Donderdag 12/12/2019

PKP Liveblog

Radio Soulwax de ether in met 'Alors On Danse': superieur!

Beeld alex vanhee

Hoewel het festival morgen pas echt begint, wordt er naar aanleiding van de 30ste verjaardag van het festival vandaag toch al gefeest aan drie podia: de Dance Hall, de Boiler Room en de Castello. Gunter Van Assche en Astrid Snoeys brengen live verslag uit vanop de wei, waar vandaag onder andere 2manydj's en The Whatevers, Tourist LeMC en Novastar op het programma staan.

01.25 uur - Over and out

Iedereen ruikt ondertussen naar bier en zweet, loopt niet meer zo recht als vanmiddag en trekt massaal voor die laatste pintjes naar de toog aan de Boiler Room. Terwijl The Whatevers en 2ManyDj's er een eind aan breien in de Dance Hall en Castello, sluiten ook wij deze liveblog af voor vandaag.

De review van 2ManyDJ's heeft u van ons nog te goed.

Beeld Alex Vanhee

00.37 uur - Alors on danse!

Radio Soulwax gaat de ether in met 'alors on danse' van Stromae in een mix met Telex. Superieur! (Gunter)

Beeld alex vanhee

00.30 uur - "Godverdomme Soulwax?"

"Het is godverdomme Soulwax", horen we iemand een verrukte kreet slaken wanneer een heuse band het podium betreedt. Géén 2ManyDJ's dus. Ook geen Stephen of David te zien. Wel de leden van The Hong Kong Dong met een nieuwe frontman. Wellicht spelen ze een song uit de aankomende film Belgica? We hebben er het raden naar. Na een song verdwijnen ze weer van de scene. (Gunter)

00.22 uur - Oudejaarsstemming op de dansvloer

De broers Dewaele laten op zich wachten, dus zoekt Jarvis Cocker nog even naar de perfecte beat. Hij strandt bij een hartslag, die gaandeweg overgaat in 'Stayin' Alive' van BeeGees. Het werkt nog ook in een volstromende Dance Hall. Er heerst een opgewonden, beschonken en kitscherige oudejaarsstemming op de dansvloer. (Gunter)

23.58 uur - Gered van de Wanhoop door Zombie Nation

'Your Only Friend' van Phuture wordt doorheen 'Go' van The Chemical Brothers gemixt. In een parallel universum zouden we compleet uit ons dak gaan. Maar in een halflege Dance Hall slaat alle moeite van het draaitafelduo Mackey en Cocker morsdood tegen de vlakte.

Het leek vooraf nochtans geen banaal zijproject van deze twee invloedrijke muzikanten uit Sheffield. Radiomaker en zanger Jarvis Cocker wordt hierin aan de draaitafels vergezeld door Pulp-bassist en producer Steve Mackey (zie M.I.A., Florence + the Machine, ...). Hun Desperate Sound System slaat evenwel weinig gensters tot ze 'Kernkraft 400' van Zombie Nation onder de naald laten verdwijnen. Zoals in: het ruggengraatloze reddingsmiddel van zoveel mindere dj's om toch één opflakkering te voelen in de massa. We beseffen meteen hoe desperaat dit sound system is. (Gunter)

In de Boiler Room werd gefeest. Beeld Alex Vanhee
Beeld Alex Vanhee

23.31 uur - Jarvis Cocker & Steve Mackey: volksverhuizing

Schrijnend of geinig? Terwijl Cocker & Mackey hun set met pianomuziek en de narratieve stem van Jarvis Cocker inzetten, klinkt in de Boiler Room - op amper twintig meter afstand - 'Lean On' van Major Lazer. Een volksverhuizing wordt ingezet. De jonge generatie is duidelijk niet vertrouwd met de gortdroge humor van Pulp of zijn frontman. (Gunter)

Steve Mackey en Jarvis Cocker. Beeld Alex Vanhee

23.25 uur - Confettikanon en opblaaskrokodil in de aanslag

Wanneer Tiga midden in zijn set 'Mind Dimension' dropt, gaat het hek van de dam. Een hypnotiserende "Everytime I look into your eyes I see the future" wordt onmiddellijk gevolgd door een allesverwoestende bas, die de massa doet golven van energie. Een confettikanon wordt afgeschoten, een opblaaskrokodil in de nek gehesen.

