Maandag 27/01/2020

Vlaamse film

Rampjaar voor de Vlaamse arthousefilm: ‘Dit is een strijd die je niet kunt winnen’

Naar ‘The Best of Dorien B.’ met Kim Snauwaert en Jelle De Beule gingen minder dan 5.000 mensen kijken. Beeld RV

De best bezochte Vlaamse film van 2019 is vorige week uitgekomen: tegen het einde van het jaar zal de vierde F.C. De Kampioenen-film, Viva Boma!, tussen de 275.000 en 300.000 bezoekers gehaald hebben. Maar verder is er weinig reden tot vreugde in het Vlaamse filmlandschap. Vooral arthousefilms vinden moeilijk een publiek.

“We hadden op zo’n 40.000 bezoekers gehoopt”, zegt Dries Phlypo van A Private View, het productiehuis achter The Best of Dorien B. “Exacte cijfers heb ik niet, maar het zijn er minder dan 5.000. Dat is zeer zwak.”

Twee jaar geleden zakte het aantal bezoekers voor de Vlaamse film voor het eerst in tien jaar onder de 1,7 miljoen. Maar die kater werd snel doorgespoeld in 2018, toen grote publieksfilms als Niet schieten! (357.283 bezoekers) en F.C. De Kampioenen 3: Forever (286.333 bezoekers) flink scoorden. Ook dit jaar zijn er zulke films. Studio 100 is hoopvol over de 50.000 mensen die al naar jeugdfilm Nachtwacht: het duistere hart ging kijken. F.C. De Kampioenen: Viva Boma! haalde op een weekend vlot 131.500 bezoekers. Tegen het einde van het jaar zal dat cijfer meer dan verdubbeld zijn. “De Kampioenen is hors categorie, maar het ligt opnieuw in lijn van de vorige film”, zegt regisseur Jan Verheyen.

Vorig jaar was er ook de arthousefilm Girl, die maar liefst 249.025 toeschouwers lokte. Dat lijkt een uitzondering te zijn. De Patrick, met Kevin Janssens in de hoofdrol, moest de arthousetitel worden die de weg naar het grote publiek kon vinden, maar bleef in ons land op 28.225 bezoekers steken. Naar Cleo gingen tot nu toe ongeveer 6.000 mensen kijken. Voor Hellhole gaat het om ongeveer 2.000 bezoekers. “Girl werd een hype dankzij het succes op het filmfestival van Cannes en kreeg een zekere must-see status”, duidt Phlypo. 

Zo’n film was er dit jaar niet. 

Kevin Janssens in 'De Patrick’. Beeld Paradiso Filmed Entertainment en Savage Film

Zowel Phlypo als Tomas Leyers van Minds Meet, dat Hellhole producete, wijten de lage cijfers aan een te schraal bioscooplandschap. “In Nederland zie je dat de buurtbioscopen al drie jaar op rij met 30 procent groeien”, zegt Leyers. “Daar gebeurt iets. Het is er plezant om naar de cinema te gaan: er is een bar, een brasserie, er wordt geïnvesteerd in publiekswerking.

“Hier gebeurt nog veel te weinig. Buurtbioscopen zijn aan een voorzichtige remonte bezig, maar historisch gezien hebben we een enorme achterstand, onder andere omdat Kinepolis sinds de jaren 90 hier met succes het model van de multiplex heeft uitgebouwd. Maar mensen willen niet altijd naar een grote bioscoop buiten de stad, en in de stad is het aanbod te beperkt. Combineer dat met het ‘Netflix-effect’ en je zit in een strijd die je niet kunt winnen.”

Eén winnaar

“Er is geen middenmoot meer”, vindt Phlypo. “Het publiek in arthousebioscopen stijgt. Maar er zijn maar een paar titels die het echt goed doen. Als je daar niet bij bent...” Leyers: “Elk jaar is er één winnaar. Dit jaar pikt Joker alles in.” Maar meer investeren in minder films zal het probleem niet oplossen, klinkt het. “Het volume aan films die we kunnen steunen is kleiner dan vroeger”, zegt Erwin Provoost, intendant van het Vlaams Audiovisueel Fonds. “Amper zes films op een totaalaanbod van zowat 430 releases per jaar. Zeker in de wetenschap dat een dertigtal daarvan met het gros van de recette gaat lopen.”

De Vlaamse arthousefilm ‘Girl’ trok honderdduizenden bezoekers, maar was een uitzondering. Beeld Photo News

Phlypo: “Zes à acht films per jaar ondersteunen is het minimum om van een gezonde, volwassen filmindustrie te kunnen spreken. En dat is misschien nog te weinig. Maar je kunt niet verwachten dat al die films goed scoren.”

Leyers vindt dat we ons niet mogen blindstaren op de cijfers. “Je moet ook naar de culturele impact kijken, in binnen- en buitenland.” Het scenario van Violet, de vorige film van Hellhole-regisseur Bas Devos, werd opgenomen in het archief van de Motion Pictures Association of America, dat de Oscars uitreikt. “Dat is uniek. En Nicolas Karakatsanis, de director of photography, werkt nu aan een Disney-film met Emma Stone in de hoofdrol. Ik weet het: Hellhole is geen hapklare brok. Maar over tien jaar gaan mensen misschien nog naar die film kijken. Je moet beseffen: Apocalypse Now was veertig jaar geleden ook geen succes.”

‘Hellhole’ van regisseur Bas Devos. Beeld Flanders Image
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234