Zaterdag 28/05/2022

Interview

Raving George: "Mijn naïviteit ben ik wel kwijt"

Charlotte de Witte scheert momenteel hoge toppen als dj Raving George, maar moest knokken om haar plek te veroveren in het wereldje. Beeld Stefaan Temmerman
Charlotte de Witte scheert momenteel hoge toppen als dj Raving George, maar moest knokken om haar plek te veroveren in het wereldje.Beeld Stefaan Temmerman

Haar dj-alias moest oorspronkelijk verbergen dat ze een mooi meisje was. Maar vandaag prijkt de naam en het gezicht van Raving George (22) op affiches van grote festivals als PIAS Nites, op paaszaterdag. "Ik kon toch moeilijk een plastic zak over mijn hoofd trekken?"

Kim Van de Perre

Ze oogt frêle en timide, maar als ze begint te vertellen, verandert Charlotte de Witte voor onze ogen in Raving George. Zelfverzekerd. Vurig. Assertief. Het resultaat van een harde leerschool. Toen ze als beginnende dj meteen op Pukkelpop, Tomorrowland en Studio Brussel mocht draaien, werd dat lang niet overal op gejuich onthaald.

"Toen ik vijf jaar geleden begon, was er zelfs een haatgroep op Facebook tegen mij. Er werden toen ongelofelijk lelijke dingen over mij verteld, zowel in de muziekbusiness als daarbuiten. Hoe vaak heb ik niet te horen gekregen dat ik met iemand in bed had gelegen om op Pukkelpop te staan. Ja hallo? Ik was toen nog maar zeventien. Hak maar eens goed door op tienermeisjes."

"Eén keer zat het me zo hoog dat ik in de auto begon te huilen. Ik kon daar niet mee om. Maar stoppen met draaien was geen optie, dus zet je door. Als ik me had laten kleineren, waren ze misschien blijven bashen. Ik ben blij dat dat nu voorbij is."

De kritiek heeft haar harder gemaakt, zegt ze. "Mijn naïviteit ben ik kwijt. Het klinkt wreed, maar mensen krijgen niet snel meer een tweede kans bij mij. Ik ben een liefdevol en vergevingsgezind persoon, maar ik ben lelijk geschrokken van het gedrag van sommigen. Maar achteraf bekeken heeft die periode me ook sterker gemaakt. That's life. Als je in deze business, en bij uitbreiding in elke business, ver wilt raken, moet je tegen een stootje kunnen. En ik wil héél ver raken: eigen producties maken en tonen wat ik allemaal in mijn mars heb."

Ze staat bekend voor haar loodzware, duistere beats. Maar met de radiohit 'You're Mine', een 'duet' met Oscar And The Wolf, heeft ze ervoor gezorgd dat haar naam nu ook bekend is bij het grote publiek. "Ik draai in de eerste plaats techno, maar er zit meer in mij. Die veelzijdigheid wil ik tonen. Ik wil mezelf niet in een hokje steken en me limiteren. Als sommigen nu vinden dat ik een sell out ben omdat ik 'de commerciële tour opga', dan is dat maar zo."

Charlotte de Witte (22)

• beter bekend als dj Raving George
• woont in Gent
• stond onder meer al op Pukkelpop en Tomorrowland
• draait vaak in Decadance in Gent, Fuse in Brussel en elke zaterdag op Studio Brussel-Playground
• maakte recent het eigen nummer 'Slaves' en 'You're Mine', samen met Oscar & The Wolf

Ga je de commerciële tour op?
"Nee, ik maak gewoon muziek voor mezelf, waar ik zelf voldoening uit haal."

Het is toch geen toeval dat je nu samen zingt met het superpopulaire Oscar And The Wolf?
"Ik kom goed met Max (Colombie, KVDP) overeen en we zitten bij hetzelfde management. Als ik enkel nummers zou maken waar ik zeker van weet dat het grote hits worden, dan zou ik me pas prostitueren. Akkoord, zakelijk gezien is zo'n nummer met een vocal natuurlijk een goede zet. Het is aanstekelijk, je kunt er meer mensen mee raken."