Na 'Sunglasses at Night' van Corey Hart valt de set weer eventjes stil. Maar dat kan haast niemand schelen: het dak gaat er de laatste vijf minuten nog één keer af met die grote hit van Tiga, 'You Gonna Want Me'. (Astrid)

Tiga. Beeld AS

23.11 uur - Novastar bezweert het gevaar van de discobar

De Canadese knoppengoochelaar Tiga boeit maar matig tijdens het eerste kwartier, dus zakken we af naar Novastar. Die speelt zichtbaar een thuismatch, en kan rekenen op massale samenzang in een fraai 'Mars Needs Woman' of 'Never Back Down' waarin Joost Zweegers zelf met steeds grotere verbetenheid op de toetsen van zijn piano gaat rammen. Maar ook in het kleine gebaar moet hij zich niet gewonnen geven voor het gevaar van de discobar.

Op papier leek een singer-songwriter als Zweegers nochtans aan het kortste eind te moeten trekken tussen alle beatgedruis in de belendende tenten. Maar de opvallende doorstart die hij maakte met Inside Outside weet Novastar in Kiewit te verzilveren. (Gunter)

Novastar. Beeld Alex Vanhee
Novastar. Beeld Alex Vanhee

23.03 uur - All night dancing

Het publiek reageert maar lauwtjes op het eerste kwartier van de liveset van Tiga. Pas wanneer hij een nieuw nummer door de boxen knalt, ontdooit de feestmeute. Niet dat ze er geen zin in hebben, ongeduldig wachten ze tot Tiga het tempo opvoert en de beats intenser worden. De mechanisch vervormde stem van Tiga wordt gehoord: "Lets go dancing, I wanna go dancing with you, all night dancing." (Astrid)

Beeld Alex Vanhee

22.35 uur - Turn down for... Wat een vuurwerk

In de Boiler Room wordt collectief afgeteld van tien tot nul, waarna 'Turn down for what' van DJ Snake & Lil Jon onder de naald wordt geschoven.

Het dak gaat van de boîte, zelfs vooraleer de dansparochie goed en wel beseft dat simultaan een vuurwerk wordt afgestoken aan een kermisattractie op het terrein. Eerst subtiel, dan steeds grootser en hoorbaar afgesteld op de beats van DJ Snake.

De typische oeh's en aah's worden verruild voor een meer herkenbaar dansmantra: heyyyy! Hooo! Misschien wordt het al wat te laat voor ons, maar dat vinden wij dus bijzonder geestig. (Gunter)

22.32 uur - Johannes duikt het publiek in

21.45 uur - Iedereen aan de drugs met The Van Jets

Twintig minuten voor het einde van de set doet Verschaeve ostentatief zijn wit vestje uit en toont zijn blote torso. "Time to introduce the band!", brult de frontman. "On MDMA, we have Doctor Fred. On coke we have my brother Micky Man." We leren dat de gitarist nog aan de marihuana en ketamine zit, en de toetsenist op XTC, poppers en LSD tript. Wellicht niet de laatste verwijzing naar het opmerkelijke drugsbeleid van de Hasseltse politie.

Kippenvelmoment wanneer de groep na 'Broken Bones' 'The Future' inzet. (Astrid)

Beeld Alex Vanhee

21.34 uur - Is er wel genoeg draad?

Johannes Verschaeve, met gitaar om de nek, maakt een eerste duik in het publiek. Een handendeken voert hem verder en verder weg van het podium. Gelukkig ontfermt een alerte roadie zich over de prangende vraag: is er wel genoeg draad? (Astrid)

Johannes Verschaeve waagt zich een eerste keer in het publiek. Beeld AS

21.16 uur - Vuisten in de lucht in The Van Jets' paradijs

Net als bij Tourist LeMC zorgt The Van Jets voor een volle tent in de Castello. Een geluidsman die twee minuten voor aanvang de micro nog komt checken, wordt op luid applaus onthaald door een ongeduldig publiek.

