Vrijdag 21/02/2020

Rapper Awkwafina is het kloppende hart van het mooie ‘The Farewell’ ★★★☆☆

'The Farewell'Beeld rv

Het is alweer even geleden dat we het woord ‘hartverwarmend’ hebben gebruikt, maar om The Farewell te beschrijven halen we het graag nog eens uit de kast. Lulu Wangs verhaal over een cultuurclash mikt op emoties, maar vermijdt sentiment.

‘Based on an actual lie‘: het is eens wat anders dan ‘gebaseerd op een waargebeurd verhaal’. De leugen waar het in The Farewell om draait, is die van de Chinees-Amerikaanse familie van Billi (Awkwafina). In China stellen de dokters immers vast dat Nai Nai (Zhao Shuzhen) terminaal ziek is, maar haar familie verzwijgt dat: zo wil de traditie het immers. Toch komt de hele familie weer samen in China: officieel om het huwelijk van Billi’s neef te vieren, officieus om van Billi’s grootmoeder afscheid te nemen.

The Farewell is een verhaal over cultuurverschillen, maar regisseur Lulu Wang (niet te verwarren met de Nederlandstalige auteur) vermijdt alles wat naar politiek of cultuurstudies ruikt. Dit is een persoonlijk verhaal: Wang, die in China werd geboren maar in de VS opgroeide, maakte in grote lijnen hetzelfde mee als het hoofdpersonage van haar film. Ze weet voor het grootste deel van de film dan ook moeiteloos de juiste toon te vinden.

Komedie en drama lopen voortdurend over in deze film, maar zeker de emotionele, menselijke dynamieken tussen Billi en haar familie weet Wang te vatten in subtiele, ontroerende cinema. The Farewell mikt op de emoties, maar wordt nooit sentimenteel, en ondanks de schijnbaar grote cultuurverschillen is het opvallend eenvoudig om je te herkennen in deze disfunctionele familie. Wang vertelt een persoonlijk verhaal op een universele manier.

Met de komische noten heeft de filmmaker het moeilijker. Stilistisch is The Farewell doordacht, maar behoorlijk simpel: er zijn geen opvallende trucs, geen blitse montage. In de plaats daarvan registreert Wang haar personages gewoon. Op die manier wil ze de droge humor van de situaties, waarin het vaak draait om culturele misverstanden, kracht bij zetten. Maar ironisch genoeg is dat een opzichtig trucje: door shots langer te laten duren, wil ze de ongemakkelijkheid beklemtonen. Onder andere een klaagzang op een kerkhof vervalt zo in een ietwat aanstellerige scène.

De komische kracht van The Farewell heet Awkwafina. Het hoeft niet te verbazen dat de rapper slash actrice onlangs nog bekroond werd met een Golden Globe: met een ontwapenende en spontane vertolking is zij het kloppende hart van deze film. Een film waarvoor we de belegen term ‘hartverwarmend’ graag nog eens uit de kast halen.