Zondag 25/07/2021

AchtergrondGames

Resident Evil wordt 25 jaar: lang leve vieze virussen en gore zombies

Een monster uit het computerspel Resident Evil. Beeld
Een monster uit het computerspel Resident Evil.

Bij de 25ste verjaardag van de gamereeks ‘Resident Evil’ is de 24ste aflevering verschenen. De game legde het fundament voor het genre ‘survival horror’, maar de invloed bleef niet beperkt tot spelcomputers.

Een kwart eeuw geleden was een heldin in een game nog een relatief nieuw verschijnsel. Het viel in 1996 dus op dat twee computerspellen een vrouwelijke hoofdrol hadden. De ene was Lara Croft, archeoloog en avonturier tegen wil en dank. Zij groeide dankzij de eerste Tomb Raider uit tot een cultureel icoon – ook filmliefhebbers leerden haar dankzij Angelina Jolie kennen; de actrice kroop voor twee succesvolle films in de huid van Lara Croft.

Maar Jill Valentine? Dat is een naam die alleen de grote schare fans van Resident Evil bekend voorkomt. Van die griezelgame verscheen ook in 1996 het eerste avontuur, en de reeks werd net zo populair als Tomb Raider. Volgens ruwe schattingen heeft Resident Evil de game-uitgever Capcom meer dan 7 miljard euro opgeleverd. Op het eerste spel kwamen nog eens 23 vervolgen en afgeleide spellen, 7 bioscoopfilms en talloze animatiefilms, romans en strips. In Japan maakt fabrikant Tokyo Marui replica’s van wapens uit Resident Evil.

Om het 25-jarig bestaan op te luisteren verscheen begin mei de 24ste game, Resident Evil Village. Zonder Jill Valentine, die nooit zo’n middelpunt is geworden als Lara Croft. Valentine dook slechts in een handvol games op, en nooit als de ster van de show. Fans raakten dit jaar in de ban van een andere vrouw, uit Village. Lady Alcina Dimitrescu werd in februari als voorproefje aan de wereld voorgesteld. Dimitrescu is niet alleen een gravin en een vampier, maar ook een reusachtige verschijning van bijna 3 meter lang. “Als je haar hoed en hoge hakken meerekent”, liet regisseur Tomonori Tanako in februari rondtwitteren.

Zo'n personage is niets bijzonders voor Resident Evil, dat altijd al heeft gegrossierd in buitenissige figuren. De reeks draait grotendeels om een kwaadsappige multinational, Umbrella Corporation, die virussen ontwikkelt die slechteriken als biowapen kunnen inzetten. Wie door het virus besmet raakt, muteert in een zombie – maar niet zo’n redeloze, wankelende, vleesetende ex-mens uit een Hollywood-mal. De makers van Resident Evil bedachten steeds nieuwe monsters, de een nog weerzinwekkender en angstaanjagender dan de ander.

Lady Dimitrescu is afgezien van haar lijkwitte uiterlijk en vingers waaruit messen schieten nog een betrekkelijk zachtaardige engerd. Takano liet zich inspireren door Elizabeth Báthory, een 16de eeuwse Hongaarse edelvrouw en seriemoordenaar, maar ook door Anjelica Huston in haar rol als Morticia Addams, de matriarch in de film The Addams Family.

Lady Dimitrescu in de nieuwste ‘Resident Evil’-aflevering, ‘Resident Evil Village’. Beeld
Lady Dimitrescu in de nieuwste ‘Resident Evil’-aflevering, ‘Resident Evil Village’.

Zombiefilms

Resident Evil was in 1996 niet alleen bijzonder omdat een van de hoofdrollen was weggelegd voor een vrouw. De game legde ook het fundament voor het genre ‘survival horror’. In zulke spellen moeten spelers ontsnappen aan een gevaar waarvan de herkomst, de ernst en de reikwijdte zich maar geleidelijk aan hen openbaren. Vaak hebben ze in aanvang slechts ontoereikende wapens tot hun beschikking. Ze moeten geneeskrachtige kruiden verzamelen om van zombiebeten te genezen. Er spat niet alleen hoop bloed rond, maar ook stukken vlees, ingewanden en niet nader gedefinieerde lichaamssappen vliegen door het beeld.

En dan spelen survival horror-games zich vooral af in het donker en in duistere omgevingen, bij voorkeur verlaten gestichten, laboratoria en onheilspellende ruïnes.

De invloed van Resident Evil bleef niet beperkt tot spelcomputers. De game leidde ook tot de herrijzenis van de zombiefilm. Wijlen griezelfilmspecialist George Romero zei in een interview in 2013 dat het succes van de zombie op het witte doek in de laatste twee decennia grotendeels is te danken is aan computerspellen als Resident Evil en House of the Dead. Na kassuccessen als The Texas Chainsaw Massacre van Tobe Hooper (1974) en The Hills Have Eyes van Wes Craven (1977) had Hollywood de horrorfilm op een laag pitje gezet, en het zombiegenre voor dood achtergelaten. Inmiddels zijn de levende doden niet meer weg te slaan van het witte doek (28 Days Later, World War Z, Zombieland) en het tv-scherm (The Walking Dead, Z-Nation).

Niet slecht voor een game die in 1996 vooral werd uitgebracht om mee te liften op het succes van Sweet Home, een griezelspel dat nooit buiten Japan is verschenen. De inspiratiebron zonk intussen weg in de vergetelheid, van de Resident Evil-reeks zijn inmiddels meer dan 100 miljoen exemplaren verkocht. Lady Dimitrescu moet die stapel met nog eens 11 miljoen exemplaren verhogen.

In de bioscoop

Resident Evil leidde tot zes bioscoopfilms, slechts losjes gebaseerd of de spellenreeks. Paul W.S. Anderson schreef en regisseerde in 2002 de eerste (Resident Evil) en nam ook drie van de vijf vervolgen voor zijn rekening: Afterlife (2010), Retribution (2012) en The Final Chapter (2016). De films maakten van fotomodel Milla Jovovich een van de bestbetaalde actie-actrices in Hollywood. Ze speelt de zombiejager Alice, een personage dat in geen enkele game voorkomt. In november verschijnt de zevende film: Welcome to Raccoon City.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234