Maandag 16/12/2019

CULT.JAAROVERZICHT

Radiomaker Koen Fillet over zijn culturele hoogtepunten van 2017

Koen Fillet keek ook dit jaar weer veel naar kunst. Beeld © VRT - Joost Joossen

"Reken je non-fictie tot cultuur?" Natuurlijk wel, en dus kroop Koen Fillet zelf in de pen om zijn mooiste cultuurmomenten van 2017 te beschrijven. De radiomaker en kunstenaar koos voor dingen die hij zag en las, en die staan vaak los van de culturele actualiteit.

"Ik was zeer onder de indruk van Wat wij niet kunnen weten van Marcus Du Sautoy. Du Sautoy is wiskundige en zéér slim. Hij weet dat ook van zichzelf. Dat maakte hem als student een arrogant mannetje dat ervan overtuigd was dat hij door hard te werken alles zou kunnen begrijpen, ooit. Ondertussen is hij ouder, wijzer. Hij beseft dat zijn intellect beperkt is. Meer nog, hij bewijst in dit boek dat er dingen zijn die we nooit zullen weten omdat ze in wezen onkenbaar zijn. Het is de verdienste van Marcus Du Sautoy dat hij zeer ingewikkelde wetenschap begrijpelijk kan uitleggen aan iemand die enkel een middelbare schooldiploma heeft, zoals ik."

"De minaret van Bagdad van Michiel Leezenberg gaat over de islam en seks. Wij associëren de islam met preutsheid en met een verkrampte houding tegenover seks en erotiek. Maar dat is ooit heel anders geweest. Denk aan de verhalen van duizend-en-een nacht. In de niet-gecensureerde versie ervan spat – sorry voor het woord – de erotiek van de pagina’s. Een eyeopener."

"Ik neem mij voor tijdens de vakantie Anna Karenina te herlezen, het meesterwerk van Tolstoj, dat opnieuw vertaald is door Hans Boland. Boland was in Interne Keuken omdat hij een klein boekje heeft geschreven over vertalen uit het Russisch. Rare titel: Hij kan me de bout hachelen met zijn vorstendommetje. Must read, ook al denk je dat dat onmogelijk interessant kan zijn. Wél."

Verstomming

Naast radiopresentator is Koen Fillet ook kunstschilder. Fillet vind je geregeld in een museum, al gaat hij daar niet altijd voor de grote namen. “Ik vind het heerlijk om in een museum ergens achterin een hoekje een minder bekend schilderij te ontdekken dat je met verstomming slaat.”

"Het Museum voor Schone Kunsten in Gent is een van mijn lievelingsplekken. Ze lokken u met een nieuwe Tuymans. Dat is een goeie aanleiding om te gaan, maar zoek dan ook even naar het piepkleine schilderijtje van Honoré Daumier dat Verzamelaars van prenten heet. Heerlijk bescheiden, maar virtuoos vlot geschilderd, een schetsje eigenlijk, niet helemaal af, maar precies daardoor eeuwig fris. Ik word telkens weer blij als ik er voor sta."

"Ook top: de nieuwe opstelling van Museum M in Leuven. In een van de zalen hangt De Neger en ik van Gustaaf Vanaise. Ik ken Vanaise verder niet, maar wat een intrigerend schilderij. Niet alleen door de foute titel en het onderwerp: een zwarte jongen naast een wit meisje in een 19de-eeuws Leuvens salon, maar ook door het virtuoos geschilderde geel en witte kostuum dat de neger draagt. U begrijpt dat ik de neger de neger noem omdat Gustaaf Vanaise de neger ook de neger noemt."

"In Luik liep begin dit jaar de prachtige tentoonstelling 21 Rue La Boétie in museum La Boverie. Ik ging kijken en liep daarna ook nog even door de vaste collectie. Mijn adem stokte toen ik plots oog in oog stond met De oude tuinman van Emile Claus. Ik kende het werk enkel van foto’s en wist niet dat het in Luik hing. Adembenemend licht. Die kop, dat hemd, die blote voeten en de strakke lijnen van dat luik. U moest al in Luik staan."

“Toen ik tentoonstelde in Ruimte 34, liep er een oude bebaarde man binnen die me vertelde dat hij ook schilderde. Louis Wuytack, ik kende hem niet. Ondertussen heb ik werk van hem gezien. Man-man-man. Wuytack schildert landschappen, maar die zijn nauwelijks herkenbaar. Het is alsof je bijziend in een bos staat. Dikke klodders aaneengekoekte verf, krassen met de steel van het penseel ook, Monet zou goedkeurend knikken. Geen idee wanneer Louis nog eens tentoonstelt, laat dit een oproep zijn aan galeriehouders.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234