Maandag 14/10/2019

Games

'Reservoir Dogs' krijgt eigen game

'Reservoir Dogs: Bloody Days' Beeld rv

Er is een nieuwe videogame op komst gebaseerd op Reservoir Dogs. Daarmee is Quentin Tarantino's debuutfilm uit 1992 de eerste en enige prent van de cineast die ooit in een videogame werd gevat.

Met Reservoir Dogs: Bloody Days, een videogame voor consoles en pc die later dit jaar op de markt komt, probeert de videogame-afdeling van de Amerikaanse filmmaatschappij Lionsgate voor de tweede keer om Reservoir Dogs, Quentin Tarantino's cultfenomeen uit 1992, in een videogame te vatten. De eerste keer gebeurde dat in 2006, met een pover gemaakte en slecht onthaalde schietgame waarin de overvallen van de kleurrijke bende centraal stonden.

Het zijn meteen de enige twee videogames die ooit zijn gemaakt naar een film van Quentin Tarantino. Naar de reden daarvoor is het niet ver zoeken: de regisseur heeft gewoon niet veel met videogames. Bovendien valt de grillige structuur van Tarantino's films lastig te vatten in een medium waarin de consument een hoge mate van zelfbeschikking heeft. 

Maar daar heeft de Spaanse gamestudio Big Star Games, die bezig is aan Reservoir Dogs: Bloody Days, wat op gevonden: de makers van de game verwerkten de asynchrone structuur van de film, waarin vaak hetzelfde tijdskader vanuit het oogpunt van verscheidene personages werd doorlopen, in gameplay. Met een nieuwe mechaniek die ze 'time back' hebben gedoopt, kan het moment waarop het eerste personage wordt uitgezet worden teruggedraaid om een tweede en derde gangster op hetzelfde speelveld los te laten. Zo doorlopen ze alle drie hetzelfde moment.

Dialogen

Films van Tarantino moeten het ook voor een groot stuk van de dialogen hebben. En ook die zijn niet makkelijk in een game te integreren. Al hebben games op dat vlak al een heel parcours afgelegd: de Fallout- en Mass Effect-reeksen en dramagames Heavy Rain en The Walking Dead bevatten al erg volwassen – én door de speler uit te kiezen – dialogen. Maar op dramatisch en creatief gebied begint de videogame-industrie ondertussen zijn eigen Tarantino's te creëren. 

Kijk bijvoorbeeld naar de broers Dan en Sam Houser, oprichters van gamelabel Rockstar Games, die met hun Grand Theft Auto- en Red Dead Redemption-titels precies hetzelfde doen als Tarantino met zijn films: elementen uit pulpcinema, -televisie en -strips in de mixer gooien en daaruit hun compleet eigen misdaad- en westernuniversum creëren. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234