Wanneer twee minuten later 'Welcome to strange paradise' wordt ingezet, gaan de handen opnieuw op elkaar, de kelen open. Die eerste halve Pukkelpopdag lijkt voor het publiek eerder een welkom dan vreemd paradijs. Ook 'Electric soldiers' begint met een spontane "woohoo" van het publiek. En vervolgens doen de distortion-trucjes van frontman Johannes Verschaeve de rest: de vuisten gaan in de lucht, het dansfeest is begonnen. (Astrid)

Beeld Alex Vanhee

21.13 uur - Knipperlichtrelatie op de dansvloer

Net voor we de Castello willen binnengaan voor The Van Jets, dendert 'One' van Swedish House Mafia door de boxen in de Boiler Room. Er blijkt kennelijk nog een residu Tomorrowland in onze bloedbaan achtergebleven - als de flikken dáár maar niet achter komen - en instinctief zetten we een spurtje in richting danshol. We horen schoenen kletteren op de plankenvloer, synchroon met de klompenbeats van 'One' en de synths die als dolken in en uit je oren trekken.

Even verliest de belofte op een feestje met The Van Jets het pleit van de onbeschroomde roeszoeker. Op de dansvloer glibberen dansende lichamen aan tegen elkaar, terwijl The Boilerboys de opmaat geven voor... 'Levels' van Avicii. Aaaaaargh. Een overdosis kermisbeats, jongens.

Net wanneer we er weer onderuit willen muizen, sleuren de Boys ons evenwel weer naar binnen met het heerlijke 'White Noise' van Disclosure. De dansbaarste knipperlichtrelatie op Pukkelpop is een feit. (Gunter)

Beeld Alex Vanhee
Beeld Alex Vanhee

20.59 uur - Politie reageert op screening sociale media

Op de sociale media zijn vandaag heel wat ludieke berichten verschenen als verweer tegen het screenen door de politie van deze sociale media. Politie Hazodi laat na de golf van berichten weten dat de politie geen heksenjacht wil organiseren op de Pukkelpopbezoekers.

"We wensen een en ander recht te zetten. De tool wordt alleen door de politie gebruikt, volledig autonoom van de organisatie van Pukkelpop. Uit veiligheidsoogpunt wil de politie weten wat er leeft en gezegd wordt over het festival. Na deze test willen we bekijken of de tool tijdens andere evenementen kan ingezet worden. Op de sociale media wordt gesteld dat de privacywetgeving geschonden wordt, maar dit klopt niet omdat de tool alleen openbare berichten binnenhaalt. Er worden geen gegevens bewaard of opgeslagen. Alle openbare berichten over Pukkelpop op sociale media volgen is onmogelijk. De tool pikt alleen de berichten uit die voor de politie relevant kunnen zijn", vertelt Dorien Baens, woordvoerster van politie Hazodi.

De politie wil met deze screening sneller op de hoogte zijn van verkeersongevallen in de buurt, de verkeersdoorstroming, incidenten in de omgeving of overlast die invloed kunnen hebben op het festival. "Het is absoluut geen manier om op mogelijke drugdealers of andere criminelen te jagen. De berichten op sociale media van de festivalgangers zijn louter een bron van informatie voor de politiemensen, die zij gebruiken in kader van de mobiliteit en veiligheid in de festivalomgeving, zodat alle bezoekers op Pukkelpop 2015 een feestje kunnen bouwen. En tot slot, wij kunnen echt wel lachen met de berichten, die via Twitter verspreid worden", aldus Dorien Baens.

20.26 uur - The Boilerboys transformeren festivalwei in wervelende dansvloer

Wanneer de zon ondergaat en de lucht oranje kleurt, is het tijd voor de eerste beats in de Boiler Room. Die heeft zich op geen tijd gevuld en dj's van dienst - The Boilerboys; hoe kan het ook anders - hebben hun set nauwkeurig voorbereid. Het grootste deel van de festivalwei verandert prompt in dansvloer.

