Vrijdag 21/02/2020

‘Richard Jewell’: Clint Eastwood schiet eindelijk nog eens raak ★★★☆☆

Vernieuwend is ‘Richard Jewell’ niet, maar Eastwood maakte er wel een meeslepende film van.Beeld RV

Clint Eastwood is een oude zaag die al jaren op dezelfde nagel klopt. Toch schiet de voormalige revolverheld eindelijk nog eens raak met Richard Jewell, dankzij een atypisch en onsympathiek hoofdpersonage. Een meeslepend from hero to zero verhaal, met één betreurenswaardige uitschuiver.

“Michelinmannetje”, “snoepzak”... Het zijn maar enkele van de vele koosnaampjes die Richard Jewell (rol van Paul Walter Hauser) in Clint Eastwoods nieuwste film naar het zweterige hoofd geslingerd krijgt. Met zijn dikke buik en permanent rood aangelopen gezicht is deze 34-jarige bewakingsagent allesbehalve een doorsnee filmheld. Dat alleen al maakt van het waargebeurde Richard Jewell een intrigerende film.

Zijn opdringerige karakter – Richard gedraagt zich iets te graag als een politieagent zonder badge – wekt bovendien eerder medelijden en afkeer op dan empathie. Maar dat is net het punt, want precies daardoor kwam de echte Jewell in 1996 zwaar in de problemen. Tijdens de Olympische Spelen in Atlanta ontdekte hij een rugzak vol explosieven, en redde zo honderden levens. Toch stelde de FBI een onderzoek naar hem in: had hij die bom daar immers niet gewoon zelf gelegd, om vervolgens met de eer te gaan lopen? De pers snoepte ervan, en Jewell ging from hero to zero. Want ook al waren er geen bewijzen, zo’n obese witte wapenliefhebber die nog steeds bij zijn moeder woonde, dat moest wel een gevaarlijke gek zijn, toch?

Deplorable

Clint Eastwood die het opneemt voor een rechtgeaarde underdog – Hillary Clinton zou Jewell vast een “deplorable” noemen –, what else is new? De voormalige revolverheld slaat nu al jaren op dezelfde nagel. De plot van Sully tapte uit krek hetzelfde vaatje als Richard Jewell. Toch is deze film een schot in de roos dankzij het complexe hoofdpersonage: een gekrenkte man op zoek naar (zelf)respect. Dat zal hij bij de overheid niet vinden, luidt de (Republikeinse) moraal van het verhaal. Toch zullen Hauser en Kathy Bates, die Jewells moeder speelt, ook de meest progressieve kijkers weten te raken.

Jammer dat Eastwood niet consequent is. Hij hekelt hoe de media een mens tot een karikatuur herleiden, maar maakt zelf een wandelend cliché van Kathy Scruggs (Olivia Wilde), de ambitieuze journaliste die Jewell aan de schandpaal nagelde. Dat ze met haar bronnen in bed duikt om “informatie uit hen te neuken” is een sappig plotelement, maar – net zoals de beschuldigingen tegen Jewell – totaal verzonnen.

‘Richard Jewell’ speelt nu in de bioscoop.