Maandag 23/09/2019

Film

Regisseur 'Call Me By Your Name': "Verlangen heeft geen geslacht"

Luca Guadagnino, regisseur van 'Call Me By Your Name'. Beeld Photo News

Met Oscarkandidaat Call Me By Your Name heeft Luca Guadagnino een romantische klassieker in spe gemaakt. Dat die over de liefde tussen twee mannen en een occasionele perzik gaat, is volgens de makers compleet irrelevant. "Als hetero een homoseksuele seksscène spelen, daar is niets dappers aan."

De zegetocht van Call Me By Your Name begon ruim een jaar geleden: al in januari 2017 kreeg de film zijn eerste staande ovatie op het Sundance-filmfestival. Een maand later was hij talk of the town op de Berlinale. Niemand die op dat moment echter aan de Oscars durfde te denken: de film was te laat voor de editie van 2017, en, zou je denken, veel te vroeg voor die van 2018. Maar wonder boven wonder: het enthousiasme en de bijhorende buzz bleven duren. Luca Guadagnino en zijn cast nemen op 4 maart in het Dolby Theatre plaats voor de grote climax: de Academy Awards, waar de film kans maakt op vier beeldjes.

De kiem van de film werd in 2007 gelegd. Het gelijknamige boek van André Aciman moest nog verschijnen, maar de producenten hadden het manuscript al gelezen en zagen meteen het filmpotentieel van deze romance tussen een jongen (17) en een student (24): de zomerse hitte, het idyllische decor van het Italiaanse platteland en de vurige passie zouden op het grote scherm nog beter tot hun recht komen.

Het was alleen zoeken naar de perfecte filmlocatie. Enter Luca Guadagnino, de Italiaanse regisseur van het sensuele Io sono l'amore. Hij moest de makers aanvankelijk enkel wegwijs maken in het land van de laars, maar raakte gaandeweg steeds inniger bij het project betrokken. Toen men hem uiteindelijk vroeg om de film te regisseren kon hij niet weigeren.

Radicaal

In een Parijse hotelkamer legt hij ons uit waarom. Hij wijst naar de azuurblauwe filmaffiche waarop de hoofden van hoofdrolspelers Timothée Chalamet en Armie Hammer zo gefotografeerd zijn dat ze één kop met twee gezichten vormen. "Wat een fantastische titel toch, Call Me By Your Name."

Hij beschrijft de opvatting die Lacan over de liefde had: "liefde is niet de ander bezitten, maar jezelf in de ander verliezen. Je identiteit aan de ander geven, maar ook de identiteit van de ander verwelkomen in al haar andersheid. Zonder ze te willen veranderen. Wat is er radicaler dan dat?"

Poster film 'Call Me By Your Name'. Beeld Joblo

Dat het in deze film twee mannen zijn die zich aan mekaar overgeven, is voor Guadagnino irrelevant. "Veel mensen lijken te denken dat deze film over homoseksualiteit gaat, maar dat klopt niet. De liefde tussen deze twee is universeel, eender welke kijker kan delen in het ongelooflijke gevoel dat Oliver voor Elio ontwikkelt. Ik hoop dat ik met deze film kan aantonen dat verlangen geen geslacht heeft."

De 22-jarige Timothée Chalamet, die Elio speelt, is het volmondig met hem eens: "Gisteren vroeg iemand me of ik anders acteerde omdat mijn personage tot een man aangetrokken was. Het antwoord is heel eenvoudig: nee. Ik heb gewoon gespeeld wat er gebeurt als twee mensen verliefd worden. Dat ziet er namelijk niet anders uit als het twee mannen zijn, of een man en een vrouw, of twee vrouwen, of twee mannen en een perzik." Een wat? Straks meer daarover.

