Dinsdag 21/01/2020

Review

Radiohead in Amsterdam: zachtjes bonkende ontroering, hoog opgepookt vuur

Beeld Bart Heemskerk / 3voor12

"Everything in its right place," zong Thom Yorke zaterdagavond in Amsterdam. Niemand die aan zijn woorden twijfelde na het tweede fenomenale concert, waarmee de Britse groep zijn nieuwe tour aftrapte. Alles viel schijnbaar in de juiste plooi, terwijl de groep rakelings langs de perfectie scheerde.

Noel Gallagher is het spuugzat. Radiohead zul je nu eens nooit slechte pers zien krijgen. "Zelfs als Thom Yorke in een gloeilamp zou kakken, zal die nog het maximum aan sterren krijgen," maakt hij zich sterk. Nou, nou. In Amsterdam hoefde er écht geen onwelriekend kunst-of vliegwerk aan te pas komen om Radiohead terecht te kunnen bedelven onder een sterrenregen. De vier die bovenaan dit stuk prijken, bieden dan ook maar een vage impressie van het concert. In werkelijkheid liet de groep doorlopend sterretjes dansen voor je ogen.

Goed: even won de mopperende iezegrim het pleit, toen de groep op het podium verscheen zonder strijkersensemble onder de arm, hoewel de songs op de setlist daar méér dan eens om vroegen. Met een strijkstok ging Johnny Greenwood dan maar zijn gitaar te lijf te tijdens 'Burn The Witch': van het pittige pizzicato in de studioversie bleef niets over, maar net zo goed pookte de snarenduivel het vuur hoog op in die ouverture.

Beeld ANP

Kekke dansjes en sambaballen

Vervolgens kreeg de band het publiek in één tel tijd muisstil voor een kwetsbaar 'Daydreaming': zachtjes bonkte ontroering tegen je middenrif, terwijl je smolt bij de delicate pianotoetsen en de engelachtige stem van Yorke, die ook 'Lucky' naar één van de hoogtepunten van de avond zou stuwen. Je vergaf de zanger ook meteen zijn bespottelijke haarknotje, zeker toen hij tijdens de set nog eens zijn kekke dansje uit de clip bij 'Lotus Flower' bovenhaalde, of zich een andere maal zichtbaar uitleefde op - we verzinnen het niet eens - sambaballen.

In eerste aanleg leek de groep haar nieuwe plaat A Moon Shaped Pool integraal door de set te willen jagen: de eerste vijf songs in de set kwamen alleszins overeen met de eerste songs van die laatste langspeler. Maar net zo goed strooide de groep nadien genereus met oude publieksfavorieten en classics. Zo kreeg spastische elektronica de bovenhand tijdens de zinderende afsluiter 'Idiotheque'. Een andere keer nam het publiek dan weer de machtige gedaante van een zangkoor aan tijdens 'Karma Police', 'Lucky' of 'Street Spirit'. En verder werd je meermaals verbluft door de ingenieuze vlechtwerkjes van knetterende elektronica ('Lotus Flower'), hoekige ritmes ('Bloom') en het wervelende gitaarwerk annex gefröbel met radiotoestel ('The National Anthem') van Johnny Greenwood.

Parels voor lolbroeken

Clive Dreamer, die de rangen sluit bij Portishead, werd opgetrommeld als tweede drummer. Naast een stevige ritmische ruggengraat, stond hij kennelijk ook in dienst van een geestig trompe-l'œil: zijn blinkende kale kop en die van vaste drummer Phil Selway verschenen vaak in spiegelbeeld op de grote schermen boven het podium.

Hoogtepunten waren legio in de set: de synth die plots doorheen 'Street Spirit' kliefde, trok bijvoorbeeld in éénzelfde vlijmscherpe beweging door je lijf. En voor de onverbeterlijke nostalgici in de zaal werd het bloedmooie B-kantje van die single ook nog binnengesmokkeld: met 'Talk Show Host' kreeg je alweer zo'n heerlijke nineties-classic voor de kiezen. Daarmee dàcht je er achteraf niet eens aan om te zeuren over het ontbreken van 'Paranoid Android' of éénder welke andere parel uit OK Computer, Kid A of The Bends.

Bijzonder spraakvaardig toonde de groep zich niet. Toch maakten de leden een behoorlijk relaxte indruk, en kon er tegen de bisronde zelfs nog een grapje van af: "Dit is voor de lolbroek die om 'Creep' riep" grinnikte Thom Yorke voor 'Give Up The Ghost'. "Only to shock you" speelde hij plagerig een paar maten uit die onsterfelijke hit. Geen kat die bezwaar aantekende dat er nog steeds een banvloek blijkt te rusten op die tijdloze hit.

Een gewichtiger bezwaar waarmee wij worstelden bij het buitengaan? Radiohead slaat ons land voorlopig koudweg over, bij zijn eerste tour sinds 2012. De rotzakken! Zou een crowdfunding-actie geen optie zijn om deze briljante megaband toch nog over de streep te trekken, met een vette cheque? De eerste duizenden mecenassen krijgen een gloeilamp opgestuurd. Met de dampende groeten van Thom Yorke.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234