Op nog geen tien minuten tijd passeren grote dancehits, de een al wat bekender dan de andere. De Trentemøller-remix van Röyksopps 'What else is there' gaat moeiteloos over in 'Hey Hey' van Dennis Ferrer, enthousiast meegezongen door het publiek. Van 'Million Voices' gaat het over de James Holdens remix van 'The Sky Was Pink' van Nathan Fake naar 'The Man With the Red Face' van Laurent Garnier. Het wordt dus zo'n feestje. (Astrid)

Beeld Alex Vanhee

19.49 uur - Kanonnenvoer voor The Hickey Underworld

"Moeten jullie misschien nog wat water hebben?" Het zint de bassist van The Hickey Underworld kennelijk niet dat zo weinig mensen moshen of op zijn minst bewegen. Niet verwonderlijk: in eerste aanleg schúilden de meesten voor dit loeiharde artillerievuur. Helm noch scherfvest boden voldoende bescherming.

Wie zich wél als gewillig kanonnenvoer durfde aanbieden, beleefde een trip langs de loopgraven tussen artrock en hairmetal. Gitaren huilden niet, maar krijsten, klauwden of gorgelden zich een weg doorheen de songs.

Met een lichtjes geweldige Tim Vanhamel als vaste plaatsvervanger van snarendrijver en horror-welpenjong Jonas Govaerts. (Gunter)

The Hickey Underworld. Beeld Alex Vanhee

19.34 uur - Dj-booth op wielen

Ook dit jaar is de rijdende dj-mobiel van Olaf Mooij, geïnspireerd door de pausmobiel, van de partij op Pukkelpop. Vanaf 16 uur stond het gevaarte in de kijker, met de Limburgse dj Solco aan de knoppen. Shuffelende girls en al ietwat zatte boys vonden er hun gading, terwijl ze wachten tot het feestje in de Boiler Room van start gaat.

De komende dagen kan je de dj-booth op wielen nog op verschillende plaatsen op de wei spotten voor een pop-upfeestje. (Astrid)

DJ Solco in de DJ-mobiel. Beeld AS

18.55 uur - Gouden tijden voor het Toerisme

Johannes Faes aka Tourist LeMC wordt na zijn concert nog eens op het podium geroepen door presentatrice Ilse Liebens. Ze vraagt het letterlijk en figuurlijk afdruipende publiek wie een exemplaar van En Route heeft gekocht.

In één adem overhandigt Liebens een lichtjes bedremmelde Faes zijn eerste gouden plaat, voor de verkoop van meer dan 10.000 exemplaren van zijn tweede album in België. Die plaat bivakkeert dan ook al 22 weken in de bovenste regionen van de Ultratop. (Gunter)

Tourist LeMC ontvangt zijn gouden plaat uit handen van Ilse Liebens. Beeld Alex Vanhee
Pukkelpop eet uit de hand van Tourist LeMC. Beeld Alex Vanhee

18.50 uur - Koning Liefde regeert

"Kan alleen moar geven wa'k te bieden heb", bekent Tourist schoorvoetend in 'Koning Liefde'. Massaal wordt hij vervolgens aan de borst gedrukt voor zoveel ontwapenende eerlijkheid: het publiek zingt als uit één keel mee. En... Kijk eens aan: blijkbaar is het niét fysiek onmogelijk om kippenvel te krijgen terwijl je levend gekookt wordt. We worden weer elke Pukkelpop wat wijzer. (Gunter)

Tourist LeMC. Beeld Alex Vanhee

18.48 uur - Vraaihaat en horror

Tourist LeMC draagt een song op aan alle vluchtelingen, en aan alle sukkelaars in Calais die geen vrijheid kennen. Of zoals Johannes Faes het zelf zo succulent verwoordt: "vraaihaat".

Een loeihard gejuich stijgt op na zijn sombere betoog. De boodschap van de Antwerpse rappende troubadour hakt er bij momenten flink in, maar de gespikkelde reggae die zijn band binnensmokkelt, dwingt dan weer tot dansen. In de bloedhete tent kruipt de temperatuur ook steeds hoger op. We staan amper twintig minuten vooraan en je kunt onze jeansbroek al uitwringen. Tenminste als we dat plakkende onding nog ooit uitkrijgen. De horror! (Gunter)

18.38 uur - Geen vrijwillig gedropte drugs

De voluntary drugs deposit box heeft voorlopig geen succes.