Ongelooflijke reacties

Die universele aanpak geeft aan heel wat jonge homo's die met hun geaardheid worstel(d)en moed en troost. "De reacties die we krijgen zijn ongelooflijk", zegt Armie Hammer met grote ogen. "Laatst schreef iemand ons: 'Ik heb jullie film gezien, en meteen daarna ben ik naar mijn ouders gegaan om uit de kast te komen.' Wow. Ik wil niet naïef zijn en denken dat film de wereld kan veranderen, maar deze film heeft wel heel duidelijk de wereld van die ene persoon veranderd." Chalamet voegt er hoofdschuddend aan toe: "Ik moet me elke keer weer in de arm knijpen als ik zoiets hoor. Hiervoor doe je het als artiest."

Een reactie die de acteurs minder op prijs stellen, is dat het 'moedig' zou zijn om als hetero voor de camera in bed te duiken met een man. "Waarom zou dat moedig zijn? Iemand die dat zegt, insinueert eigenlijk dat er iets griezeligs is aan twee mannen die elkaar liefhebben."

Niet alle collega's van Hammers vinden dat: het is in Hollywood bijna een ongeschreven wet dat leading men maar beter geen homoseksuele rollen aannemen, omdat dat hun imago als meisjesidool schade zou kunnen toebrengen. "Dat idee leeft inderdaad bij sommigen, maar het is complete bullshit", zegt Hammer. "En ik denk ook dat het stilaan aan het uitsterven is." Call Me By Your Name maakt dus komaf met een aantal stereotypen.

Toch kwam er ook kritiek vanuit de lgbtq-wereld. De seksscènes tussen Elio en Oliver zouden namelijk een stuk minder expliciet zijn dan die tussen Elio en zijn vriendinnetje. Daar is iets van aan: wanneer beide jongemannen eindelijk samen in bed belanden, zwenkt de camera zedig richting het openstaande raam. Het bewijs dat Guadagnino toch bang was om een deel van het publiek kwijt te raken met grafische homoseks? De regisseur wuift de kritiek geërgerd weg. "Wat een kinderachtig idee. Alsof de artistieke integriteit van een film staat of valt met het tonen van expliciete seks. Kijk, in sommige films is dat nodig, zoals in L'inconnu du lac, een meesterwerk. De thema's van die film vragen om grafische seks. Maar Call Me By Your Name niet, zo simpel is het."

Spelen met een perzik

De vraag is inderdaad of een film dat soort beelden nodig heeft, als de lucht al vol seks hangt. Het brengt ons bij die perzik: (spoileralert) in een van de meest erotisch geladen scènes botviert Elio zijn opgekropte lust op een rijpe steenvrucht. Of Chalamet daar vooraf op geoefend had, vragen we plagend. "Hm, dat kan ik niet ontkennen", grinnikt hij. "Luca had thuis uitgebreid zitten experimenteren en dat heeft me toch aangemoedigd om het zelf ook eens te proberen." Zou hij het de mensheid aanraden? "Nee" (knipoogt).

Chalamet ziet u binnenkort dus terug op de Oscars, waar hij het in de categorie 'Beste Acteur' opneemt tegen de gedoodverfde winnaar Gary Oldman, die een shownummertje aflevert als Winston Churchill in Darkest Hour. Maar of Chalamet wint of niet, goed nieuws is zijn nominatie sowieso voor onze landgenoot Felix Van Groeningen: hij kon Chalamet al voor de hype strikken voor zijn eerste Amerikaanse film, Beautiful Boy. Een portret van een vader (gespeeld door Steve Carrell) die zijn zoon (Chalamet, dus) van de drugs helpt afkicken.

"De opnames waren extreem intens", zegt Chalamet. "Het verhaal is bovendien waargebeurd, en de mensen waarover het gaat, leven nog. Dat legt toch extra druk op je schouders. Maar met Felix werken was een droom: hij is, net als Luca, een genie."

Photocall of 'Call Me By Your Name' - Rome. Armie Hammer Thimote Chalamet attending 'Call Me By Your Name' photocall held in Rome, Italy URN:34626404 + PHOTO NEWS / PICTURES NOT INCLUDED IN THE CONTRACTS ! only BELGIUM ! Beeld Photo News

'Call Me By Your Name' speelt vanaf 14/02 in de bioscoop.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234