"In 'You're Mine' zing ik - voor het eerst - heel subtiel mee op de achtergrond. Het nummer vroeg om een tweede stem en ik was daar nu eenmaal."

"Ik wist eigenlijk niet dat ik kon zingen. Het is leuk om te doen, maar ik ga nu niet plots switchen van dj'en naar zingen. Ik ben geen podiumbeest. Performance past ook niet echt bij de techno-undergroundscene waar ik zo van hou. Achter de draaitafel ben ik niet het soort dj dat de handen in de lucht gooit en veel lawaai maakt, ik focus liever op de platen."

Wie of wat heeft je in die technoscene getrokken?
"Op mijn zeventiende ging ik naar een Gentse school waar veel dj's en kunstzinnige types zaten. Ze namen mij mee naar uitgaansplekken waar ik plots heel andere muziek hoorde dan bij de scouts in Evergem. Dat heeft de liefde voor het mixen en het producen getriggerd. Al was het in het begin fucking moeilijk, met al die verschillende kabels. Ik heb het mezelf moeten aanleren met instructievideo's op YouTube en door mee te kijken in studio's. Vergelijk het met leren schrijven."

null Beeld Stefaan Temmerman
Beeld Stefaan Temmerman

Had je meteen door dat je een natuurtalent was, toen je op je slaapkamer in Evergem je favoriete nummers zat te mixen?
"Nee. Ik durf dat nog steeds niet van mezelf te zeggen. Ik doe wat ik graag doe en dat wordt gelukkig geapprecieerd. In het begin twijfelde ik vaak omdat ik nooit zeker was waarom ze me boekten. Omdat ik goed was of omdat ik toevallig borsten heb? Nu heb ik dat minder. Na vijf jaar mag ik er wel van uitgaan dat ik me al wat bewezen heb."

"Ik heb natuurlijk heel snel veel kansen gekregen. Ik weet nog dat ik op Tomorrowland moest draaien en dacht: wat sta ik hier te doen? Hier ben ik nog niet klaar voor. Maar dan gaat het goed en wil je meteen opnieuw."

Denk je zelf dat het heeft geholpen dat je er goed uitziet?
"Het is wetenschappelijk bewezen: wie er goed uitziet, krijgt sneller een job. Helpt het? Ja. Maak ik er misbruik van? Nee. Ik kan mijn gezicht op festivals ook moeilijk wegsteken. Moet ik dan een plastic zak over mijn hoofd trekken? Ik heb er even over nagedacht om in kostuum en met opgeplakte snor te draaien, maar dat zou wellicht overdreven zijn."

"Hoe dan ook moet je het wel waarmaken met je muziek. De set waar ik de Studio Brussel-wedstrijd mee won om op Tomorrowland te draaien, was live. Iedereen kon dus horen of ik de beste was. Gelukkig worden vrouwelijke dj's steeds meer au sérieux genomen. Terecht: Maya Jane Coles bijvoorbeeld is een van de strafste artiesten die ik ken. Er is een verschuiving aan de gang, maar het blijft voorlopig toch een mannenwereld. Als je 'vrouwelijke dj' googelt, zie je eerst allemaal prentjes van vrouwen in bikini. Terwijl ik zwaardere muziek draai dan veel mannelijke collega's. Ik hou van het donkere."

null Beeld Stefaan Temmerman
Beeld Stefaan Temmerman

Waarom?
"Het klinkt misschien negatief, maar donkere emotie pakt mij meer. Iets melancholisch is meeslepend, fascinerend en blijft je langer bij. Natuurlijk amuseer je je op hersenloze beats, maar het raakt je niet. Als het te happy is, interesseert het me niet."

Geldt dat enkel voor muziek of ben je zelf ook een melancholisch type?
"Nee, ik ben doorgaans net heel vrolijk. Misschien net daarom dat het duistere me intrigeert? Ik stop mijn emoties ook wel subtiel in mijn muziek, al zullen de meesten dat niet horen. Want hoe beschrijf je een emotie met geluid? Maar als ik dan toch eens in een depri bui ben, kan een bepaald geluid me nog sneller naar beneden trekken."