De voluntary drugs deposit box heeft voorlopig geen succes. Beeld AS

18.23 uur - Volksverhuis komt op gang

De lange wachttijden aan de ingang om ticket voor bandje te ruilen lijken verleden tijd, nu een volksverhuis plaatsvindt richting wei. (Zou Tourist LeMC daar voor wat tussenzitten?)

De batterijen van de fanfare zijn alvast nog niet leeg. Hun marionetjes huppelen de Kempische Steenweg over en vergezellen de Pukkelpoppers in erehaag om ze vervolgens aan de limbo te onderwerpen. (Astrid)

18.12 uur - De belofte op een zeeroversfeest

"One-two... check check." De routines van Tourist LeMC worden beantwoord met een dolenthousiast fluitconcerto in de volgepakte Castello.

Vervolgens barst het publiek los in een jolige zeeroverschant: heeeeeyyy... Hooooooo! En dan moet Tourist nog op het podium klimmen. Dit belooft een eerste feestje te worden in Kiewit. (Gunter)

Je kan de ingang van Pukkelpop haast niet missen dit jaar. Blokletters en marionetten wijzen u de weg. Beeld Alex Vanhee

17.24 uur - "Marihuana roken is toch niet illegaal?"

"Menen ze dat nu, moet je 75 euro betalen als je op Pukkelpop een joint rookt?" Zo reageren Stephen en David Dewaele zopas op Studio Brussel over de nieuwe richtlijn die werd ingevoerd, waarbij wie op drugs betrapt zijn boete meteen met Bancontact kan betalen.

De Flying Dewaele-brothers begrepen er duidelijk niets van. "Marihuana roken is toch niet illegaal? Dan moeten ze alcohol toch ook verbieden?" Aan de StuBru-presentatrice vroegen ze of ze vanavond tijdens hun set op het podium wilde komen dansen, "met twee grote joints in je handen".

Verder gaven de Gentse broers nog mee dat de eerste drie platen die ze zouden draaien van Belgische bodem zouden zijn.

De Dewaele-broers werden al backstage gespot. Beeld AS
Ondertussen zijn de eerste fotogenieke plooiers gespot. Beeld GVA

17.11 uur Soldier's Heart: tussen klapwieken en bekkenbodem

Soldier's Heart mixte net 'Daydream' van The Wallace Collection in 'Broad Daylight' van Gabriel Rios. De bassist blijkt daarbij zo vrolijk als een vogeltje te worden. Als hij niet trippelt en hupt over het podium, vouwt hij zijn handen wel als vleugeltjes naar het publiek. Nog meer intrigeert zangeres Sylvie Kreusch niettemin: ze promoveert bekkenbodemspieroefeningen tot een broeierige nightclub-choreografie en monstert haar toehoorders alsof ze hen zowel wil verleiden als verscheuren. Ach, af en toe hoéft een meisje niet te kiezen. (Gunter)

16.31 uur - Een dag te vroeg geparkeerd

Linkin Park zet 'Papercut' in op de Main Stage. Een dag te vroeg! Uiteindelijk blijkt de crew enkel het podium op te stellen voor de Amerikaanse rockers, en horen we een backing track, met live drumfills. Toch zie je mensen buiten de wei verrast de oren spitsen om een glimp van de nu metal-headliners op te vangen. (Gunter)

16.04 uur - Pukkelpop voor open verklaard!

Een stoet majoretten met kozakkenmutsen en een fanfare verwelkomen de eerste festivalgangers aan de poort, en nemen hen op sleeptouw in een soort polonaise. Het jolige spektakel leidt de aandacht af van onze jongensdroom, die aan diggelen wordt geslagen: likkebaardend keken we uit naar een reusachtige publieksoverrompeling aan de ingang - een machtsstrijd tussen spartelende ledematen en gebalde vuisten. Maar die blijft uit. Ordentelijk druppelt u de jubileumeditie van Pukkelpop binnen. (Gunter)

Volgens deze enthousiastelingen kan je nooit genoeg Cara-pils meepakken naar Pukkelpop. Nu nog al die blikken naar de camping verslepen. Beeld Alex Vanhee
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234