Maandag 17/06/2019

REVIEW

‘Que sera sera’ van tg STAN: mengeling van filmquiz, knutselatelier en talkshow ★★★★☆

'Que Sera Sera' van tg STAN. Beeld Tim Wouters

Damiaan De Schrijver en Bert Haelvoet kruipen in de huid van Alfred Hitchcock en François Truffaut, maar die rollen zijn vooral een vehikel om zichzelf te amuseren. Que Sera Sera is een voorstelling die het midden houdt tussen filmquiz, knutselatelier en talkshow.

“We klagen niet vanavond, niet over de politiek, over de verkiezingen of over subsidies.” In zijn geïmproviseerde introductie tot Que Sera Sera windt tg STAN-acteur Damiaan De Schrijver er geen doekjes om: voor politiek geëngageerd theater moeten we elders zijn. Tg STAN, in dit geval belichaamd door kernlid De Schrijver en collaborateur Bert Haelvoet, doet vanavond niet aan zwaarwichtige maatschappelijke bespiegelingen. Wel aan verdraaid entertainend acteurstheater.

Alfred Hitchcock heeft ooit gezegd dat je acteurs als vee moest behandelen, maar daar zijn de twee spelers uit Que Sera Sera het niet mee eens. De hele voorstelling, goed voor zo’n twee uur, is een ode aan het spelen, waarbij De Schrijver en Haelvoet verschillende rollen aannemen: die van regisseurs Hitchcock (De Schrijver, “speciaal enkele kilo’s bijgekomen voor deze rol”) en Jean-Luc Godard (Haelvoet), die van interviewers François Truffaut (Haelvoet) en Dick Cavett (De Schrijver) en bovenal die van zichzelf. Dat is niet nieuw – vooral De Schrijver heeft de reputatie altijd een beetje zichzelf te spelen – maar door hun spelplezier is Que Sera Sera wel een uiterst opwindende en vaak luchtige voorstelling, waarin verrassingen voortdurend uit de lucht komen vallen.

Uitgangspunt is Hitchcock Truffaut, het boek waarin de tot filmmaker vervelde journalist Truffaut zijn idool een spervuur aan vragen voorlegt. In Que Sera Sera vindt het gesprek tussen de twee plaats in een soort talkshow, geïnspireerd op de passage van Godard in het programma van Cavett. Tussendoor dagen de twee acteurs elkaar al spelend uit, proberen ze met het nodige kunst- en vliegwerk scènes uit films als Rope en The Birds te recreëren, en mag het publiek weetjes over Hitchcocks werk spuien. (Bij dezen excuseren wij ons bij onze collega-toeschouwers voor onze onbedwingbare nerdiness.)

'Que Sera Sera' van tg STAN. Beeld Tim Wouters

“Work in progress”

De vragen en antwoorden van de interviews liggen vast, maar het verloop van de voorstelling allerminst. Praktische effecten lopen fout en ongescripte moppen sturen het gesprek een andere richting uit. Soms boet de voorstelling daardoor aan kracht in: zeker aan het slot verdwijnt het laatste restje van een spanningsboog, waardoor Que Sera Sera zich naar het einde lijkt te slepen. “Je kunt niet blijven doorgaan”, zei Hitchcock over het plotse einde van The Birds, en misschien had de master of suspense strenger geknipt in Que Sera Sera.

Maar in de chaos en de onvoorspelbaarheid ligt ook de schoonheid van dit stuk: de oprechte, stamelende bewondering die zowel de personages als de acteurs kenmerkt. Voor filmfans is dit stuk, met zijn anekdotes over Macguffins en het verschil tussen suspense en surprise, gevonden vreten, maar het enthousiasme van de makers maakt dat een encyclopedische kennis van Hitchcocks oeuvre geen voorwaarde is.

Wij waren aanwezig op de première, die op sommige momenten meer fout dan juist leek te lopen. “Het is een work in progress”, had De Schrijver bij aanvang gezegd, “en tips zijn welkom.” Het valt te hopen dat het ritme en het tempo van Que Sera Sera in de loop van de komende voorstellingen worden gestroomlijnd, maar ook niet te veel. Het is de ongepolijste oprechtheid die het werk van tg STAN, ook in hun ode aan Hitchcock en Truffaut, na dertig jaar nog steeds zo krachtig maakt.

Tot 8 juni in Kunstencentrum NONA, Mechelen. Dit najaar op tournee.

'Que Sera Sera' van tg STAN. Beeld Tim Wouters
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden