Woensdag 20/10/2021

Televisie

"Programma té Canvas? Dan word ik van stal gehaald"

Avonturier Anthony Caere zit nooit om een stunt verlegen. Beeld Jonas Lampens
Avonturier Anthony Caere zit nooit om een stunt verlegen.Beeld Jonas Lampens

Zoals de titel doet vermoeden draait in de nieuwe docureeks 'Flying Doctors' alles rond een stel artsen zonder vliegangst. Maar de echte ster van het programma is Anthony Caere. Piloot, bricoleur en volbloed avonturier. "Met een vliegtuigje van Brussel naar Congo: zo een zot plan kon ik niet weigeren."

Anthony Caere is een man met een reputatie. Hij vloog met een sportvliegtuigje naar Libië en Syrië, een stunt die hem eeuwige roem bezorgde in zijn Noordzeevliegclub. Daarna bouwde hij zelf een vliegtuig met de bedoeling er mee de wereld rond te vliegen. Een poging die spaak liep toen boven de Filipijnen de motor plots in brand vloog. Maar ook na de noodlanding die daarop volgde bleef de nuchtere West-Vlaming Anthony Caere dromen van hoger, verder en meer.

Het plan was er al. Caere wou de allereerste vlucht tussen Brussel en Congo reconstrueren, op basis van het dagboek van de allereerste piloot die dat huzarenstukje tot een goed einde bracht. De voorbereidingen waren al volop bezig toen plots een vroeger buurjongetje, Jasper Moeyaert, er tussen kwam fietsen. Het jongetje van weleer staat tegenwoordig aan het hoofd van een eigen productiehuis en was voor een nieuw programma op zoek naar een piloot die gek genoeg was om een vliegtuig op leeftijd en een paar dokters naar het Congolese Virunganatuurpark te vliegen. "Een zot plan", geeft Caere nu graag toe. "Maar wel een van het soort dat ik niet kon weigeren."

Aanvankelijk was het niet de bedoeling dat Caere al te vaak in beeld zou verschijnen. "Opstijgen, landen en de dokters uitwuiven wanneer die bij de tussenlandingen ontwikkelingsprojecten gaan bezoeken. Zo stond het in het draaiboek." Maar die aanpak dreigde een programma op te leveren dat behoorlijk zwaar op de maag zou blijven liggen. "Het werd een beetje te veel Canvas", zegt Caere. En dus beslisten de programmamakers, die ondertussen ook de star quality van hun piloot hadden opgemerkt, om hem een wat prominentere rol te geven. "Ik heb de neiging nogal veel te praten. En dan flap ik er blijkbaar af en toe iets uit dat op de lachspieren werkt." Al was Caere zelf niet meteen enthousiast over zijn nieuwe rol. "Ik wou niet neergezet worden als de West-Vlaamse clown, dus daar hebben we wel eerst eens over gepraat. Maar ik heb ondertussen gezien dat ze ook de dokters hebben ondertiteld, dus wat dat betreft zit het wel goed." (lacht)

Die grotere rol betekende ook dat Anthony Caere samen met de dokters de verschillende projecten ging bezoeken. En dat viel hem bij momenten heel zwaar. "We hebben heel veel ellende gezien. Mijn respect voor de dokters die in die omstandigheden werken is ongelooflijk groot. Een bloedtest doen en daarna iemand moeten vertellen dat hij hiv-positief is, wat in Afrika zoveel als een doodvonnis is. Ik zou dat nooit kunnen. Ik ben daar te emotioneel voor. Ik zat op bepaalde momenten heel erg diep. De ene dag zagen we kinderen sterven, de volgende dag vlogen we vlak boven een kudde olifanten. Het contrast was enorm."

null Beeld Jomas Lampens
Beeld Jomas Lampens
Met een oude Cessna 206 van Brussel naar het Congolese Virungapark. Caere:
Met een oude Cessna 206 van Brussel naar het Congolese Virungapark. Caere: "Soms zie je de angst op het gezicht van mijn passagierss."Beeld VRT

Mankementen

Uiteindelijk bereikten Caere en zijn drie kompanen hun eindbestemming, na een tocht van drie weken en meer dan zesduizend kilometer. "Een onverhoopt succes. Ik had eerlijk gezegd nooit verwacht dat we het zouden halen. Er kan zoveel misgaan. Voor elk land waar je overheen moet vliegen heb je een vergunning nodig. Je moet zorgen dat er overal voldoende brandstof is. Het weer moet meezitten. En het vliegtuig, een dertig jaar oude Cessna 206, mocht geen mankementen vertonen. De hele expeditie was een logistieke nachtmerrie."

Ook het vliegen zelf was geen sinecure. Al in de eerste aflevering zien we Caere een gewaagde landing op Kreta tot een goed einde brengen. Ook bij de tussenstop in het Keniaanse vluchtelingenkamp Dabaab liep het bijna mis. "Eerst vonden we het park niet. De coördinaten die we van de VN kregen, bleken niet te kloppen. Uiteindelijk zat er niets anders op dan heel laag te gaan vliegen zodat we met de computer het internet op raakten om dan via Google Maps de juiste coördinaten te zoeken."

Een kunstgreep met een hoog risicogehalte, zo bleek achteraf. "Pas nadat we geland waren, hoorden we dat je dat beter niet doet. We zaten boven een woelige regio waar geregeld op laag vliegende toestellen geschoten wordt."

Op de eindbestemming in Virunga ten slotte kon Caere een crash pas op het nippertje vermijden. "De landingsbaan, of wat er voor moet doorgaan, ligt vlak bij een vulkaan. Dat zorgt soms voor vreemde luchtstromen. Net voor we wilden landen werd ons vliegtuigje naar beneden gedrukt. Gelukkig lag er naast de landingsbaan een ravijn waar ik in kon duiken. Je ziet op de beelden de angst op het gezicht van mijn passagiers. Maar ik kon alleen maar denken: 'Als we nu crashen, is er geen programma meer'."

Het vliegtuigje van Caere en co. wordt in het Virungapark gebruikt voor het evacueren van de plaatselijke rangers, die geregeld aangevallen worden door lokale rebellengroepen en stropers. Maar ook voor het opsporen van de dieren in het park of het lokaliseren van illegale houtkap en olieboringen bewijst het zijn nut. Alleen is er naast de Belgische prins Emmanuel de Merode niemand met een vliegbrevet. En dus komt Anthony Caere opnieuw in beeld. In oktober trok hij al eens een maand naar Virunga om daar de prins een handje toe te steken. Een samenwerking die in januari een vervolg krijgt. "De prins heeft me gevraagd om voor hem te komen werken", vertelt Caere. "Dat kon ik toch niet weigeren?"

'Flying Doctors', vanavond om 22u30 op Eén

null Beeld VRT
Beeld VRT
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234