Woensdag 08/07/2020

Uitgezongen

‘Pull up the Bumper’ van Grace Jones: op zijn hondjes met de limo

Beeld rv

In 1981 danste jong en oud zich de pleuris op een hit over... anale seks: ‘Pull up to the Bumper’ van Grace Jones. Of zijn wij de viezeriken?

Er bestaat geen twijfel over waar ‘Pull up to the Bumper’ over gaat, toch? Wel, da’s buiten Grace Jones zelf gerekend. In haar autobiografie I’ll Never Write my Memoirs beweert de Jamaicaanse popster dat de verregaande seksuele interpretaties van haar klassieker helemaal voor rekening van haar kinky fans zijn.

Waarover gaat het liedje dan wél? “Stel je voor dat je in een auto zit”, schrijft de zangeres. “Een lange limousine die met grote snelheid over Manhattan Avenue raast, want alle verkeerslichten staan op groen, dwars door de stoom die opstijgt uit de nachtelijke straten. Je wil die auto proper houden, dus je waxt hem en je wrijft er stevig over om hem te laten blinken. Je kunt zo’n lange auto met moeite parkeren, dus je moet hem tussen bepaalde obstakels wurmen tot vlak bij de bumper van de auto voor of achter je. Als je daarin slaagt, overvalt je zo’n geweldig gevoel.”

Euhm… really Grace? In het Britse muziekmagazine Q maakte ze zich er ooit met deze kwinkslag van af: “Het gaat niet noodzakelijk over anale seks. Het betekent wat jij wil dat het betekent. I kinda like the doggy position myself, but it doesn’t mean it’s going up me arse.”

Juist. U denkt zelf uiteráárd ook aan moeilijk te parkeren stretchlimo’s bij het horen van “Operate around the clock / Why don’t you come in? / I’ve got lots of space for everyone / Why don’t you, my friend”. En van “Shiny sleek machine believe it / I’ve got to blow your horn”. Of wat dacht u van het uitsluitend aan de autowasserij refererende “Race it / straight it / Let me lubricate”. Yep, da’s klaar als een k(l)ontje, quoi.

Nu ja, het verhaal dat Grace Jones niet zozeer een seksnummer wilde schrijven dan wel rücksichtslos improviseerde, is verdedigbaar. Ze nam ‘Pull up to the Bumper’ op in 1980 in de legendarische Compass Point-studio’s van Island Records-baas Chris Blackwell in Nassau. Geruggensteund door de fantastische ritmetandem Sly Dunbar en Robbie Shakespeare nam ze het funky nummer op dat pas een jaar later verscheen, op het monumentale album Nightclubbing.

Jones beleefde de hoogdagen van haar carrière. Haar vorige plaat Warm Leatherette had van haar een superster gemaakt. De club- én de popwereld waren gek op haar. Ze trok op met Andy Warhol en Michael Jackson. Daarbovenop kreeg ze nog eens een kind met de fotograaf Jean-Paul Goude, verantwoordelijk voor haar iconische platenhoezen. Ze was ontegensprekelijk on a roll.

In Nassau kwam een vriendin van Jones, ene Dana Mano, met de zin “Pull up to the Bumper, Baby” op de proppen. “Het klonk lekker ondeugend, dus we begonnen in het wilde weg te associëren”, aldus Jones. “Ik hou van double entendres, jazeker, maar tijdens het brainstormen kwam anale seks écht niet in mij op! Maar hey, als dat jouw interpretatie is, geen enkel probleem hoor.”

Ja hoor, Grace, het zal wel.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234