Zaterdag 16/11/2019

radio

Radio 1 maakt grote sprong in nieuwe CIM-luistercijfers

Jan De Wilde op Radio 1 Speelt Buiten in Massemen Beeld Radio 1/ Neil Van Craeynest

De VRT-radiozenders tellen bijna allemaal meer luisteraars dan een jaar geleden. Dat blijkt uit de nieuwe cijfers voor de radiomarkt die het Centrum voor Informatie over de Media (CIM) heeft bekendgemaakt. Vooral Radio 1 maakt een enorme sprong, en gaat van 6,6 naar 9,4 procent. De commerciële zenders gaan erop achteruit.

Ten opzichte van de meting een jaar geleden maakt Radio 1 een grote sprong, van 6,6 naar 9,4 procent. Met 728.000 luisteraars per dag haalt de zender zijn hoogste bereik in tien jaar tijd.

"Onze luisteraars waarderen ons dagelijks nieuws- en duidingsaanbod dat we afhankelijk van de actualiteit versterken met extra uitzendingen, die er vaak geweest zijn in deze nieuwsrijke en onzekere periode", zegt Filip Pletinckx, nethoofd van Radio 1. "Ook Studio France met de live verslaggeving rond het EK voetbal viel in de smaak. En uit de vele reacties van luisteraars op de eerste editie van de Classics 1000 bleek dat we ook muzikaal een gevoelige snaar raakten."

Ook de andere VRT-netten gaan erop vooruit. Zo steeg het marktaandeel van Studio Brussel van 12 naar 13,1 procent, dat van MNM van 10,4 naar 10,5 procent en dat van Klara van 1,9 naar 2,4 procent. Enkel Radio 2 moest het afgelopen jaar licht aan luisteraars inboeten maar blijft ruim marktleider (van 28,4 naar 27,9 procent).

De commerciële zenders Q-Music (van 14,7 naar 13,4 procent), Joe FM (van 8,7 naar 7,8 procent) en Nostalgie (van 6 naar 5,9 procent) haalden minder luisteraars dan een jaar geleden.

Q-Music op een na grootste

Een ander beeld krijgen we wanneer we de resultaten van deze, tweede golf (van eind maart tot eind juni) vergelijken met de eerste golf (januari tot en met maart) van dit jaar. Dan gaan de commerciële zenders, met uitzondering van Joe FM, er net op vooruit. Q-Music is na Radio 2 de grootste radiozender van Vlaanderen.

In de eerste golf was dat nog Studio Brussel, maar de jongerenzender van de VRT zag zijn marktaandeel de afgelopen maanden dalen van 14,1 naar 13,1 procent.

Beeld CIM

Nostalgie

Iwan Reuvekamp, programmadirecteur radio van Medialaan (Qmusic en JOE) is vooral tevreden met het "signaal dat de Qmusic-luisteraars geven". "Het is een mooi fundament om de komende maanden verder te bouwen aan ons langetermijnverhaal. We sluiten de zomer af aan ons Q-Beach House en we starten onze nieuwe programmering op maandag 29 augustus", zegt hij. "Joe heeft deze week zijn programmering al versterkt met heel wat nieuwe persoonlijkheden zoals het nieuwe ochtendduo Sven & Anke."

Ook algemeen directeur Dirk Guldemont van Nostalgie is blij met de nieuwe luistercijfers. "Wij gaan langzaam maar zeker vooruit", zegt hij. "Vooral in onze kerndoelgroep van dertigers en veertigers zien we een grote stijging in het aantal, maar ook in de luisterduur. Ons marktaandeel op die doelgroep stijgt dan ook met meer dan 23 procent en we zien daarin de bevestiging dat consequent voor classics kiezen loont."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234