Zondag 19/01/2020

Albumrecensie

'Reduxer' van alt-J: gelukkig hoeft u deze plaat niet integraal te beluisteren

alt-J. Beeld RV

Alt-J dat door een schare hondsdolle rappers in de remixmolen wordt gekieperd? Dat doet fronsen. Maar kijk, de resultaten zijn vaak genoeg erg geïnspireerd.

De bleeksten der bleekscheten zijn ze, die boys van alt-J. Wij zien het trio uit Leeds eerder losgaan op een Ierse volksdans dan dat we hen zien twerken op de laatste Nicki Minaj. Stelt u zich ons gefrons voor toen deze plaat in onze inbox landde. De hoekigsten der hedendaagse indie-whities die het met rappers doen? Echt? Goed, we kenden de Twin Shadow-versie van ‘In Cold Blood’ al, met Pusha T achter de micro, die al deed vermoeden dat een alt-J-song puik bronmateriaal kan zijn voor een alternatieve raptrack. Straffe herwerking trouwens, met die vocoderstem in de refreinen en Pusha die gangsta-onzin à la “True drug overlord / we just goin’ overboard / Yacht parties, jet-skis / Say you ballin’, let’s see” uitspuugt.

Nu ja, bij alt-J zijn ze heus niet vies van wat bochtenwerk en bokkensprongen. “U mag de jongens gerust bewonderen om de gretigheid waarmee ze hun songs van de platgetreden paden weren”, schreven we vorig jaar in onze recensie van Relaxer, hun behoorlijk goeie derde album. Op dat vlak blijft alt-J consequent. Reduxer - oftewel Relaxer verbouwd door de jonge urbanunderground - schuwt het risico niet in zijn verbouwingsdrift. Fans van pakweg het debuut An Awesome Wave halen er wellicht hun neus voor op. Jammer voor hen. 

IJlen en zeilen

Er is genoeg lekkers voor al wie het scheefste uit hiphopland weet te waarderen. De geweldige Little Simz (check haar superbe nieuwe single ‘Offence'!) struint met een dodelijke cool door het apocalyptische, akelige desolate synthlandschap dat ‘3WW’ is geworden. Jimi Charles Moody turnt ‘Hit Me Like That Snare’ om tot gammele r&b-pop die enigszins doet denken aan de vroegste experimenten van Jamie Lidell. De uitermate hallucinogene rapper Danny Brown ijlt en zeilt over de golven van ‘Deadcrush’, dobberend over een beat waar de legendarische Alchemist aan sleutelde. Jazzvernieuwer Terrace Martin holt ‘Last Year’ uit tot er een droge A Tribe Called Quest-achtige groove overblijft en laat de fantastische Goldlink een rhyme vol hartzeer in de eerste strofe planten.

Beeld RV

Verderop doet de Franse rapper Lomepal iets beklijvends met ‘3WW’, waarvan de folktronica verbazingwekkend goed gedijt onder zijn ingetogen, weemoedige rapstijl. Rejjie Snow is interessanter als producer dan als rapper op zijn versie van ‘Hit Me Like That Snare’: goeie psychedelische triphop met troebele vegen onverstaanbare, zeurderige rap. In hetzelfde bedje ziek: ‘Adeline’, in de ADP-version, dat de texturen laat stotteren en ratelen maar uiteindelijk aandoet als een afdankertje van Diplo.

Kersenpluk

Ondermaatse tracks? Tja, we begrijpen niet goed waarom de Duitse rapper Kontra K met ‘In Cold Blood’ aan de slag mag. Deels omdat we het niet hebben begrepen op Duitse rap, anderzijds omdat zijn vocals vreselijk overgeproduceerd klinken en omdat er amper wordt gesleuteld aan het origineel. Met ‘Pleader’, hier met PJ Sin Suela, doet producer Trooka weinig opzienbarends. Doet ons wat denken aan iets dat rond de millenniumwissel op het schap van het avanthoplabel Anticon is blijven liggen wegens nét niet. Wel willen maar niet kunnen. Zoiets.

Godzijdank hoeft u deze plaat niet integraal te kopen of te beluisteren. Op Spotify of Apple Music pikt u er gewoon de kersjes uit. Gelukkig beslaan die iets meer dan de helft van dit album.

Reduxer verschijnt op 28/9 bij Infectious.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234