Donderdag 27/02/2020

Richard Hawley biedt troost in uitverkocht Royal Circus

Richard Hawley in het Royal Circus in Brussel.Beeld Alex Vanhee

'We are not afraid' roept iemand wanneer Richard Hawley er zich donderdagavond over verwondert dat het Koninklijk Circus in Brussel helemaal is uitverkocht voor het eerste van zijn twee Belgische concerten. Er volgt instemmend applaus. Het bloedbad dat een kleine week geleden in concertzaal Le Bataclan werd aangericht, houdt het publiek niet tegen om naar optredens te gaan, al is de gedachte aan het drama nooit ver weg.

Je kan er niet naast kijken: er wordt stevig gepatrouilleerd in de buurt van het Koninklijk Circus, en ook de routineuze security-check bij de ingang van de zaal verloopt iets doortastender dan gebruikelijk. Voor het concert begint, is er maar één thema dat alle gesprekken beheerst. Zijn we veilig? Wat als er iets gebeurt? Zou dat hier kunnen? Wat doe je als er een idioot met een Kalashnikov koudweg op de massa begint te vuren? Toch niet te ver van de uitgang gaan staan in case of. Ook de ochtend voor het concert toch nog een bericht op de website: er zijn opnieuw wat kaarten beschikbaar voor het uitverkochte concert. We are not afraid. Eerlijk? Dat zijn we wel, maar angst is zelden een goede raadgever.

Hawley zélf reageert met een grapje, maar dankt later op de avond het publiek nog twee keer omdat ze ondanks de omstandigheden de weg naar zijn optreden wisten te vinden. De muziek van de Sheffield Sinatra heeft sowieso een troostend karakter, maar toch komen de zanger en zijn vierkoppige band -allemaal oudgedienden- bij momenten behoorlijk stevig uit de hoek. Toen Hawley's vorige plaat uitkwam, het psychedelische Standing On The Sky's Edge, waren de reacties verdeeld: de muziek klonk veel forser dan de romantische ballads waar het grote publiek hem mee vereenzelvigde, maar wie hem al vaker live had gezien wist dat Hawley naast een romantische crooner ook een begenadigd rockgitarist is. In Brussel komen beide aspecten aan bod.

Beeld Alex Vanhee

Robuuste opener 'Which Way' laat meteen de rocker horen: goed geoliede gitaren en een ritmesectie waarop je kan bouwen. Beetje noisy, zelfs. 'Tonight The Streets Are Ours' grossiert dan weer in melancholische sixties-pop, en 'Standing On The Sky's Edge' koppelt Johnny Cash aan Nick Cave via Elvis Presley: donker en dreigend, maar toch wil je tot de laatste noot in het nummer blijven zitten. Het duurt tot 'I Still Want You' voor de eerste ballad wordt ingezet, en hup: daar zijn de koude rillingen weer.

Beeld Alex Vanhee

Hawley verstaat de kunst om romantiek op een zodanig authentieke manier te brengen, dat je geen seconde de indruk hebt dat het om goedkoop sentiment gaat. Ook niet in Brussel, waar tijdens 'Open Up Your Door' meer dan één traan wordt weggepinkt. Ook al hadden we hem uitgerekend die classic al met meer gevoel horen brengen. Wél weer er pal op: het meeslepende 'Don't Stare At The Sun', dat zich als een vertrouwde arm over de schouder van het hele publiek lijkt te leggen.

En de bisronde was helemaal perfect, met een bloedstollend 'Coles Corner', 'What Love Means' uit het nieuwe, andermaal uitstekende Hollow Meadows, en tenslotte ook 'The Ocean', het traditionele slot, maar ondanks die voorspelbare factor keer op keer een magisch moment. In het gesprek dat we onlangs met hem hadden, verwonderde Hawley zich erover dat hij - een man van 48- in de hitparade staat tussen Taylor Swift, Beyoncé en Lady Gaga. Maar neem het van ons aan: hoe meer mensen de muziek van Hawley in het hart sluiten, hoe mooier de wereld wordt. Ook daarom, maar met een klein hartje: we are not afraid.

De set

Which Way
Tonight the Streets Are Ours