de twee films tonen aan dat er wel degelijk een talent kiemt, al heeft het nog veel water en mest nodig.

In de bioscoop vanaf 21/8.