Zaterdag 19/10/2019

‘Red Joan’ is een gezapige spionagefilm (en dat is een dodelijk compliment)

Sophie Cookson speelt de jonge versie van natuurkundige Joan Stanley. Beeld RV

Uit onvrede met Hiroshima en Nagasaki speelt een natuurkundige de Britse plannen voor een atoombom door aan de Sovjets. Meeslepend? Mm, niet echt.

Granny spy: zo werd Melita Norwood genoemd toen in 1999 – ze was 87 – bekend raakte dat de Britse vanaf de jaren 30 voor de Sovjet-Unie gespioneerd had. Haar leven een inspiratie noemen voor Red Joan, zoals aan het einde van de film beweerd wordt, is een brug te ver, want weinig biografische gegevens kloppen. Erg is dat niet: liever spannende fictie dan slappe feiten. Eilaas! Spannend wordt Red Joan nooit.

Twee tijdlijnen zijn in deze spionagethriller met elkaar vervlochten. In de eerste raakt de briljante natuurkundige Joan Stanley (Sophie Cookson) in de jaren 30 in de ban van het communisme en krijgt ze een baan bij het geheime Tube Alloys-project waarmee de Britten tijdens de Tweede Wereldoorlog een nucleaire bom probeerden te ontwikkelen. In de tweede verhaallijn, die veel minder schermtijd krijgt, wordt Stanley (nu gespeeld door Judi Dench) in 2000 opgepakt voor ondervraging. Haar volwassen zoon, een advocaat, is met verstomming geslagen. Maar diens verbazing ontpopt zich alras tot gramschap om zoveel geheimenis. De moeder-zoonrelatie is een van de vele elementen in de film die aangeraakt doch niet uitgediept worden.

Judi Dench speelt de oudere versie van Joan Stanley in ‘Red Joan’. Beeld RV

Voorspelbaar

Het vrij voorspelbare verhaal ontrolt zich statig en traag. Verrassend dat de Britse toneelveteraan Trevor Nunn hiervoor op zijn 79ste nog eens achter de camera kroop, meer dan twee decennia na zijn derde film. Hij kiest voor een stijl die herinnert aan de Britse politiereeksen uit de jaren 90. En hij niet alleen. Toen er weer eens licht ironische Midsomer Murders-achtige melodie opkringelde, verwachtte ik elk ogenblik Inspector Barnaby van achter een hoek te zien opduiken. Er is weinig echt slecht aan Red Joan: er wordt degelijk in geacteerd, het verhaal is degelijk in beeld gebracht, George Fenton heeft een degelijke soundtrack gecomponeerd en het wat doorzichtige verhaal wordt, euh, degelijk verteld. Maar geestdriftig wordt een mens er niet van.

Degelijk: in cinema is het een dodelijk compliment.

Vanaf 19/6 in de bioscoop.