Wat doet het met jou als je achter een draaitafel staat?
"Dat is pure adrenaline. Alle energie bouwt zich op tijdens zo'n set, maar dan is het plots gedaan en val je wel een beetje in een zwart gat. Zeker als je in het buitenland draait. Het ene moment sta je voor tienduizenden euforisch dansende mensen, het volgende ben je alleen, op weg naar je hotelkamer om enkele uren te slapen voor je volgende vlucht."

En wij maar denken dat dj's een rock-'n-rollleven hadden.
"Af en toe ga je natuurlijk uit na een set, maar op een vlucht wachten als je niet hebt geslapen is echt geen cadeau. Ook top-dj's kruipen vaak na een set in bed, anders hou je dit leven echt niet vol."

Is het een eenzaam bestaan?
"Soms. Je leeft volledig asynchroon met iedereen rond je. Mijn vrienden gaan in het weekend samen uit. Dat mis ik omdat ik altijd ergens moet draaien. Hetzelfde met bruiloften of familiebezoeken. Langer dan een week op reis gaan met mijn vriend, dat lukt niet. Bookings afzeggen vind ik respectloos."

"Ik mag veel reizen, draaide al in verschillende Europese landen, in Kaapstad en New York, maar het zure is dat je het vaak met niemand kunt delen. Alleen is maar alleen. En ik ben niet het type dat in haar eentje een grote stad gaat verkennen."

"Maar ik zou het niet willen missen. Ik maak ongelofelijk veel mee en kan van mijn hobby mijn beroep maken."

Je hebt ook event- en projectmanagement in Gent gestudeerd. Als back-upplan?
"Ik ben in het laatste jaar gestopt. Ik moest drie maanden stage doen en wilde dat graag doen bij pakweg LiveNation of Pukkelpop, maar dat mocht niet. Ik werkte toen al als dj. Als zelfstandige deed ik mijn eigen boekhouding, managede ik mijn eigen social media en planning, maar dat volstond niet voor de school. 'Als je denkt dat je je diploma krijgt door wat plaatjes te draaien, heb je het mis.' Ik heb nochtans gevochten voor dat diploma. Tijdens examenperiodes moest ik in weekends soms in drie verschillende landen draaien en toch had ik nooit een herexamen. Nu denk ik soms: ik had die twee jaar beter kunnen besteden, dan had mijn carrière er vandaag helemaal anders uitgezien. Het zit nog diep. Ik ben 22 en heb geen diploma. Soms vind ik dat spijtig, voor mijn ouders."

Wat vinden zij ervan dat hun dochter voor haar job elk weekend in het uitgaansmilieu zit?
"Mijn moeder had het in het begin vooral lastig met de verre ritten die ik 's nachts moest maken. En ze heeft wel eens het onderwerp 'alcohol en drugs' aangesneden. Maar ze kent mij. Ik ga serieus om met mijn job, ik ga mijn droom echt niet weggooien voor drugs. Ik drink wel alcohol voor of na een optreden, maar let op. Je moet niet naïef zijn: in het nachtleven wordt er soms wel gedronken en gesnoven, maar er zijn ook mensen zoals Steve Aoki die helemaal niets doen. Het negatieve wordt snel opgeblazen: plots is elke dj een junkie en elke vrouw die draait een aandachtshoer. Als ik één ding heb geleerd de afgelopen vijf jaar, is het wel dat ik me minder moet aantrekken van die clichés en kritiek."

"Ik focus nu vooral op mijn carrière. Ik wil de wereldtop bereiken. En zelfs dan zal het nog niet genoeg zijn. Ik ben nooit honderd procent content, vind altijd dat het nog beter kan. Dat het beter móét. The sky is not the limit."

Raving George op PIAS Nites, zaterdag 4/04, Paleis 12, Brussel, 18u-5.30u. Meer info over de PIAS Nites morgen in de cultuurbijlage van De Morgen en op de website van PIAS Nites.

Als dj Raving George achter de draaitafels: 'Ik ben niet het soort dj dat de handen in de lucht gooit. Beeld PHOTO_NEWS
Als dj Raving George achter de draaitafels: 'Ik ben niet het soort dj dat de handen in de lucht gooit.Beeld PHOTO_NEWS
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234