Zaterdag 21/09/2019

Review

Psycho-thriller 'The Babadook' is overwinning voor vrouwen achter de camera

Centraal in het verhaal staan de alleenstaande Amelia (Essie Davis) en zoontje Sam (Noah Wiseman). Beiden worden geterroriseerd door een griezel uit een pop-upboek. Beeld rv

Hou de kinderen uit de buurt en laat alvast in elke hoek een lichtje branden. Want huiver heeft een nieuwe naam en klopt misschien ook aan uw raam: ba-ba-ba-dook-dook-dook!

Met enige vertraging nemen wij de hoge zwarte hoed af voor dit Australische wonder boven wonder, een parel van visuele en auditieve terreur en wellicht de beste huiverfilm van vorig jaar, dit jaar en volgend jaar. Gedraaid voor iets meer dan 2 miljoen euro met een piepjonge, maar uitmuntende crew, is The Babadook een waarlijk angstaanjagende, opmerkelijk zelfzekere proeve van psychologische horror.

"Psycho, Alien, Les Diaboliques, en nu The Babadook", tweette filmlegende William Friedkin, regisseur van onder meer The Exorcist. "Nooit zag ik een angstaanjagender film." Bovenop een portie stevig griezelen biedt de prent echter ook een pakkend poëtische spiegel van de liefde en pijn die een rouwende moeder en kind delen.

Centraal in het verhaal staan de alleenstaande Amelia en haar zesjarige zoon Sam, veroordeeld tot een leven in het teken van het grote gemis: zonder echtgenoot, zonder vader. Terwijl zij kampt met nachtmerries over het ongeval dat haar man weggriste, is hij een voortdurende bron van zorg, angst en schaamte.

De kleine, die een miniatuurversie van AC/DC's Angus Young lijkt, heeft een overactieve verbeelding, bouwt wapens om zijn moeder te verdedigen tegen monsters, en kan nauwelijks echt van niet echt onderscheiden. Op een dag kiest hij op zijn plank met verhaaltjes voor het slapengaan een uitklapboek dat zijn moeder niet meteen kan thuisbrengen. Het vertelt in rijmpjes over een akelig heerschap met hoge hoed en hakken dat luistert naar een vreemde naam: 'If it's in a word/or in a look./You can't get rid/ of the Babadook.'

Ver van paranormale hocus pocus of bloedarme folterporno laat regisseuse Jennifer Kent de figuur bezit nemen van haar twee beschadigde zielen (buitengewoon vertolkt door Essie Davis en Noah Wiseman). Optimaal gebruik makend van een naargeestig victoriaans huis vol donkere hoeken, via bizarre camerastandpunten en stop-motioneffecten de stille cinema van het Duitse expressionisme oproepend, neemt ze een loopje met de geest van haar personages en met die van de kijker. Is de nachtmerrie bovennatuurlijk of enkel de veruitwendiging van troebele, getroebleerde geesten? 'Babadook' is een anagram van 'a bad book', echoot het Servische woord 'babaroga' (boeman), en verwijst zelfs naar de Urdu-taal: 'baba' betekent 'vader', 'dukh' staat voor 'verdrietig'.

Centraal in het verhaal staan de alleenstaande Amelia (Essie Davis) en zoontje Sam (Noah Wiseman). Beiden worden geterroriseerd door een griezel uit een pop-upboek. Beeld RV

In de leer bij Von Trier

Kent was ooit actrice, wilde regisseren, maar gruwde bij de gedachte aan een filmschool. Ze schreef een brief naar Lars Von Trier met de vraag of ze bij hem in de leer kon gaan. Het leverde haar een plaats als regieassistente op bij Dogville. De kortfilm Monster (te bekijken op Vimeo, maar ook te vinden als bonus op de schijf) werd een voorstudie van deze voltreffer, die ze naar eigen zeggen de poëzie van films als Georges Franju's Les yeux sans visage of Stanley Kubricks The Shining wou meegeven.

Ondanks immens kritisch succes en een uitstekend scorende bioscooprelease in Frankrijk en Groot-Brittannië, bleef The Babadook bij ons onuitgebracht en enkel op het Brussels Festival van de Fantastische Film te zien. Zonde, want dit is een kleine mijlpaal in de cinema, een klinkende overwinning voor alle vrouwen achter de camera, en bovenal een vrouwelijke triomf in een genre dat door mannen wordt beheerst.

Dat laatste, zegt de Australische koelbloedig, "zal veranderen, zoals de wereld verandert. Vrouwen kijken ook graag naar enge films, dat is bewezen. We hebben alle tests doorstaan. We weten wat angst is. We zijn heus wel in staat het thema te exploreren."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234