Maandag 21/09/2020

RecensieQT8

‘QT8’ gaat wel erg snel over de controverses uit Tarantino’s carrière ★★☆☆☆

Quentin Tarantino op de set van 'Django Unchained'.Beeld Periscoop Film

We hebben ons geen seconde verveeld tijdens QT8: The First Eight, maar de afwezigen – Uma Thurman, om er maar eentje te noemen – vallen op. Tara Wood heeft over Quentin Tarantino meer een lofzang dan een documentaire gemaakt.

“Iedereen wil met Quentin Tarantino werken”, zegt acteur Jamie Foxx op een bepaald moment in QT8: The First Eight. Mr. Blonde uit Reservoir Dogs mag ons oor er komen afsnijden als dat ook niet voor Tara Wood geldt: de regisseur van QT8 is duidelijk een groot bewonderaar van Quentin Tarantino. Begrijpelijk. Steller dezes is dat immers ook.

Dat maakt het des te vreemder en des te spijtiger dat Tarantino zelf niet aan het woord komt in deze documentaire. Er worden wel oude quotes van de man bovengehaald en achter de schermen-beelden van zijn films getoond, maar om over ‘s mans werk te praten, heeft Wood vooral vaste medewerkers van The Big Chin voor de camera gezet, zoals producenten Stacey Sher en Richard Gladstein. Ook enkele van zijn vaste acteurs zijn van de partij, zij het dan vooral diegenen die in zijn recentste films, Django Unchained en The Hateful Eight meespeelden. (Tarantino’s negende film, Once Upon A Time… In Hollywood was bij de productie van QT8: The First Eight nog niet uitgekomen.)

Michael Madsen en Tim Roth, die beiden schitteren in The Hateful Eight, waren er gelukkig ook bij toen Tarantino doorbrak met Reservoir Dogs en (in het geval van Roth) Pulp Fiction. Dat leidt tot leuke en inzichtrijke anekdotes: hoe de acteurs uit Tarantino’s debuut hun eigen kostuums moesten dragen, omdat er geen geld was voor de kostuumafdeling – alleen hun stropdas werd door de productie voorzien. Bovendien vond Madsen het aanvankelijk maar niets dat hij werd doodgeschoten door Roths personage. Hij keek meer op naar Harvey Keitel, en verkoos door hem te worden neergekogeld. (Hij heeft zijn zin niet gekregen.)

Ook mooi: Samuel L. Jackson die zijn liefde verklaart voor Jackie Brown, een vaak vergeten titel in Tarantino’s oeuvre. Weinig acteurs kennen Tarantino zo goed als Jackson. Zijn aanwezigheid is een dikke plus voor QT8. Maar het is opvallend dat Uma Thurman, die dankzij haar iconische rollen in Pulp Fiction en Kill Bill onlosmakelijk verbonden is met het universum van Tarantino, afwezig blijft.

Harvey Weinstein

Dat is jammer, omdat Kill Bill – misschien wel zijn beste film – snel snel wordt afgehandeld, en dat geldt ook voor de misgelopen autostunt waarin Thurman blijvende verwondingen aan haar nek en knieën opliep. Wood is slim genoeg om de controverses uit Tarantino’s loopbaan, zoals die stunt en de n-woord-hetze rond Django Unchained, niet te negeren. Maar ze gaat er zó snel over dat ze niet meer dan voetnoten zijn. Tarantino’s criticasters, zoals regisseur Spike Lee, krijgen geen enkele aandacht. Enkel vrienden en bewonderaars komen aan het woord, waardoor QT8 meer een eenzijdige lofzang dan een kritisch, diepgaand portret is.

Zo wordt wel zeer stellig beweerd dat Tarantino altijd diversiteit, zowel op het vlak van gender als van ras, heeft gepromoot. Er valt iets voor te zeggen. Vooral in Jackie Brown en Kill Bill mogen sterke vrouwen schitteren, en voor zwarte acteurs als Pam Grier, Samuel L. Jackson en Jamie Foxx heeft Tarantino dankbare rollen geschreven. Maar de kritiek over zijn voorliefde voor het n-woord en de beschuldigingen van misogynie (in The Hateful Eight) valt in deze docu in dovemansoren.

Aan Tarantino’s band met de van zijn voetstuk gedonderde Hollywood-bons Harvey Weinstein wordt opvallend meer tijd gespendeerd, al laat Wood het ook daar na om in de diepte te gaan. Een bizarre herinnering van Michael Madsen over de pop van Weinsteins dochter is het opvallendst. Het is een fascinerende anekdote, maar in wezen zegt ze nauwelijks iets over Tarantino en Weinstein. Zo is QT8 een tikkeltje te vaak: door in te zoomen op intrigerende en entertainende details uit Tarantino’s leven en loopbaan, gaat de dieperliggende betekenis veelal verloren.