Vrijdag 17/01/2020

Radio

Reclamedeal tussen VRT en SBS zorgt voor wrevel

Beeld ter illustratie. Beeld Getty images

Op televisievlak staan de SBS-zenders VIER en VIJF loodrecht tegenover die van de VRT. Maar wanneer het over radio gaat, slaan SBS en de VRT net de handen in elkaar. Tot grote frustratie van de andere radiozenders.

Bij SBS dromen ze al jaren van een eigen radiozender. Vanaf dit najaar is het dan eindelijk zo ver. Een landelijke frequentie wist het bedrijf boven de televisiezenders VIER en VIJF (nog) niet te versieren, maar bij de herschikking van het radiolandschap kon het wel beslag leggen op een reeks radiofrequenties die in principe moeten volstaan om 65 procent van Vlaanderen te bereiken. Niet meteen de ideale voorwaarden om een volledig nieuw radiomerk te lanceren. Dus besloot het bedrijf onder de vlag van het bekende radiomerk NRJ te varen.

Ook qua reclamewerving zoekt zender steun bij externe partners. Om de reclameblokken te vullen rekent NRJ op de Vlaamse Audiovisuele Regie (VAR), een dochterbedrijf van de VRT dat al sinds 1990 reclameruimte op de radiozenders van de openbare omroep verkoopt. "De jongste Vlaamse radio zal meteen commercieel kunnen samenwerken met de meest ervaren speler op de radiomarkt", zegt SBS-CEO Peter Quaghebeur in een persbericht.

Maar niet iedereen deelt dat enthousiasme. Medialaan bijvoorbeeld. Het bedrijf boven Qmusic en Joe vindt het onbegrijpelijk dat de openbare omroep reclame gaat verkopen voor een commercieel radiostation. Ook de Vlaamse Radiovereniging stelt zich vragen.

"De VAR heeft als exclusieve reclameregie voor de VRT-netten (samen goed voor een marktaandeel van ruim 60 procent, PD) al een zeer dominante positie op de reclamemarkt", klinkt het in een persbericht. "Door het toevoegen van een commerciële radio aan de portefeuille wordt de greep op de markt nog groter en dreigt een situatie te ontstaan waarbij de VRT/VAR nog meer dan nu al het geval is marktverstorend zal werken."

Plafond overschreden

Dat de radiozenders van de VRT de afgelopen jaren consequent te veel geld uit de reclamemarkt halen en daarmee telkens het plafond overschrijden dat is vastgelegd in de beheersovereenkomst, maakt de ergernis over de deal tussen NRJ en de VAR alleen maar groter. "We kunnen niet anders dan aan de alarmbel trekken", laten ze bij Medialaan weten.

VAR-CEO Saskia Schatteman ziet geen probleem in de samenwerking. "Als zelfstandig bedrijf moeten we onze toekomst, ook los van de VRT, veiligstellen." De samenwerking ziet zij eerder als een stimulans dan een bedreiging voor het radiolandschap. "De VAR heeft altijd marktondersteunend gewerkt en zal dat ook blijven doen."

Ondertussen heeft minister van Media Sven Gatz (Open Vld) de alarmsignalen vanuit de sector ook gehoord. Hij laat weten dat de VAR een autonoom bedrijf is dat in principe zelf kan beslissen over zijn activiteiten. Toch is de minister van plan om binnenkort langs te gaan bij de VRT om daar de bredere positie van de VAR in verhouding tot de openbare omroep te bespreken.

Saskia Schatteman, CEO Vlaamse Audiovisuele Regie. Beeld Photo News
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234